Matèries optatives de 1r de Batxillerat

El nou currículum de Batxillerat organitza les matèries optatives en tres franges: una franja anual i dues de trimestrals, totes de 3 hores setmanals.

Optativa anual

L’alumnat escull una de les següents matèries:

Química I. (Matèria de la modalitat de ciència i tecnologia)

Dibuix Tècnic I. (Matèria de la modalitat de ciència i tecnologia)

Funcionament de l’Empresa. La matèria es divideix en quatre blocs, que tracten respectivament l’empresa com a organització, els recursos humans, la producció de bens i serveis i la comercialització dels productes.

Psicologia. La matèria Psicologia és una matèria optativa anual que està especialment recomanada per a l’alumnat amb orientació cap els estudis de Ciències de la Salut, especialment el grau de Psicologia, i cap els estudis de Ciències Socials i Jurídiques, com els graus de Pedagogia, Educació social, Educació infantil, Educació primària, entre d’altres; no obstant això, pot ser cursada per qualsevol alumne o alumna amb interès per aquesta matèria. La matèria es divideix en quatre blocs: introducció dels principals models teòrics existents, coneixement de les principals àrees d’aplicació de la Psicologia, diferenciació de la Psicologia científica d’altres formes no científiques d’analitzar els problemes humans i coneixement i aplicació de les estratègies més efectives per l’anàlisi de la conducta humana, per la millora de les relacions socials i per la gestió emocional.

Alemany.

Francès.

Optativa trimestral 1

Cada trimestre L’alumnat escull tres de les quatre matèries, i en cursa una cada trimestre. La qualificació final és la mitjana de les tres matèries.

Trimestre 1 Trimestre 2 Trimestre 3
Reptes Científics Actuals (Biologia i Geologia) Silenci si us plau! Fem el mapa de contaminació acústica de Granollers

En aquest repte treballareu aspectes com els nivells sonors, els efectes del soroll sobre la salut, les fonts principals i la legislació implicada. L’objectiu principal del projecte és realitzar un mapa de contaminació acústica de Granollers i elaborar un informe en el que es detallin les mesures preventives i correctores per tal de reduir-la. En aquest repte treballarem les estratègies d’aprenentatge per a la recerca aprenent a organitzar i comunicar la informació i a estructurar correctament el vostre treball de recerca seguint el mètode científic.

El que no et mata, muta… i ho torna a provar

Reptes de Biologia és una matèria optativa trimestral enfocada a l’estudi de la immunologia, aprofundint en l’estudi de les infeccions víriques i del sistema immunitari de l’ésser humà. A partir de l’epidèmia de Covid-19 declarada per la OMS com una emergència de salut pública internacional es valora la importància de la producció de vacunes i les aportacions de les ciències biomèdiques en aquestes investigacions. Els elements que es treballen en aquest repte potencien un aprenentatge competencial centrat no sols en el coneixement científic sinó en l’ús que se’n fa i de la seva aplicació pràctica en la vida quotidiana a més de la comprensió i l’expressió oral i escrita, les estratègies d’aprenentatge per a la recerca, organització i comunicació de la informació, l’ús de la competència digital en la busca d’informació contrastada, la creació de continguts i l’organització d’equips de treball cooperatiu enfortint tant les actituds pròpies del treball científic com les actituds positives cap a la ciència.És un repte obligat per a l’alumnat que cursa Biologia.

El que no et mata, muta… i ho torna a provar

Reptes de Biologia és una matèria optativa trimestral enfocada a l’estudi de la immunologia, aprofundint en l’estudi de les infeccions víriques i del sistema immunitari de l’ésser humà. A partir de l’epidèmia de Covid-19 declarada per la OMS com una emergència de salut pública internacional es valora la importància de la producció de vacunes i les aportacions de les ciències biomèdiques en aquestes investigacions. Els elements que es treballen en aquest repte potencien un aprenentatge competencial centrat no sols en el coneixement científic sinó en l’ús que se’n fa i de la seva aplicació pràctica en la vida quotidiana a més de la comprensió i l’expressió oral i escrita, les estratègies d’aprenentatge per a la recerca, organització i comunicació de la informació, l’ús de la competència digital en la busca d’informació contrastada, la creació de continguts i l’organització d’equips de treball cooperatiu enfortint tant les actituds pròpies del treball científic com les actituds positives cap a la ciència.És un repte obligat per a l’alumnat que cursa Biologia.

