ESO

El curs 2022–2023 s’introdueix el nou currículum a 1r i 3r d’ESO. El següent curs 2023–2024 el nou currículum ja s’haurà implementat a tots els nivells.

1r d’ESO

Currículum de 1r d’ESO
Matèria Hores setmanals
Llengua Catalana i Literatura 3
Llengua Castellana i Literatura 3
Llengua Estrangera (Anglès) 3
Ciències Socials: Geografia i Història 3
Ciències de la Naturalesa: Biologia i Geologia 2 en grup sencer i 1 en grup partit (laboratori)
Matemàtiques 3
Educació Física 2
Música 2
Educació Visual i Plàstica 2
Tecnologia 1 en grup sencer i 1 en grup partit (taller)
Optatives:
Alemany, Francès, Reflexart, Construcció d’instruments musicals, Multiesport, Recerca, Tècniques d’Estudi.
2
Tutoria 2
Total 30

Optatives de 1r d’ESO

Les optatives són de mig curs (cada alumne en fa una de setembre a gener i una altra de febrer a juny) excepte Alemany i Francès, que són anuals.

  • Alemany (Departament de Llengües Estrangeres). Introducció a l’Alemany. No és obligatori fer-ne continuïtat als següents cursos d’ESO, però cal fer-la si es vol continuar amb Alemany a 2n. És una matèria anual, per tant en cas de fer Alemany no es pot fer cap altre optativa.
  • Francès (Departament de Llengües Estrangeres). Introducció al Francès. No és obligatori fer-ne continuïtat als següents cursos d’ESO, però cal fer-la si es vol continuar amb Francès a 2n. És una matèria anual, per tant en cas de fer Francès no es pot fer cap altre optativa.
  • Reflexart (Departament de Socials). Aquesta optativa proposa treballar l’expressió artística a partir de l’experiència personal i de l’entorn proper. Reeducar la mirada d’allò que ens envolta amb esperit crític.
  • Construcció d’instruments musicals (Departament de Tecnologia). Construcció de diferents instruments musicals de fusta i materials reciclats, aplicant el procés tecnològic i fent ús de les eines bàsiques del taller de tecnologia.
  • Multiesport (Departament d’Educació Física). Es treballaran diferents esports, fent una iniciació dels aspectes bàsics.
  • Recerca (Departament de Ciències). Tenim un encàrrec! En Pau vol fer planter de mongetes i llenties per poder vendre’l als pagesos i vol saber com germinen les llavors i quines són les millors condicions per aconseguir que el planter creixi ràpid: amb molta o poca llum? amb molta o poca aigua? quines altres condicions ha de tenir en compte? Vols ajudar-nos a donar resposta a en Pau? Per fer-lo dissenyarem experiments per comprovar la nostra hipòtesi i amb els resultats obtinguts donarem una resposta a en Pau.
  • Tècniques d’Estudi (Departament d’Orientació). Les tècniques d’estudi són estratègies o recursos que faciliten l’adquisició de coneixements amb un estalvi de temps i esforç. Quan fem ús de les tècniques d’estudi l’aprenentatge es consolida de manera més eficaç i s’obté un major rendiment acadèmic. Les estratègies que es treballen en aquesta optativa són les següents: planificació i organització de l’estudi, la lectura atenta, el subratllat i el resum.

Treball de Síntesi

El Treball de Síntesi de 1r d’ESO és realitza durant una setmana de juny.

2n d’ESO

Currículum de 2n d’ESO
Matèria Hores setmanals
Llengua Catalana i Literatura 3
Llengua Castellana i Literatura 3
Llengua Estrangera (Anglès) 3 + 1 compartida amb Ciències socials
Ciències Socials: Geografia i Història 3 + 1 compartida amb Anglès
Ciències de la Naturalesa: Física i Química 2 en grup sencer i 1 en grup partit (laboratori)
Matemàtiques 3 + 1 amb codocència d’Anglès
Educació Física 2
Música 2
Tecnologia 1 en grup sencer i 1 en grup partit (taller)
Optatives:
Alemany, Francès, Comunicativa, Programació i robòtica amb micro:bit, La ciutat perfecta, Optativa d’anglès, Tècniques d’Estudi.
2
Tutoria 2
Total 30

Optatives de 2n d’ESO

Les optatives són de mig curs (cada alumne en fa una de setembre a gener i una altra de febrer a juny) excepte Alemany i Francès, que són anuals.

