Recerca, Creació i Servei

Des del curs 2021-2022, l’Institut Antoni Cumella és un dels deu instituts de Catalunya que participen al programa d’innovació Recerca, Creació i Servei del Departament d’Educació. Aquest programa fomenta els aprenentatges competencials a partir de reptes derivats de necessitats que plantegen entitats de l’entorn i que es concreten en l’elaboració de productes i serveis culturals. L’alumnat, al llarg de diversos torns, podrà anar escollint l’orientació del projecte en el qual s’implica per tal de construir una trajectòria personalitzada.

Cada trimestre, l’alumnat de 4t d’ESO ha d’escollir un dels tres àmbits en què es divideix el programa (comunicatiu, STEM o social i artístic) i dedica 4 hores setmanals a la resolució d’un repte plantejat per una entitat local o nacional. A l’acabar el projecte, l’alumnat fa el retorn del seu producte a aquesta entitat.

             

Àmbit comunicatiu

Laboratori de lletres: Escriviu un recull de relats, autopubliqueu-lo i aconseguiu sortir en un mitjà de comunicació

Aprendrem a escriure un bon conte que encaixi en un recull de relats. Caldrà posar-se d’acord, buscar un tema que inspiri tot el grup i que sigui prou atractiu perquè rebi l’atenció dels mitjans de comunicació. La classe s’haurà d’organitzar en equips: maquetar, publicar i fer la preparació de la difusió i el màrqueting. Llegirem sobre el tema escollit, escriurem relats, prepararem el pròleg i la coberta, decidirem el títol… Veurem tot el procés d’edició d’un llibre des del concepte inicial fins a la presentació als mitjans.

Notícies relacionades:

Catalunya Ràdio: Creació d’un programa radiofònic

Des del programa “L’ofici d’educar” es fa una proposta de creació en format radiofònic al voltant d’un tema que els pugui vincular, implicar i interessar. Els temes poden anar de qüestions més universals, com que ens expliquin coses del seu pare/mare (què fan, què els agrada, com s’hi vinculen etc.) a temes més vinculats amb l’actualitat, com per exemple: la noticia dels cossos dels infants indígenes trobats a les escoles residencials del Canadà, que els van separar de petits dels seus pares perquè perdessin la seva identitat (com se sentirien al seu lloc? Què s’ha de fer ara?); o temes relacions amb les xarxes socials i la tecnologia, com què en pensen d’OnlyFans, la xarxa social que triomfa en què els usuaris paguen entre cinc i 50 euros al mes per seguir les persones que volen i veure les seves fotos i vídeos (en la que hi ha adolescents); o bé temes en relació a la sostenibilitat planetaria, el racisme, qüestions de gènere o el bullying.

El que és important és que sigui un tema significatiu per ells. L’objectiu és elaborar una proposta radiofònica de 10 minuts en format magazine (entrevista o tertúlia) ficció o programa d’humor. Alguns dels fragments d’aquestes propostes com a mostra seran emeses a “L’ofici d’educar” durant el curs, i també es podrà participar en un programa de l’Ofici d’educar al final de la temporada en el que parlarem de la ràdio que volen.

Notícies relacionades:

Sala Beckett: Ampliar el corpus dramàtic català d’obres de teatre dirigides a un públic adolescent

A diferència d’altres països europeus, com ara Alemanya o França, al nostre país rarament s’escriu i es duu a escena un teatre escrit específicament per a un públic jove. Del teatre infantil es passa al teatre per a adults, i el buit que hi ha al voltant del teatre per als adolescents s’omple amb anades al teatre organitzades pels instituts per veure clàssics o altres peces en què rarament els joves es veuen reflectits. Tot i així, és possible (i necessari) un teatre dirigit als adolescents que parli de les seves pors, els seus neguits, les seves inquietuds i les seves il·lusions. Sense temes tabús, amb joves com a protagonistes i intentant apropar-se al model de llengua que ells mateixos fan servir.

El repte que proposa la Sala Beckett és l’escriptura d’una obra dramàtica dirigida a un públic adolescent per tal d’ampliar, d’aquesta manera, el corpus d’obres de teatre d’aquest tipus dins la dramatúrgia catalana contemporània.

