IV Concurs de WhatsApp-relats

“M’escoltes?”. Aquesta frase és la que ha servit enguany de punt de partida per als 900 estudiants de quart d’ESO que han participat en una nova edició del concurs Whatsapp Relats, que s’ha dut a terme el dimarts 14 de gener al matí en una quinzena de centres educatius d’arreu del Pirineu, tant de les comarques de l’Alt Pirineu i l’Aran com del Principat d’Andorra.

Els tutors de cada centre han rebut a les 9 del matí, al seu telèfon mòbil, la frase clau al voltant de la qual els alumnes havien de desenvolupar el seu relat de fins a 100 mots, tant amb paraules com amb emoticones i símbols propis del Whatsapp. Tenien un màxim d’una hora per enviar el missatge al número assignat.

Per al coordinador del certamen en aquest centre educatiu, Xavier Mauri, aquesta “és una experiència molt enriquidora” per a ells, perquè, segons ha explicat, és una forma de trencar amb la rutina i amb la manera habitual de treballar amb la llengua.

Mauri també ha reconegut que “en aquesta franja d’edat és difícil que els estudiants tinguin ganes d’escriure”, però que el fet de fer-ho a través del mòbil els representa tota una motivació i els “engresca”. A més a més, també ha dit que l’activitat també té un valor acadèmic, ja que es tracta d’una forma més d’expressió escrita que els permet practicar l’escriptura creativa i utilitzar formes pròpies del llenguatge de les aplicacions de missatgeria mòbil, com ara emoticones o abreviatures.

De la seva banda, el president de l’Associació del Llibre del Pirineu, Isidre Domenjó, que forma part de l’organització del concurs, diu que la voluntat del certamen és la d’aprofitar una eina que ja dominen, com és el WhatsApp, per introduir-los en el món de l’escriptura creativa. “Els temps canvien, les noves tecnologies també i l’aplicació de la creació literària s’ha d’adaptar a aquests nous temps”, assegura.

Domenjó diu que tot i que d’entrada sembla difícil poder desenvolupar una història en un màxim de cent paraules, han pogut constatar que hi ha alumnes que “dominen molt bé aquest registre”. En aquest sentit, el que se’ls recomana és que aquesta tingui el mínim de personatges possible, emprar només un temps verbal i apostar per diàlegs curts, ja que és obligatori que el text contingui l’estructura d’introducció, nus i desenllaç.

L’objectiu del concurs, creat a l’Alt Urgell, ha estat el d’estendre’l per tot l’àmbit de l’Alt Pirineu i Aran i també a Andorra i a d’altres zones transfrontereres. En l’edició d’enguany augmenta la participació pel nombre d’alumnes i també pel nombre de centres que participen. Hi han participat uns 900 alumnes de 15 centres escolars -8 del territori andorrà i 7 de les comarques de l’Alt Pirineu i Aran-. És destacable la incorporació de centres d’algunes comarques que no havien participat abans com són l’INS Pere Borrell de la Cerdanya i l’INS d’Aran de l’Aran. Pel que fa a Andorra els nous centres que participen al concurs són l’Escola Andorrana de Segona Ensenyança d’Ordino, el Col·legi Sant Ermengol i el Col·legi Sagrada Família.

Els altres centres docents que participaran aquest any en el concurs WhatsApp relats són l’Escola Andorrana d’Encamp, l’Escola Andorrana de Santa Coloma, el Lycée Comte de Foix, el Colegio Español María Moliner i l’Àgora International School d’Andorra. De Catalunya hi ha l’Institut Joan Brudieu, el Col·legi La Salle i l’Institut La Valira de La Seu d’Urgell, l’Institut Aubenç d’Oliana, i l’Institut de Pont de Suert.

Pel que fa a l’acte de lliurament dels premis, enguany es farà el 12 de març a la Sala de la Immaculada de la Seu d’Urgell.

El jurat, conformat per persones de l’àmbit de la cultura literària del Pirineu, triarà deu relats i, d’aquests, s’escolliran els tres millors. A més de l’Associació del Llibre del Pirineu, el concurs està organitzat pel Ministeri d’Educació i Ensenyament Superior del Govern d’Andorra i el Servei Educatiu de l’Alt Urgell-Cerdanya. També hi col·laboren l’Ajuntament de la Seu d’Urgell, l’Institut per al Desenvolupament i la Promoció de l’Alt Pirineu i Aran (IDAPA), així com el Consell Comarcal de l’Alt Urgell.

(Notícia extreta de RàdioSeu)

Notícia a Catalunya RàdioEl Periòdic d’AndorraAndorra difusióPirineus TV.