  • Alemany (Departament de Llengües Estrangeres). A partir de 2n, si s’escull Alemany cal continuar també a 3r i 4t. És una matèria anual, per tant en cas de fer Alemany no es pot fer cap altre optativa.
  • Francès (Departament de Llengües Estrangeres). A partir de 2n, si s’escull Francès cal continuar també a 3r i 4t. És una matèria anual, per tant en cas de fer Francès no es pot fer cap altre optativa.
  • Prohibit callar! (Departament de Català o de Castellà). Les noves tecnologies són el vehicle de la paraula en l’era de la comunicació. En un món de “youtubers”, “tiktokers” i influenciadors de tota mena, està prohibit callar. Tu què tries, callar bé o ser una estrella del multidiscurs? En aquesta matèria optativa, optarem per no callar; o, el que és el mateix, parlar molt en diferents formats, des del periodisme a les xarxes socials. Què hi dius?
  • Programació i robòtica amb micro:bit (Departament de Tecnologia). Ampliació de programació i robòtica amb micro:bit. Es realitzaran petits projectes com el muntatge i programació d’una caixa de música, un aerogenerador, etc.
  • La ciutat perfecta (Departament de Socials). Podem crear una nova una ciutat perfecte i autosuficient? Hi ha moltes coses a tenir en compte. Quanta gent seríem, com hauríem d’organitzar l’espai, quins professionals ens farien falta, quines infraestructures caldria planificar… I quin és el millor lloc on posar-la? Pots aconseguir mantenir a la teva població contenta o emigraran a les ciutats dels teus companys?
  • Optativa d’anglès (Departament de Llengües Estrangeres).
  • Tècniques d’Estudi (Departament d’Orientació). Les tècniques d’estudi són estratègies o recursos que faciliten l’adquisició de coneixements amb un estalvi de temps i esforç. Quan fem ús de les tècniques d’estudi l’aprenentatge es consolida de manera més eficaç i s’obté un major rendiment acadèmic. Les estratègies que es treballen en aquesta optativa són les següents: planificació i organització de l’estudi, la lectura atenta, el subratllat, el resum, l’esquema i els mapes conceptuals.

Treball de Síntesi: Fem bullir l’olla

El Treball de Síntesi de 2n d’ESO és realitza durant una setmana de juny. L’objectiu del treball és l’elaboració d’un menú complet saludable.

3r d’ESO

Currículum de 3r d’ESO
Matèria Hores setmanals
Llengua Catalana i Literatura 3
Llengua Castellana i Literatura 3
Llengua Estrangera (Anglès) 3
Ciències Socials: Geografia i Història 3
Ciències de la Naturalesa: Biologia i Geologia 1 en grup sencer i 1 en grup partit (laboratori)
Ciències de la Naturalesa: Física i Química 1 en grup sencer i 1 en grup partit (laboratori)
Matemàtiques 4
Educació Física 2
Educació Visual i Plàstica 2
Tecnologia 1 en grup sencer i 1 en grup partit (taller)
Optatives:
Alemany, Francès, Comunicativa, Posa’t en forma, El que m’importa!, Recerca Tècniques d’Estudi.
2
Tutoria 2
Total 30

Optatives de 3r d’ESO

Les optatives són de mig curs (cada alumne en fa una de setembre a gener i una altra de febrer a juny) excepte Alemany i Francès, que són anuals.