Escola Joan Solans: Fem un conte i expliquem-lo

Àmbit social i artístic

EduAlter: Identitats lliures de violències masclistes

En el darrer any s’han disparat els trastorns alimentaris (La pressió estètica té un gran impacte a través de les xarxes socials) i els problemes relacionats amb una baixa autoestima en les adolescents i joves. Els mandats de gènere hi tenen molt a veure, i això també és violència masclista. Com s’espera que siguem? Quina pressió hi ha per encaixar en aquest mandat? Pel que fa a l’expressió física? D’orientació? D’Identitat? Etcètera. Com reproduïm aquesta violència?

Actualment, hi ha una manca d’accions sensibilitzadores que arribin a les adolescents I joves. Les persones professionals i professorat implicat sovint tenim un llenguatge i visió esbiaixat de la quotidianitat d’aquesta població. Pensem que les joves de 4rt sou un agent clau per ajudar a trobar elements per plantejar la temàtica. Una altra dificultat que ens trobem a l’hora d’abordar aquestes temàtiques amb alguns joves «nois», és que sovint se senten atacats, reaccionen a la defensiva o bé senten que no va amb ells. Com ho hauríem d’abordar?

El repte plantejat és “Com sensibilitzar els nois i nois de 1r i 2n d’ESO sobre les violències masclistes en relació amb la identitat de gènere?” Caldrà dissenyar, implementar i difondre una acció educativa de prevenció de violències masclistes en relació amb la identitat de gènere a alumnat del primer cicle de l’ESO.

Museu d’Història de la Immigració de Catalunya: Com veieu el món? Sorpreneu-nos! Ampliem l’exposició virtual “Mapa de colors cartografies compartides”

Es tracta de crear una obra artística digital per compartir cartografies personals i afectives. Aquesta creació seguirà un procés artístic que va des de l’observació i posada en comú de tòpics culturals, a la recerca al voltant de la immigració del món globalitzat actual, a la mirada diferent del territori (dels nostres orígens familiars o més propers o més desconeguts) via GoogleEarth i a l’intercanvi amb els altres a través del contacte amb agents d’aquest territori per enfortir vincles tot trencant la virtualitat.

Xarxa dels Drets dels Infants: Com viuen la situació de la covid? El seu efecte en els drets dels infants: aprenentatges i propostes

La proposta temàtica en aquest torn quedarà lligada amb els objectius de la Xarxa dels Drets dels Infants (xDI) per l’any 2022. Aquests objectius ja estaran definits abans d’iniciar el projecte en aquest torn. Des de l’entitat es proposa portar a terme una activitat centrada en reflexionar i treballar aspectes relacionats amb com viuen la situació de la covid (com afecta als drets dels infants, aprenentatges i propostes).

En concret, es demana la següent activitat d’aprenentatge servei: fer un vídeo-relat (que pot ser d’uns 2 minuts com a màxim) que servirà com a suport audiovisual en la jornada de cloenda dels projectes d’aquest torn. Com a previs, dins les sessions programades, reflexionareu sobre els vostres drets en aquest àmbit.

El vídeo-relat és una tècnica d’investigació social ideada per donar veu a les persones protagonistes dels fenòmens estudiats, a través del llenguatge audiovisual. En la proposta, vosaltres, els alumnes de 4t d’ESO que realitzeu aquest projecte, en petit grups, sereu els protagonistes de la investigació en la que relatareu la vostra experiència concretant un tema per al vostre vídeo-relat.
Posar al centre les persones, és una manera de fomentar la reflexió crítica per fer front a possibles desigualtats. Els infants i adolescents han de ser capaços de contribuir en les decisions que apel·len a la convivència en els territoris que habiten, i que els afecta i afectarà directament.

Aquest projecte suposa una oportunitat, independentment de l’itinerari que curseu a 4rt d’ESO, per treballar la dimensió medi ambient de l’àmbit cientificotecnològic, però també altres competències transversals dels àmbits digital i personal i social

Can Jonch Centre de Cultura per la Pau: Granollers ciutat bombardejada

Col·laborant amb Can Jonch, el repte proposat suposa un procés de recerca per apropar-se als fets històrics que van marcar la ciutat el 31 de maig de 1938, dins del marc de la Guerra Civil Espanyola. L’objectiu és crear una exposició de caire social-artístic per reflexionar sobre els efectes de la guerra sobre la població civil, investigant el bombardeig que va patir la ciutat de Granollers el 31 de Maig de 1938 per part l’Aviació legionària de la Regia Aeronàutica.

