Projecte “Canvia el llenguatge, canvia la realitat” (Avalon – Mediam)

Ja sabeu que fa alguns anys que la nostra escola ha començat a fer formacions i a participar a diferents projectes relacionats amb les emocions, la cultura de la pau, el llenguatge no violent, …

Aquest curs ens hem embarcat en un nou projecte “Canvia el llenguatge, canvia la realitat”, que és una continuació del que es va portar el terme el curs passat “Diàlegs a l’aula”. Volem compartir amb tota la comunitat educativa el màxim d’informació sobre el què es fa a l’escola, i aquí teniu un petit resum:

Canvia el llenguatge,  canvia la realitat

Per a un llenguatge lliure d’estereotips de gènere

El llenguatge i els estereotips de gènere estan estretament relacionats. El que diem és el que pensem. Per tant, representa la nostra percepció de la realitat i el llenguatge adult està ple d’estereotips de gènere.

El llenguatge adult que s’utilitza amb els infants i l’actitud de les persones adultes cap els rols de gènere, tenen una influència decisiva en la manera en què els nens i les nenes construeixen la seva identitat de gènere i aprenen els rols de gènere. Molt sovint aquests son condicionats per  estereotips i prejudicis.

L’objectiu principal d’aquest projecte és tenir dotze escoles de infantil i primària lliures d’estereotips de gènere en el llenguatge i el comportament. Volem implicar a tota la comunitat educativa, per portar endavant  conjuntament un camí que ofereix, primer, una anàlisi de la situació actual, després, formació per al professorat, personal de monitoratge,  el personal administratiu i famílies, i finalment un canvi d’entorn escolar i la introducció de noves formes de joc.

Les escoles que participen en aquest projecte estan ubicades a Siracusa, Catània i Barcelona.

El projecte tindrà una durada de 24 mesos.

Activitats previstes:

El cor d’aquest projecte és una formació finalitzada a un canvi de mirada. Aquest camí inclou tallers experiencials, on, primer, mitjançant el mètode del teatre de l’oprimit, volem augmentar la consciència dels estereotips de gènere i, després, aplicant l’eina de la Comunicació No Violenta (CNV), volem transformar el llenguatge i la forma en què el professorat i els pares i mares es comuniquen amb els infants. El curs de formació inclou conferències específiques sobre estereotips de gènere i un acompanyament en línia de tutoria.

El projecte proporciona una plataforma en línia, en castellà, italià i anglès, per compartir bones pràctiques, informació, reflexions i material per a altres professors i professores  interessats a canviar el llenguatge  i la forma en què es comuniquen amb els infantes de la primera infància.

Una de les entitats impulsores, Mediam, va participar a la preparació de les activitats del dia de la pau, que vam celebrar el 29 de gener, i van estar amb nosaltres fent un reportatge gràfic de la jornada.