Matemàtica Aplicada Disseny d’una recerca

El primer trimestre treballem el disseny d’una recerca, per preparar-nos pel Treball de Recerca de Batxillerat. Aprendrem com plantejar preguntes i objectius de recerca i analitzarem treballs de recerca de cursos anteriors. També aprendrem l’ús d’algunes eines de recerca com l’entrevista, l’enquesta o l’experiment i les aplicarem a una petita recerca. Al final del trimestre farem una proposta pel nostre treball de recerca.

Estadística i probabilitat

Aquest trimestre està orientat tant a alumnat de la branca científica-tecnològica com social. L’objectiu del trimestre és desenvolupar i interpretar les dades obtingudes d’un estudi mitjançant tècniques estadístiques i entendre els fonaments de la teoria de conjunts per aplicar-los al càlcul de probabilitats.

Models matemàtics per entendre el món

Aquest trimestre utilitzarem les matemàtiques per modelitzar el món que ens envolta. Com es propaga una malaltia? Quines són les millors estratègies per guanyar a un joc de taula? On hem de construir una nova escola perquè els nens puguin anar-hi caminant? Quants coneguts ens separen de qualsevol persona del món?

Problemàtiques Socials Disseny d’una recerca

El primer trimestre treballem el disseny d’una recerca, per preparar-nos pel Treball de Recerca de Batxillerat. Aprendrem com plantejar preguntes i objectius de recerca i analitzarem treballs de recerca de cursos anteriors. També aprendrem l’ús d’algunes eines de recerca com l’entrevista, l’enquesta o l’experiment i les aplicarem a una petita recerca. Al final del trimestre farem una proposta pel nostre treball de recerca.

Anàlisi social per entendre el món (recursos, desigualtats i intel·ligència artificial)

El segón trimestre treballarem les problematiques socials relacionades amb l’esgotament de recursos, les desigualtats socials (gènere, origen i edat) i les implicacions de la Intel·ligència Artificial.

Anàlisi social per entendre el món (població, biotecnologia i canvi climàtic)

El tercer trimestre treballarem les problemàtiques socials relacionades amb l’envelliment poblacional i la superpoblació, les conseqüències de la biotecnologia i l’impacte del canvi climàtic. Aquest trimestre està orientat tant a alumnat de la branca científica-tecnològica com social.

Creació Literària Disseny d’una recerca

El primer trimestre treballem el disseny d’una recerca, per preparar-nos pel Treball de Recerca de Batxillerat. Aprendrem com plantejar preguntes i objectius de recerca i analitzarem treballs de recerca de cursos anteriors. També aprendrem l’ús d’algunes eines de recerca com l’entrevista, l’enquesta o l’experiment i les aplicarem a una petita recerca. Al final del trimestre farem una proposta pel nostre treball de recerca.

Un lloc al món: qui soc jo?

Aproximació a la creació literària a partir de reptes d’escriptura creativa. L’enfocament de la matèria és essencialment pràctic: lectura i anàlisi de textos de la literatura catalana, castellana i universal com a model per elaborar els propis textos amb intenció literària.

Al llarg del segon trimestre ens endinsem en l’exploració de la pròpia identitat: reflexions, experiència vital, pensaments i sentiments, per crear textos de diferents gèneres literaris. Dedicarem especial atenció als gèneres narratius.

En quin món vius? Quin món vols?

Aproximació a la creació literària a partir de reptes d’escriptura creativa. L’enfocament de la matèria és essencialment pràctic: lectura i anàlisi de textos de la literatura catalana, castellana i universal com a model per elaborar els propis textos amb intenció literària.

Optativa trimestral 2

Cada trimestre L’alumnat escull tres de les quatre matèries, i en cursa una cada trimestre. La qualificació final és la mitjana de les tres matèries.

Trimestre 1 Trimestre 2 Trimestre 3
Reptes Científics Actuals (Física i Química) Descobrint l’Univers

Com és de gran l’Univers? Quina és la seva edat? Com es mesuren les distàncies astronòmiques? Per què brilla una estrella?

