Projecte educatiu

L’objectiu general de l’Institut Antoni Cumella és l’aprenentatge i el desenvolupament dels nostres alumnes en tots els aspectes per tal que es puguin convertir en membres actius d’una societat més justa i democràtica, cohesionada i inclusiva.

Per assolir aquest objectiu ens centrem en diversos objectius específics que es guien pels vectors clau del nostre sistema educatiu:

• Formar els nostres alumnes a través d’un aprenentatge profund i interconnectat.
  • Desenvolupar la competència comunicativa i lingüística com a eina i recurs per comprendre la realitat, expressar el pensament, raonar, transmetre el coneixement i una determinada manera de veure i entendre el món i relacionar-se amb els altres, amb èmfasi en el plurilingüisme
  • Atendre tot l’alumnat a través de la universalització i personalització de l’aprenentatge.
  • Incorporar la coeducació com a criteri rector a tots els nivells i modalitats per afavorir el desenvolupament de les persones al marge dels estereotips i rols en funció del sexe, l’orientació sexual, la identitat o l’expressió de gènere.
  • Participar implicant-se en l’entorn i la societat, per millorar-la i transformar-la.
  • Desenvolupar un model de gestió basat en la qualitat i la millora continua.
  • Esdevenir un centre aprenent a través de la formació, el desenvolupament de projectes de centre i la relació amb les xarxes educatives i amb l’entorn.

Organitzem el centre i l’aprenentatge a través dels següents criteris pedagògics:

• Les agrupacions de l’alumnat són sempre heterogènies.
  • L’ús combinat de metodologies diverses, sempre amb una intencionalitat clara orientada a un aprenentatge profund i relacionat, i que inclouen la instrucció directa, el treball cooperatiu, l’aprenentatge basat en problemes i en projectes, la resolució de reptes propis de les matèries i de l’entorn, i l’ús de situacions d’aprenentatge riques.
  • Una dedicació de 30 minuts diaris per als projectes de lectura, la millora de la comprensió lectora i el foment de l’hàbit lector.
  • L’ús eficient dels recursos de personal i d’espai per a la reducció de la ràtio en els grups ordinaris sempre que sigui possible, i de manera específica als cursos inicials de l’Educació Secundària Obligatòria.
  • La coordinació i formació docent a través dels equips de tutors setmanals amb la participació d’un membre de l’Equip directiu i del Departament d’orientació, dels equips docents setmanals, les diverses comissions tant de docents com mixtes (docents-alumnes), grups de treball i a través també de formacions del claustre enfocades a l’assoliment dels objectius del Projecte Educatiu.