  • Alemany (Departament de Llengües Estrangeres). A partir de 2n, si s’escull Alemany cal continuar també a 3r i 4t. És una matèria anual, per tant en cas de fer Alemany no es pot fer cap altre optativa.
  • Francès (Departament de Llengües Estrangeres). A partir de 2n, si s’escull Francès cal continuar també a 3r i 4t. És una matèria anual, per tant en cas de fer Francès no es pot fer cap altre optativa.
  • Comunicativa (Departament de Català o Castellà).
  • Posa’t en forma (Departament d’Educació Física). Es treballaran les qualitats físiques bàsiques: mètodes i exercicis per millorar-les, proves per conèixer la pròpia condició física…
  • El que m’importa! (Departament de Socials). T’has plantejat mai com treballen les ciències socials? En aquesta optativa aplicarem el mètode científic per estudiar Granollers i veure quins problemes té la nostra comunitat. Pobresa? Manca d’inversions? Distribució irregular dels serveis? Poques opcions pel jovent? És fàcil moure’s per la ciutat per aquells amb mobilitat reduïda? Ens farem preguntes per estudiar com estem avui i què podem millorar pel dia de demà, partint d’allò que ens és proper i que ens importa.
  • Recerca (Departament de Ciències). Sabíeu que tenir un pensament científic us ajuda en el vostre dia a dia? Investigar un fenòmen del nostre interés ens aporta una manera diferent de veure i entendre el món. En aquesta optativa treballarem el mètode científic, aprendrem a observar, a fer-nos preguntes, a plantejar-nos una hipòtesi, compararem variables i mitjançant l’experimentació donarem resposta a les nostres preguntes inicials.
  • Tècniques d’Estudi (Departament d’Orientació). Les tècniques d’estudi són estratègies o recursos que faciliten l’adquisició de coneixements amb un estalvi de temps i esforç. Quan fem ús de les tècniques d’estudi l’aprenentatge es consolida de manera més eficaç i s’obté un major rendiment acadèmic. Les estratègies que es treballen en aquesta optativa són les següents: planificació i organització de l’estudi, la lectura atenta, el subratllat, el resum, l’esquema, mapes i taules conceptuals.

Treball de Síntesi: Creació d’un joc de taula

El Treball de Síntesi de 3r d’ESO és realitza després d’acabar el 2n trimestre. L’objectiu del treball és l’elaboració d’un joc de taula que es presenta després als alumnes de primària de les escoles de la zona i a la Fira Jugar x Jugar.

4t d’ESO

Currículum de 4t d’ESO
Matèria Hores setmanals
Llengua Catalana i Literatura 3
Llengua Castellana i Literatura 3
Llengua Estrangera (Anglès) 3
Ciències Socials: Geografia i Història 2
Matemàtiques 4
Educació Física 2
Matèries d’itinerari de la franja 1

  • Biologia i Geologia
  • Tecnologia: electrònica, programació i robòtica
  • Tecnologia: instal·lacions de l’habitatge
  • Economia
  • Cultura Clàssica
  • Ampliació d’Anglès (programa d’acreditació EOI)
3
Matèries d’itinerari de la franja 2

  • Física i Química
  • Digitalització
  • Economia
  • Filosofia
  • Arts Escèniques
3
Optatives:
Alemany, Francès, El món avui, Cultura científica, Reptes matemàtics, Psicologia, Música.
2
Projectes de Recerca, Creació i Servei

  • Àmbit Comunicatiu
  • Àmbit STEM
  • Àmbit Social i Artístic
4
Tutoria 1
Total 30

Matèries d’itinerari de la franja 1 de 4t d’ESO

Aquestes matèries de 3h la setmana són anuals.

