L’Institut participa al programa ActivaFP

L’Institut Joan Brudieu ha estat seleccionat per formar part del programa d’innovació pedagògica ActivaFP a partir del curs 2023-2024. ActivaFP és un programa de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial la finalitat del qual és acompanyar i donar suport als centres en la implantació de metodologies col·laboratives d’aprenentatge competencial basat en reptes i projectes per tal d’afavorir l’adquisició de les competències professionals, personals i socials i les competències transversals i augmentar l’èxit acadèmic de l’alumnat dels ensenyaments professionals. El Programa “ActivaFP” s’emmarca en l’àmbit dels Programes d’innovació de les metodologies i els recursos per millorar els resultats d’aprenentatge.

Les finalitats del programa, d’acord amb cadascun dels grups d’interès que hi participen, són aquestes:

• En relació amb l’alumnat.
    1. Oferir a l’alumnat models d’aprenentatge que li atorguin la responsabilitat de resoldre, de manera col·laborativa, reptes i projectes vinculats a situacions similars o iguals a les que es donen en l’àmbit professional del perfil del cicle.
    2. Resoldre reptes i projectes mitjançant la recerca i la producció del coneixement necessari; definir, organitzar i fer les actuacions necessàries per assolir el resultat adequat. Validar-lo i extraure’n conclusions.
  • En relació a l’equip docent.
    1. Assessorar i formar el professorat dels equips docents en l’elaboració de les programacions que integrin resultats d’aprenentatge de diverses unitats formatives i/o mòduls professionals. Aquestes programacions han de potenciar les competències transversals dels alumnes i l’adquisició de les competències professionals, personals i socials establertes en el perfil professional, mitjançant l’ús de metodologies d’aprenentatge basades en reptes i projectes.
    2. Assessorar i formar el professorat per dissenyar, programar, organitzar i guiar activitats basades en reptes i projectes, vinculades a situacions professionals o laborals.
    3. Assessorar i formar el professorat per dissenyar estratègies i activitats d’avaluació dels resultats d’aprenentatge, desenvolupats mitjançant reptes i projectes, dels mòduls professionals, les seves unitats formatives, i dels objectius generals del cicle.
    4. Assessorar i formar el professorat per definir i experimentar itineraris d’evolució progressiva, mitjançant: reptes plantejats per l’equip docent, reptes plantejats per empreses, transferència de coneixement per respondre a necessitats concretes fixades per les empreses que aporten solucions innovadores, i reptes que promoguin la creació d’empreses entre l’alumnat.
  • En relació amb els centres.
    1. Assessorar i donar suport als centres en la planificació, l’organització, l’assignació de recursos i la gestió dels cicles formatius per optimar la implantació i el desplegament de metodologies d’aprenentatge competencial basades en reptes, projectes, objectius o situacions similars o properes a la realitat laboral.
    2. Assessorar en la recerca de projectes reals d’empreses i altres entitats i la relació amb aquestes.
    3. Donar suport als centres per establir estratègies d’interrelació i coordinació entre els programes d’innovació “ActivaFP”, “InnovaFP” i Foment de l’emprenedoria.
  • En relació amb les empreses i altres institucions.
    1. Generar models de cooperació entre els centres i les empreses i institucions per aportar escenaris, instruments, recursos i exemples reals, a través, entre d’altres, de la Formació Pràctica en Centres de Treball i la formació dual, que contribueixen al desplegament de les metodologies actives competencials i l’avaluació dels aprenentatges.
    2. Desenvolupar models de participació de les empreses i entitats en l’organització, el desplegament i l’avaluació de les competències desenvolupades mitjançant aquest model d’aprenentatge.​

ActivaFP és un programa emmarcat dins IMPULSFP, que és la unitat d’innovació de la Subdirecció General de programes i projectes de la Formació Professional, la qual cerca impulsar els estudis professionalitzadors a través de sis programes que cerquen la innovació en diferents àmbits: el canvi metodològic, la orientació, la transferència del coneixement dels centres a les empreses, l’emprenedoria i la cerca de l’excel·lència en les competències professionals i les competicions. Els sis programes són: ActivaFP, OrientaFP, Catskills, FuturaFP, EmprènFP i InnovaFP.

Catàleg de serveis d’FP