Els éssers humans sempre hem mirat al cel i al llarg de la nostra història hem anat ampliant la nostra mirada, des de la idea de ser l’únic món a l’univers, fins adonar-nos que no som ni tan sols el centre de la nostra galàxia.

A l’optativa de Reptes actuals de Física i Química d’aquest trimestre farem un viatge des de l’antiguitat fins als nostres dies per anar descobrint l’Univers que coneixem avui.

El poder de l’àtom

L’accident de Txernòbil el 1986 va generar un cert recel respecte a l’energia nuclear. Una part significativa de la societat mundial va iniciar una campanya en contra d’aquesta font d’energia, percebuda com massa perillosa. L’optativa de Reptes actuals de Física i Química d’aquest trimestre ens proporcionarà les eines necessàries per comprendre el fenomen de l’energia nuclear, explorant l’estructura de l’àtom, la radioactivitat i les seves aplicacions, el funcionament i la seguretat de les centrals nuclears, així com els efectes de les radiacions sobres els éssers vius i la protecció radiològica necessària per evitar-los.

El poder de l’àtom

L’accident de Txernòbil el 1986 va generar un cert recel respecte a l’energia nuclear. Una part significativa de la societat mundial va iniciar una campanya en contra d’aquesta font d’energia, percebuda com massa perillosa. L’optativa de Reptes actuals de Física i Química d’aquest trimestre ens proporcionarà les eines necessàries per comprendre el fenomen de l’energia nuclear, explorant l’estructura de l’àtom, la radioactivitat i les seves aplicacions, el funcionament i la seguretat de les centrals nuclears, així com els efectes de les radiacions sobres els éssers vius i la protecció radiològica necessària per evitar-los.

Robòtica i Programació Introducció a la robòtica amb Arduino

Iniciació a la robòtica programant amb Arduino. Realització de petits reptes amb leds, polsadors, potenciòmetres, brunzidors i LDRs.

Ampliació de Robòtica

Ampliació de robòtica amb els coneixements adquirits durant el primer trimestre. Realització de reptes amb l’ús de components com sensors d’ultrasons, sensors infrarojos, relés, motors cc, bumpers, etc.

Disseny i creació de projectes

Proposta, disseny i creació de reptes per aprofundir els coneixements adquirits al llarg dels trimestres anteriors.

Ciutadania, Política i Dret Model United Nations (en anglès)

Aquest trimestre es treballaran continguts econòmics, socials i polítics, a més de tècniques de debat i anglès a partir d’un projecte Model United Nations (MUN). Els alumnes assumeixen el paper de delegats de diferents països membre de les Nacions Unides i simulen, seguint els mateixos protocols que a l’ONU, el procés de negociació sobre temes d’actualitat.

Model United Nations (en anglès)

Aquest trimestre es treballaran continguts econòmics, socials i polítics, a més de tècniques de debat i anglès a partir d’un projecte Model United Nations (MUN). Els alumnes assumeixen el paper de delegats de diferents països membre de les Nacions Unides i simulen, seguint els mateixos protocols que a l’ONU, el procés de negociació sobre temes d’actualitat.

Estat de la qüestió: democràcia

El 3r trimestre s’estudiarà el funcionament d’una democràcia a partir de l’estudi i comparació de democràcies actuals, entrant a les crisis democràtiques d’avui en dia i les possibles innovacions polítiques que ens plantegen les novetats tecnològiques.

Comunicació Audiovisual Guió literari i guió tècnic 

Treballar la creació del guió previ a un curtmetratge i el desenvolupament dels personatges tenint en compte el llenguatge visual:

Desenvolupament d’un guió tècnic a partir del guió literari. Estudi dels codis de la imatge, moviments, transicions i altres recursos visuals utilitzats al llarg de la història.

Producció i rodatge

Rodatge del curtmetratge plantejat al primer trimestre. Treballarem els diferents càrrecs que formen part d’una gravació: Actuar, gravar, dirigir, supervisar el raccord, maquillatge i vestuari, fotografia.

Muntatge

Edició, muntatge i maquetació del rodatge. Finalment, la post- producció: promoció i divulgació del curt.