Àmbit STEM

Museu de les Matemàtiques de Catalunya: Prohibit no tocar

“Prohibit no tocar” és el lema del Museu de Matemàtiques de Catalunya (MMACA) en el que la diversió i la manipulació reflexiva són el mitjà fonamental per gaudir de les matemàtiques. El museu té més de 100 mòduls diferents, la majoria d’ells exposats al públic, però hi ha moltes millores a fer. Virtualitzar-los, millorar les explicacions, adaptar-los a persones amb algun tipus de discapacitat, millorar les guies didàctiques, fer videotutorials, internacionalitzar-los, etc. i és aquí on entra la vostra capacitat creativa per ajudar a aconseguir que el MMACA sigui, encara més, un referent a nivell mundial.

Institut de Biotecnologia de Catalunya: La qualitat de l’aire que respirem a les aules

Quin confort tens a l’aula? Què tal l’ambient? Tens les condicions òptimes? Sabies què, avui dia es considera demostrat que la SARS-CoV-2 es transmet fonamentalment per aerosols que contenen virus generats per una persona infectada. Per reduir el risc de transmissió de patògens mitjançant aerosols en ambients interiors és efectiu millorar la ventilació. S’entén per ventilació la renovació d’aire interior amb aire exterior.

Amb aquest projecte us proposem mesurar una sèrie de paràmetres que caracteritzaran el nivell de contaminació i confort a l’aula, inclòs temperatura, humitat, concentració de CO2 i el nivell de soroll en diferents moments. Investigarem quines són les variables que controlen el nivell i l’evolució temporal d’aquests indicadors i, en particular, destacarem la importància de la ventilació per a millorar la qualitat de l’aire que respirem.

A la primera part del projecte, els estudiants podran engegar un estudi per mesurar l’aire de les aules i correlacionar la qualitat d’aquest amb diferents variables, a través d’un dispositiu comercial. La segona part del projecte consisteix a dissenyar i construir un dispositiu electrònic amb sensors de CO2, temperatura i humitat. Finalment, es dissenya un pòster científic amb les conclusions de l’estudi. Amb aquest projecte descobrirem com plantejar una recerca experimental i adquirirem coneixements sobre electrònica i programació tot relacionant-los amb la salut de les persones.

Institut de Biotecnologia de Catalunya: La qualitat del son: quines són les variables que afecten al descans?

Quina és la millor postura per dormir? Hi ha determinades accions que poden influir en la qualitat del son? Amb aquest projecte us proposem mesurar la posició que teniu quan dormiu així com analitzar quins són els canvis de posició durant el descans nocturn. Aquesta variabilitat de posició durant el son (si hi ha moviment o no) la podrem mesurar gràcies a una aplicació mòbil desenvolupada per investigadors i investigadores de l’IBEC i que posarem a l’abast d’alumnes i docents.

A la primera part del projecte, els estudiants duran a terme un estudi per mesurar el seu propi moviment quan dormen i correlacionar-lo amb diferents variables. El procés de definició de variables es realitzarà en un procés col·laboratiu entre l’alumnat i les investigadores i investigadors de l’IBEC, de manera que l’estudi de la mostra i les conclusions que se n’extreguin seran diferents segons les variables triades.

La segona part del projecte consistirà a dissenyar un pòster científic amb les conclusions de l’estudi. Amb aquest projecte descobrirem com plantejar una recerca experimental i adquirirem coneixements sobre aplicacions mòbils i sensors tot relacionant-los amb la salut de les persones.

Associació Hàbitats (Projecte Rius): Estudi de l’estat ecològic d’un tram del riu Congost

Es proposa mesurar una sèrie de paràmetres que caracteritzen l’estat ecològic d’un tram del riu Congost (davant de l’institut). Es tenen en compte variables com la qualitat hidromorfològica, fisicoquímica i biològica del tram de riu assignat. Cal realitzar un treball de camp per tal d’obtenir les dades i analitzar-les. Finalment, es dissenya un pòster científic amb les conclusions de l’estudi, s’elabora l’informe RiusCat i es realitza un reportatge que mostra el procés del treball. Amb aquest projecte descobrim com realitzar una inspecció del riu, així com analitzar la flora i fauna de l’entorn i constatar la importància de la biodiversitat en els ecosistemes aquàtics.