Racons d’aprenentatge

El treball per racons és una proposta metodològica que proposa dintre de l’aula diferents espais on els infants puguin realitzar de manera simultània diferents activitats de tipus cognitiu, manipulatiu i simbòlic. A més, es caracteritzen per ser propostes a les quals els nens i nenes poden accedir d’una forma oberta, fent activitats autònomament, amb altres companys i amb l’acompanyament de dos adults. En elles ens assegurem que aquells sabers més específics de llengua i de matemàtiques puguin ser tractats de manera més manipulativa, seguint el ritme d’aprenentatge de cadascun dels infants amb propostes multinivell.

Aquesta manera de treballar s’inicia a primer i es finalitza a sisè.

El treball per racons és una metodologia pedagògica que es basa en l’organització de l’aprenentatge en espais o àmbits específics dins d’un entorn educatiu. Cada racó està dissenyat a través d’activitats multinivell per proporcionar als infants oportunitats d’exploració, descoberta, aprenentatge autònom, fomentant la participació activa i la presa de decisions.

Què es vol aconseguir a través del treball per racons?

• Fomentar l’autonomia i la presa de decisions.
    • Personalitzar l’aprenentatge.
    • Respectar els interessos i els diferents ritmes d’aprenentatge dels infants.
    • Fomentar la col·laboració i la comunicació
    • Desenvolupar habilitats socials i emocionals.

A l’escola, el treball per racons es treballa en dos àmbits; el matemàtic i el lingüístic. A través de material manipulatiu, treballem els diferents blocs dels sabers que recull l’actual currículum.

Racons de llengua

En l’àmbit lingüístic treballem en 5 grans blocs:

• Racó d’Ortografia: permet acabar de consolidar les normes ortogràfiques introduïdes en un teixit d’aula i en la llibreta d’escriptors i d’escriptores.
  • Racó de Comprensió Lectora: mitjançant diferents materials significatius l’alumnat ha de buscar la informació necessària per resoldre la tasca. Normalment, són materials que l’alumnat haurà de fer servir en el seu dia a dia. Per exemple: cartells publicitaris, cartellera del cinema, menú d’un restaurant…
  • Racó de Comprensió Oral: a partir de contes populars o de capítols de diferents plataformes educatives, l’alumnat pot reproduir i escoltar en català o castellà diferents àudios i desenvolupar així la seva comprensió oral. Algunes vegades les respostes són d’opció múltiple i d’altres de resposta lliure, tot depenent de l’objectiu en concret de l’activitat.
  • Racó d’Expressió escrita: permet anar desenvolupant el procés de lectoescriptura i anar assolint de forma gradual els coneixements relacionats amb l’ús del vocabulari i normes ortogràfiques adquirides fins al moment.
  • Racó d’Ús de la llengua: permet introduir nou vocabulari, frases fetes i d’altres coneixements, a partir de diferents propostes com poden ser jocs.

Racons de matemàtiques

En l’àmbit matemàtic treballem per 5 blocs de racons:

• Racó

Corners de llengua anglesa

L’alumnat troba 5 propostes sobre una mateixa estructura gramatical, aquestes cinc propostes es van fent al llarg de cinc setmanes, cada setmana una. Totes aquestes activitats disposen de material manipulatiu, ja siguin flashcards, daus, ruletes, jocs de taula, etc., en què elles i ells han de fer-ho servir per a completar la tasca.