Generació Plurilingüe (GEP): aprendre llengües estrangeres a través de les matèries
La finalitat d’aquest programa és millorar la competència en llengües estrangeres de l’alumnat, afavorint el seu creixement acadèmic i posterior inserció laboral, i capacitant-lo per interactuar amb el món en diverses llengües i de manera crítica.
Les accions del programa GEP s’orienten, d’una banda, a incrementar el temps d’exposició de l’alumnat a les llengües estrangeres curriculars i, d’una altra, a acompanyar els centres educatius en el procés de desplegament i consolidació d’un projecte lingüístic plurilingüe propi.
La Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació, aposta per la potenciació del plurilingüisme a les escoles i estableix que els centres educatius poden determinar, a través del seu projecte lingüístic, els criteris per impartir continguts curriculars i altres activitats educatives en alguna de les llengües estrangeres curriculars. D’altra banda, l’Ofensiva de país a favor de l’èxit escolar 2012-2018 estableix com a objectiu estratègic la millora de la competència en llengües estrangeres de l’alumnat del sistema educatiu català, i ho fa a partir d’un model d’ensenyament plurilingüe. El programa “Generació Plurilingüe (GEP): aprendre llengües estrangeres” es basa en les orientacions del Consell d’Europa i la Comissió Europea en matèria d’ensenyament i aprenentatge d’idiomes, i és una de les accions estratègiques del Departament d’Ensenyament per al desplegament d’un marc educatiu per al plurilingüisme.
Els objectius generals del programa són promoure l’aplicació a l’aula de metodologies per a l’aprenentatge integrat de continguts i llengua estrangera (AICLE); fomentar el desenvolupament de projectes interdisciplinars en llengua estrangera, i oferir pautes per a l’organització educativa i el disseny curricular. A través del GEP també es vol reforçar el treball cooperatiu entre el professorat, fomentar la innovació educativa i promoure l’intercanvi de bones pràctiques entre els centres educatius participants.
Els objectius específics del GEP són, d’acord amb els diferents col·lectius a qui s’adreça, els següents:
Alumnat:
– Millorar la competència comunicativa en llengua estrangera
– Desenvolupar competències clau per al s. XXI (bàsiques, del pensament i actitudinals o personals)
– Fomentar el treball cooperatiu i per projectes
– Adquirir estratègies per a l’aprenentatge autònom (aprendre a aprendre)
Professorat:
– Incorporar en la docència estratègies AICLE i d’aprenentatge basat en projectes
– Reforçar el treball cooperatiu
– Adquirir coneixement i estratègies d’intercomprensió
– Desenvolupar projectes globals de caràcter transversal
– Augmentar la competència en llengua estrangera
Equips directius:
– Oferir, de manera progressiva, matèries no lingüístiques en llengua estrangera.
– Facilitar la cooperació docent, especialment entre el professorat de matèria i l’especialista de llengua estrangera.
– Intercanviar experiències i bones pràctiques amb altres centres.
– Afavorir la implicació de la comunitat educativa en el projecte lingüístic plurilingüe del centre.