  • Biologia i Geologia (Departament de Ciències). La biologia i geologia de 4t d’ESO té com a objectiu principal l’estudi de la Terra a l’univers, la vida i dels processos geològics que han format i modelat la Terra. En aquesta matèria, es tracten temes com l’univers, la cèl·lula, la genètica, l’evolució i la tectònica de plaques en relació als fenòmens sísmics i volcànics.
  • Tecnologia: electrònica, programació i robòtica (Departament de Tecnologia). L’objectiu de la matèria és despertar l’interès per la ciència, la tecnologia i l’enginyeria. La matèria es desenvolupa mitjançant la introducció de conceptes teòrics, resolució de problemes, muntatge de circuits i el disseny i creació de projectes tecnològics. Els continguts es distribueixen en els següents blocs: Disseny i fabricació en 3D, Electrònica, Pneumàtica i Programació i robòtica. Orientada per aquells alumnes que vulguin fer un batxillerats tecnològic o un cicle formatiu de graus mitjà de caire tècnic. Es recomana aquesta assignatura als alumnes amb interessos en l’enginyeria, les ciències i la programació.
  • Tecnologia: instal·lacions de l’habitatge (Departament de Tecnologia). L’objectiu de la matèria és donar als alumnes una visió general d’alguns aspectes de la tecnologia. L’enfocament de la matèria serà més pràctic amb la realització de muntatges i projectes relacionats amb les instal·lacions de l’habitatge, la pneumàtica i el control i l’automatització. Orientada per aquells alumnes que vulguin seguir estudis de cicles formatius.
  • Economia i Emprenedoria (Departament de Socials). Car o barat? Com es genera un preu? Què son els diners? Com puc guanyar més? Bitcoins? Puc planejar la meva salut financera? Com funciona el mercat de treball? I l’economia? Targetes de dèbit o crèdit? Aquesta matèria dona respostes a aquestes preguntes (i moltes més) i ens introdueix en coneixements que segur utilitzarem en el nostre futur.
  • Cultura Clàssica (Departament de Clàssiques). La matèria se centra principalment en la llengua i cultura grecollatines. Des de l’origen mític de la guerra de Troia amb el rapte d’Helena fins a la conquesta romana de Grècia i l’expansió de l’Imperi romà per tota la Mediterrània. En ella ens endinsarem, a més a més, en un viatge lingüístic, des de l’aparició de l’alfabet grec fins a l’aparició del llatí i les llengües romàniques. Aprendrem qui som i d’on venim, què és allò que parlem i com podem llegir els clàssics des d’una nova perspectiva actual que ens ajudi a enfilar un futur millor.
  • Ampliació d’anglès: acreditació EOI – nivell B1 (Departament de Llengües estrangeres). És una optativa que prepara l’alumnat per poder certificar a la prova oficial d’Anglès de nivell B1.

Matèries d’itinerari de la franja 2 de 4t d’ESO

Aquestes matèries de 3h la setmana són anuals.

  • Física i Química (Departament de Ciències). La matèria de Física i Química de 4t és una ampliació dels continguts treballats a 2n i 3r: moviment, forces, energia, matèria, reaccions químiques o formulació. És molt convenient per preparar-se de cara als estudis de la modalitat de Ciències i Tecnologia del Batxillerat.
  • Digitalització (Departament de Tecnologia). La matèria es basa en la gestió i configuració bàsica de dispositus digitals, així com la de creació de continguts en suport digitals, creació d’aplicacions i continguts audiovisuals. Els alumnes realitzaran pràctiques individuals i treballs col·laboratius utilitzant com a eina principal el seu ordinador portàtil.
  • Economia i Emprenedoria (Departament de Socials). Car o barat? Com es genera un preu? Què son els diners? Com puc guanyar més? Bitcoins? Puc planejar la meva salut financera? Com funciona el mercat de treball? I l’economia? Targetes de dèbit o crèdit? Aquesta matèria dona respostes a aquestes preguntes (i moltes més) i ens introdueix en coneixements que segur utilitzarem en el nostre futur.
  • Filosofia (Departament de Socials). La matèria intenta ser molt participativa, amb molts temes per a parlar. Al principi es planteja què és la filosofia i es passen textos que facin pensar als alumnes. Després faran treballs sobre els autors més important de la història de la filosofia i hauran de presentar-los al grup. A la vegada anirem veient pel·lícules sobre filosofia i alguns documentals de rtve play sobre filòsofs,per fer després comentaris individuals i posar-los en comú . També es faran treballs amb temàtica filosòfica com inventar històries o crear diàlegs imaginaris entre autors. Es donarà la possibilitat que si tenen temes d’interès , els puguin plantejar i parlar sobre ells.
  • Arts Escèniques (Departament d’Art). Es treballa l’expressió corporal, l’expressió oral, la memòria, la improvisació i la capacitat de muntar un espectacle grupal tenint en compte la diversitat del grup. A final de curs es presentarà una producció a partir de les escenes treballades i es complementarà de forma interdisciplinària.

Matèries optatives de 4t d’ESO

Les optatives són de mig curs (cada alumne en fa una de setembre a gener i una altra de febrer a juny) excepte Alemany i Francès, que són anuals.

