Estratègia Digital

La part estratègica de l’EDC s’estructura en 4 fases: Diagnosi, Objectius, Actuacions i Avaluació. El disseny de l’Estratègia Digital de Centre l’ha realitzat la Comissió Digital, en col·laboració amb l’equip del claustre participant a la FIC sobre Estratègia Digital.

L’Estratègia Digital de Centre s’alinea amb el quart objectiu de l’actual Projecte de Direcció, O4. Millorar la gestió del centre, que es concreta en l’actualització dels documents de gestió del centre, l’impuls de la cultura digital de centre i la sistematització de mecanisme d’informació i comunicació envers la comunitat educativa. També incideix en el primer objectiu, 01. Millorar els resultats acadèmics de l’alumnat a totes les etapes educatives, i especialment en l’actuació de desenvolupar i avaluar les competències transversals com la digital.

Diagnosi

Per a la diagnosi s’han utilitzat les següents eines:

• Enquesta sobre l’ús pedagògic de la tecnologia a l’equip directiu amb l’eina SELFIE.
  • Enquesta sobre l’ús pedagògic de la tecnologia a l’equip docent amb l’eina SELIFE.
  • Enquesta sobre l’ús pedagògic de la tecnologia a l’alumnat amb l’eina SELFIE.
  • Enquesta a l’equip docent sobre la seva competència digital docent.
  • Entrevista a tots els caps dels Departaments didàctics.
  • Enquesta a les famílies sobre la cultura digital.
  • Entrevista amb famílies per aprofundir en els resultats de l’enquesta.

A partir de la diagnosi feta hem pogut destacar diversos punts forts i febles. D’entre ells detectem les següents necessitats:

1. Sistematitzar els protocols del centre en general, i en concret aquells que tenen a veure amb l’àmbit digital. Això inclou, entre d’altres, una actualització de les NOFC pel que fa a l’ús del mòbil i els ordinadors portàtils, l’acollida de docents, alumnat i família i millorar l’accessibilitat a alguns serveis del centre.
  2. Desplegar la programació de la competència digital de l’alumnat i establir-ne un seguiment anual. S’han detectat també alguns aspectes concrets d’aquesta competència, com ara la seguretat, autoria i fiabilitat de fonts d’informació, on es considera més important d’aprofundir-hi.
  3. Cohesionar l’enfocament metodològic i la pràctica docent, en concret en l’àmbit digital.
  4. Fer més accessible la informació a les famílies i millorar-ne la seva competència digital.

Objectius

A partir de la diagnosi i la revisió dels documents rellevants (PEC i Projecte de Direcció), la Comissió Digital ha dissenyat els objectius i les activitats per desenvolupar-los, així com una proposta de temporització d’aquestes activitats. Aquest disseny ha estat validat per l’equip directiu i presentat al claustre de 30 de juny de 2023. Cada objectiu consta d’un seguit d’activitats que es detallen a la següent secció.

Objectiu 1: Establir o actualitzar els protocols de gestió de centre i protecció de dades.

Objectiu 2: Definir el desplegament complet de la competència digital de l’alumnat.

Objectiu 3: Millorar el seguiment de l’adquisició de la competència digital de l’alumnat.

Objectiu 4: Assegurar l’assoliment dels conceptes clau de la competència digital sobre seguretat, autoria i fonts d’informació.

Objectiu 5: Desenvolupar i cohesionar la pràctica digital docent al centre i millorar la gestió de l’avaluació i la qualificació.

Objectiu 6: Millorar la competència digital de les famílies i aconseguir que la informació en Cultura digital del centre els arribi.

Actuacions

Avaluació

S’ha definit indicadors d’avaluació per a totes les activitats. Es planifiquen tres tipus de processos d’avaluació i millor de l’EDC.

Contínua. A partir dels indicadors de les activitats, que s’avaluen trimestralment, la comissió digital conjuntament amb el responsable de l’activitat valora el grau d’assoliment d’aquests indicadors i adapta les activitats i la seva temporització per poder-los assolir amb èxit.

Anual. A partir dels indicadors de la valoració global dels objectius, la comissió digital valora l’assoliment de l’objectiu i redissenya, si és necessari, els objectius i les activitats planificades per al seu assoliment.

Final. En acabar l’EDC, la comissió digital valora si s’han assolit tots els objectius i s’ha arribat on es volia a través del grau d’assoliment dels seus indicadors. Es presentaran els resultats al Claustre i es reiniciarà el cicle amb una nova diagnosi per actualitzar l’EDC.

Un cop finalitzat aquest procés, es presentarà al Claustre i al Consell Escolar.