Els dimecres és el dia que fem psicomotricitat, i els nens i nenes estan molt emocionats i contents per realitzar l’activitat…” avui toca psico” diuen tots i totes…!!!!
La psicomotricitat és un pràctica que ofereix un espai per a moure’s, jugar, experimentar, crear i comunicar amb un component de llibertat tot garantint la seguretat física i emocional de tots els que hi participem. A través de les propostes de joc prenen consciència del seu cos, proven diferents formes de desplaçament (endavant, endarrere, a diferents velocitats), de salt i de gir.
La metodologia de les sessions està basada en el joc com a element motivador ,lliure i espontani que parteix del nen i la nena.
Les sessions tenen una estructura fixa que dona seguretat als infants perquè poden anticipar què faran:
– Ritual d´entrada: els infants entren a la sala, es treuen les bambes i les guarden al moble. El velcro dona autonomia als infants perquè poden posar i treure les sabes sols i això els fa sentir «grans». Seuen a terra i “despertem el cos” amb uns jocs i moviments. Desprès presentem el material i la proposta de joc. Recordem les normes de la sala i ens posem en marxa!
– Expressivitat motriu: és el moment de joc. Pot ser de diferents tipus:
– Joc sensoriomotor: a través del moviment exploren el propi cos, l’espai i els materials a través dels sentits i les sensacions. Córrer, saltar, rodar, ballar, grimpar, balancejar-se, pujar-baixar, equilibrar-se, desequilibrar-se, construir-destruir, etc.
– Joc simbòlic: els infants juguen a imitar situacions de la vida quotidiana. Sovint diuen “faig com com si fos… ”. Es transformen, ells o els objectes, en cavalls, cotxes, motos, castells, vaixells, casetes, i fent córrer la imaginació adopten rols d’animals, personatges fantàstics o familiars.
– Tornada a la calma: quan acabem l’estona de joc guardem els materials entre tots i totes. Desprès sentim una música relaxant i fem una activitat per afluixar la respiració, relaxar-nos i tornar a la calma desprès de tanta excitació. Sovint es fan massatges a l’esquena per parelles amb les pilotes sensorials, les teles o les mans.
– Representació i sortida: un cop relaxats, seiem en rotllana i parlem de la sessió. Expliquen com s’ho han passat, a què han jugat, amb qui i solucionem els conflictes que hagin passat buscant la manera que no tornin a passar.
Per últim, ens posem les bambes i preparem el tren per tornar a la classe.