  • Alemany (Departament de Llengües Estrangeres). A partir de 2n, si s’escull Alemany cal continuar també a 3r i 4t.
  • Francès (Departament de Llengües Estrangeres). A partir de 2n, si s’escull Francès cal continuar també a 3r i 4t.
  • El món avui (Departament de Socials). Ja fa uns anys Francis Fukuyama deia que la història acabava l’any 1989, amb la fi de les guerres i els conflictes sagnants. Per poc que coneguis la història recent, ja deus saber que no és així. Però en saps tant com voldries? Per què hi ha tanta inestabilitat a l’orient proper? D’on parteix la inestabilitat política i econòmica a l’Àfrica? És amor o odi el que hi ha entre Xina i els Estats Units? Per què Rússia va declarar la guerra a Ucraïna? En aquesta optativa intentarem comprendre el món a dia d’avui, partint de l’estudi del món actual.
  • Cultura científica (Departament de Ciències). En aquesta optativa aprendrem a analitzar diferents dades amb la finalitat d’adquirir un posicionament crític davant certes controvèrsies sociocientífiques, com l’ús de l’homeopatia o els transgènics. Si t’agrada pensar, conversar i debatre per tal de comprendre, decidir i actuar, aquesta és la teva optativa.
  • Reptes matemàtics (Departament de Matemàtiques). Com es propaguen les epidèmies? Podem desxifrar un missatge encriptat? Són segurs els PINs del mòbil o de les targetes de crèdit? Com funciona el GPS? Són realistes els mapes? En aquesta optativa utilitzarem les matemàtiques per resoldre de manera rigorosa reptes com aquests i d’altres situacions, especialment de geometria, que ens permetin revisar i aprofundir en les matemàtiques que ens trobarem al Batxillerat.
  • Psicologia (Departament d’Orientació). L’optativa proposa una aproximació al coneixement de l’ésser humà a partir de la psicologia. Està plantejada per garantir que l’alumnat aprofundeixi en el coneixement de si mateix, descobrint les seves qualitats personals com a potencial de valor, i s’aproximi a l’àmbit de les ciències relacionades amb l’estudi dels comportaments humans, socials i culturals. Conèixer els  canvis que es produeixen en l’etapa de l’adolescència permet a l’alumnat trobar respostes i solucions a conflictes que se li plantegen arrL’optativa proposa una aproximació al coneixement de l’ésser humà a partir de la psicologia. Està plantejada per garantir que l’alumnat aprofundeixi en el coneixement de si mateix, descobrint les seves qualitats personals com a potencial de valor, i s’aproximi a l’àmbit de les ciències relacionades amb l’estudi dels comportaments humans, socials i culturals. Conèixer els canvis que es produeixen en l’etapa de l’adolescència permet a l’alumnat trobar respostes i solucions a conflictes que se li plantegen arran d’esdeveniments vitals que li preocupen i comprendre el significat de les seves pròpies experiències en relació amb les dels altres, en els diferents grups socials amb els quals interactua.an d’esdeveniments vitals que li preocupen i comprendre el significat de les seves pròpies experiències en relació amb les dels altres, en els diferents grups socials amb els quals interactua.
  • Música (Departament d’Art). Es treballa el coneixement de les diferents èpoques de la història de la música, des de la prehistòria fins als nostres dies, duent a terme una pràctica instrumental i vocal. També s’analitzaran i s’interpretaran algunes obres claus per entendre l’evolució de la música al llarg del temps.

Projectes Recerca, Creació i Servei

A més, a 4t d’ESO es dediquen 3h setmanals als projectes del programa d’innovació Recerca, Creació i Servei, en col·laboració amb entitats d’àmbit local i nacional.

Projecte d’Orientació

Al febrer, l’alumnat realitza un projecte d’orientació acadèmica i laboral.

Programes de Diversificació Curricular

A 3r i 4t oferim un Programa de Diversificació Curricular de 8 hores setmanals centrat en el treball a l’hort, el taller de tecnologia i el treball de les competències bàsiques instrumentals. A més, els alumnes de 4t poden participar també en el Projecte Singular “Tastet d’Oficis” amb pràctiques educatives en un entorn laboral local.

Suports addicionals i intensius

El centre compta també amb un Suport Intensiu per a l’Escolarització Inclusiva (SIEI) i una Aula d’Acollida.