Principis educatius de l’escola

El Consell Escolar de l’Escola Sant Bernat Calvó de Vila-seca, el dia 16 de juny de 1994 va aprovar el primer Projecte Educatiu que havia de conformar totes les activitats del Centre i al qual s’havien d’ajustar les actuacions de tots els membres de l’escola. Aquest Projecte Educatiu establia els principis i els objectius educatius de l’escola. En l’actual revisió del Projecte Educatiu es tenen en compte aquests principis i es recullen els principis rectos del sistema educatiu establerts a l’article 2 de la Llei 12/2009 d’Educació.

Principis rectors del sistema educatiu

1.1 Principis generals.

El sistema educatiu, en el marc dels valors definits per la Constitució i per l’Estatut, es regeix pels principis generals següents:

• a) El respecte dels drets i els deures que deriven de la Constitució, l’Estatut i la resta de legislació vigent.
  • b) La transmissió i la consolidació dels valors propis d’una societat democràtica: la llibertat personal, la responsabilitat, la solidaritat, el respecte i la igualtat.
  • c) La universalitat i l’equitat com a garantia d’igualtat d’oportunitats i la integració de tots els col·lectius, basada en la coresponsabilitat de tots els centres sostinguts amb fons públics.
  • d) El respecte de la llibertat d’ensenyament, la llibertat de creació de centres, la llibertat d’elecció entre centres públics o centres altres que els creats pels poders públics, la llibertat de càtedra del professorat i la llibertat de consciència dels alumnes.
  • e) El pluralisme.
  • f) La inclusió escolar i la cohesió social.
  • g) La qualitat de l’educació, que possibilita l’assoliment de les competències bàsiques i la consecució de l’excel·lència, en un context d’equitat.
  • h) El conreu del coneixement de Catalunya i l’arrelament dels alumnes al país, i el respecte a la convivència.
  • i) El respecte i el coneixement del propi cos.
  • j) El foment de la pau i el respecte dels drets humans.
  • k) El respecte i la preservació del medi ambient i el gaudi respectuós i responsable dels recursos naturals i del paisatge.
  • l) El foment de l’emprenedoria.
  • m) La coeducació i el foment de la igualtat real i efectiva entre dones i homes.
  • n) L’afavoriment de l’educació més enllà de l’escola.
  • o) L’educació al llarg de la vida.
  • p) El respecte del dret de mares i pares perquè llurs fills rebin la formació religiosa i moral que vagi d’acord amb llurs conviccions.
  • q) L’exclusió de qualsevol mena de proselitisme o adoctrinament.

1.2. Principis específics del sistema educatiu:

• a) La formació integral de les capacitats intel·lectuals, ètiques, físiques, emocionals i socials dels alumnes que els permeti el ple desenvolupament de la personalitat, amb un ensenyament de base científica, que ha d’ésser laic, d’acord amb l’Estatut, en els centres públics i en els centres privats en què ho determini llur caràcter propi.
  • b) La vinculació entre pensament, emoció i acció que contribueixi a un bon aprenentatge i condueixi els alumnes a la maduresa i la satisfacció personals.
  • c) La capacitació cultural, científica i tècnica que permeti als alumnes la plena integració social i laboral.
  • d) L’habilitació per a l’aprenentatge permanent.
  • e) L’estímul i el reconeixement de l’esforç i la valoració del rigor, l’honestedat i la constància en el treball.
  • f) La capacitació per a exercir activament la ciutadania.
  • g) L’aplicació general de criteris i procediments d’avaluació.
  • h) La competència per a la utilització autònoma i creativa dels sistemes digitals.
  • i) La competència per a l’anàlisi i la contrastació de tota la informació, sigui quin sigui el mitjà de transmissió.

1.3. El sistema educatiu es regeix pels principis organitzatius següents:

• a) El funcionament integrat i la gestió descentralitzada.
  • b) La flexibilitat suficient per anar-se adequant a les necessitats canviants de la societat.
  • c) L’autonomia de cada centre.
  • d) La participació de la comunitat educativa.
  • e) La promoció del reconeixement social i professional del professorat.
  • f) El compromís de les famílies en el procés educatiu i l’estímul i el suport per a fer-lo possible.
  • g) La programació de les necessitats educatives territorialment i socialment equilibrada que emmarca tots els centres sostinguts amb fons públics.
  • h) La col·laboració, la cooperació i la coresponsabilització amb els ajuntaments i altres administracions públiques.

Caràcter i projecte educatiu dels centres públics L’article 93 de la Llei 12/2009 d’Educació estableix per als centres de titularitat pública els següents principis específics:

1. Les administracions han de garantir que els centres públics dels quals són titulars siguin referent de qualitat educativa i d’assoliment dels objectius d’excel·lència i d’equitat que aquesta llei determina.
  2. L’escola pública catalana es defineix com a inclusiva, laica i respectuosa amb la pluralitat, trets definidors del seu caràcter propi.
  3. Els centres públics es defineixen d’acord amb els principis de qualitat pedagògica, de direcció responsable, de dedicació i professionalitat docents, d’avaluació, de retiment de comptes, d’implicació de les famílies, de preservació de l’equitat, de cerca de l’excel·lència i de respecte a les idees i les creences dels alumnes i de llurs mares, pares o tutors.
  4. Els principis definits pels apartats 2 i 3 inspiren el projecte educatiu que cada centre públic ha d’adoptar en exercici de l’autonomia que aquesta llei li reconeix. En tot cas, el projecte educatiu de cada centre s’ha de comprometre expressament a complir aquests principis i ha de determinar la relació amb els alumnes i les famílies, la implicació activa del centre en l’entorn social i el compromís de cooperació i d’integració plena en la prestació del Servei d’Educació de Catalunya.

ESCOLA INCLUSIVA <<<<