Ambient de Laboratori (petites i petits)

A l’ambient de laboratori els infants tenen l’oportunitat d’interaccionar amb diferents elements, en aquest cas: aigua i llum tot explorant les seves característiques. De la mateixa manera, en les sessions dedicades a les rampes, tubs i boles poden observar, explorar i experimentar el moviment, la força i l’equilibri.
L’ambient de laboratori possibilita que els infants puguin fer les seves aproximacions a què, com i per què dels diferents fenòmens que observen en el seu entorn. I possibilita que faci aquest procés de manera compartida amb els altres.

Observació, exploració i experimentació s’entrellacen en l’activitat dels infants mentre aquests construeixen el seu propi coneixement de manera compartida. Tot d’experiències que responen a les preguntes:

  • Què passa quan… observació
  • Què passaria si… exploració
  • Com fer per aconseguir que… experimentació

Espai d’aigua

“Mentre juga l’infant explora i experimenta. En el joc intervenen un seguit de processos que són la base per anar construint coneixements de tota mena. La manipulació i l’experimentació amb diferents materials afavoreixen la construcció de les primeres relacions causals, que els orienten en els seus comportaments d’exploració de l’entorn.” Currículum Ed Infantil

L’espai Aigua, a l’ambient de laboratori, dona als infants l’oportunitat d’interaccionar amb aquesta substància i explorar les seves característiques, així com compartir i representar els processos i descobriments fets.

Espai de rampes, tubs i boles

El laboratori esdevé un espai en el qual els infants poden desplegar la seva capacitat exploratòria, guiats per la seva curiositat innata. L’experiència en l’espai amb els plans horitzontals, verticals i inclinats, les esferes i altres materials, els possibilita endinsar-se en la complexitat del món físic en el qual es troben tot bregant amb la força de la gravetat, descobrint fenòmens i capbussant-se en reptes i preguntes. Tota una exploració lúdica amb gran generadora d’aprenentatges.

 

Espai llum

Els nens i les nenes aprenen a través dels sentits. S’obren pas en el món, experimentant i jugant, provant i comprovant. L’adult té la funció de crear espais per  posar en marxa tots els seus sentits. A l’escola, l’espai de llum ofereix l’oportunitat de jugar a través de la llum i el color, convertint l’activitat científica com a centre d’experimentació i també d’expressió. És una manera lúdica i atractiva d’adquirir coneixements sobre el comportament de la llum, el color, les ombres, d’una manera inconscient i quasi arbitraria. Els infants juguen amb les seves característiques, exploren els reflexos sobre els objectes, com amb un alot es  pot fer més gran o més petita l’ombra d’un animal de joguina… a més que els permet focalitzar i estar concentrats, centrar l’atenció i transformar els objectes més quotidians en elements atractius, màgics quan es veuen sobre la taula de llum o el retroprojector.