Ambients de Petites i Petits

Els ambients a l’escola són un temps diari i quotidià, són uns materials per experimentar, crear… que esdevenen provocacions, però és l’intercanvi entre infants de diferents edats i en la relació (amb el grup d’iguals o amb els adults que acompanyen) on pot tenir lloc l’aprenentatge i la transformació dels coneixements.

Temps d’ambients

El joc és font d’aprenentatge, com l’activitat natural de qualsevol infant. En aquest sentit, la manipulació i la vivència esdevenen aspectes essencials per tal de crear xarxes de coneixements.

L’infant té un paper actiu en el seu propi aprenentatge i a més, la tria de diferents propostes i materials pot facilitar que desenvolupi el seu propi potencial.

Els materials seleccionats dins dels ambients, ofereixen un ampli ventall de possibilitats. Materials oberts que ofereixen l’oportunitat d’experimentar amb cadascun dels usos i funcions dels diversos llenguatges.

El paper de l’adult

Un adult, que també vetlla per la qualitat de l’acció, de joc i de pensament en els espais fomentat l’atenció individualitzada o en petit grup que col·labora entre si. Moments també de respecte a la diversitat inherent en el grup així com una resposta als diferents moments evolutius i d’aprenentatge dels infants.

Com ho fem?

Dins de cada ambient els infants troben propostes lliures i es poden moure segons el seu interès.

Temporalització. Els infants escullen l’ambient a realitzar durant 3 sessions.

Avaluació. La mestra recull en la llibreta d’observació allò que fa, com ho fa i amb qui ho fa.

Representació. Tots els ambients acaben plasmant de manera física allò que s’ha fet en les sessions.

Quins ambients fem?

Ambient de CASETA: L’oportunitat de crear i viure relats de la realitat dels infants que comencen amb moments quotidians i propers de casa a la cuina, cuidant uns bebès, preparant el menjar, parlant per telèfon… Històries que a poc a poc parteixen de somnis i de la imaginació, més estructurades i complexes, amb més rols a interpretar i accions. Teles, disfresses, fer un pícnic, o un restaurant permeten que l’infant quan jugui creï, inventi i visqui una història.

Ambient d’ART: A partir de materials oferts els infants creen i exploren, al voltant de la pintura, colors, gradacions i barreges, a través del fang, sensacions, a través del collage, moviments precisos i creativitat…

Ambient de CONTES: A partir de contes els infants poden crear, inventar, representar històries pròpies, reals o imaginàries.

Ambient de NATURA: És la possibilitat de descobrir i observar altres aspectes del món, tresors que els fa evocar olors, textures i formes variades de pedres, flors, troncs com també observar i experimentar el naixement d’una planta a l’hort, la forma d’una formiga, o l’entramat de branquetes d’un niu.

Ambient de LABORATORI: Desplegar la capacitat exploratòria, a través de la seva curiositat innata. L’experiència en l’espai amb els plans horitzontals, verticals i inclinats, les esferes i altres materials, possibilita endinsar-se en la complexitat del món físic tot bregant amb la força de la gravetat, descobrint fenòmens i capbussant-se en reptes i preguntes.

Ambient de CONSTRUCCIONS: Ambient que permet desenvolupar i fer servir de manera intuïtiva aspectes relacionats amb la mesura, orientació en l’espai, classificació, percepció a través de la construcció de castells, torres, cases, pàrquings… amb fusta, elements naturals, peces soltes.

Ambient de MOVIMENT: Espai provocador de moviment, de prendre consciència del cos, control postural i coordinació, de límits i capacitats, de joc simbòlic i relacional, de joc motriu, d’equilibri, alçada i profunditat.

Ambient de MINIMONS: Recreacions d’escenaris que l’infant té a la seva ment. Poden ser reals o imaginaris, a petita escala o de grans dimensions mai iguals, on el material dona aquesta oportunitat.