Història

L’escola Sant Bernat Calvó és una escola pública depenent de la Generalitat de Catalunya.

Qui va ser Sant Bernat Calvó?

L’any 1180 fa néixer a Mas Calvó el jove Bernat Calvó, batejat a la parròquia de Vila-seca. Aquest fill de propietaris rurals va cursar els primers estudis a Vila-seca i posteriorment es va ordenar monge cistercenc. Amb els anys va arribar a ser abat de Santes Creus, bisbe de Vic, propulsor de la reforma eclesiàstica a Catalunya i conseller privat i íntim amic del rei Jaume I. L’església catòlica el va elevar a la condició de Sant Bernat Calvó segles després.

La Pilarín Bayés va visitar la nostra escola i ens va fer aquest dibuix en directe. Durant molt anys va ser el logo de la nostra escola. Tenim penjada la làmina original al despatx. Cliqueu damunt de la imatge per obtenir més informació de la vida i obra del Sant.

L’edifici va ser inaugurat al setembre de l’any 1976. Durant el curs 1976-77 va acollir tota la Segona Etapa d’EGB de l’Escola Antoni Torroja i Miret. Al setembre de 1977 l’Escola Antoni Torroja i Miret es desdobla en dos centres. Els alumnes de la lletra A a la lletra M es queden a l’escola mare i els alumnes de la M a la Z passen a formar par del nou centre que per acord municipal pren la denominació d’Escola Sant Bernat Calvó. El dia 13 de setembre de 1977 es fa el primer Claustre de la nova escola, presidit per la Sra. Inspectora de la Zona. El centre imparteix els vuit cursos de l’Educació General Bàsica. Els cursos de parvulari s’imparteixen a l’escola Antoni Torroja. En acabar P5 famílies trien l’escola on matricular a 1r d’EGB. No serà fins el curs 1983-84 que el centre tindrà parvulari propi. Per poder acollir-lo es tanquen dues zones porticades i s’habiliten com a aules de P4 i de P5.

El curs 84-85 es creen dues línies paral·leles, amb la llengua vehicular diferenciada. El curs 1985-86, a proposta d’un grup de famílies, es comença una línia a 1r d’EGB que té com a llengua vehicular el català. El curs 88-89 es comença el programa d’immersió lingüística amb tots els dos grups de P4. El curs 1994-95  es fa una nova ampliació de l’escola i es comença a impartir el nivell de P3. Aquest curs comença a deixar d’impartir-se l’EGB i s’inicia la Reforma Educativa (LOGSE). Aquest mateix curs es crea l’Aula d’Ensenyament Assistit per Ordinador.

El curs 1997 deixa d’impartir-se el 8è curs d’EGB. L’any 1999 es crea la primera pàgina web de l’escola. El curs 2000-01 es commemoren els 25 anys del centre i posa en marxa el servei de menjador escolar. El curs 2010-11 es cableja tot el centre per poder connectar en xarxa les aules del centre.

El curs 12-13 s’elabora el Pla Lector del Centre. S’estructuren i s’organitzen els 30 minuts de lectura diaris en català, castellà i anglès.

Després de dur a terme dos projectes d’innovació educativa, un PILE i un PELE, durant el curs 13-14 s’acorda elaborar un Pla per a potenciar el plurilingüisme i un nou Projecte per fer Escacs a l’escola.

L’any 2015 l’escola és seleccionada amb el projecte “Plurilingual School” amb una beca Erasmus+ i l’any 2017 el centre torna a tenir una nova beca Erasmus+ “Living in Europe”.

El curs 2016-17 es va inaugurar l’última ampliació de l’escola, el nou espai polivalent.

L’any 2018 vam aconseguir la tercera beca Erasmus +, un projecte anomenat “Be Positive” i al següent any 2019, la quarta beca “Click and Start”.

Durant el curs 2020-21, any Covid-19, hem hagut d’habilitar molts espais com a aules per poder triplicar els grups d’alumnes.

En aquest mateix curs hem aconseguit el distintiu d’Escola Verda i la cinquena beca Erasmus +, “Steam Team”.