Coeducació

La comissió de coeducació del Paco Candel s’inicia arran d’una sèrie de necessitats detectades per part d’algunes famílies en matèria de feminisme, dins l’àmbit educatiu de la nostra escola.
Arrenca oficialment com a tal el setembre del 2020, amb una vocalia dins la junta de l’AFA. Dos cursos abans, el febrer del 2018, comença el projecte com una subcomissió dins la comissió d’acció social.
El projecte neix amb la intenció de convertir-nos en agents de transformació i promoure el canvi social des de l’escola, revertint desigualtats, injustícies i opressions.

Què és la coeducació?

És l’acció educadora que, a través d’una mirada transformadora, inclou la perspectiva feminista i de gènere de forma transversal, per promoure un canvi social a través del qüestionament i deconstrucció dels rols i estereotips de gènere tradicionalment transmesos.
Contribueix a potenciar la igualtat real d’oportunitats entre nens i nenes i a eliminar tota mena de discriminació per raó d’identitat o sexe.
La COEDUCACIÓ proporciona tant a l’alumnat com al professorat i a tota la comunitat educativa, estratègies per modificar possibles relacions de poder, d’abús i de limitacions estereotipades per a cada gènere, i així esdevenint agents de canvi i innovació.

Per què és important coeducar?

• Coeduquem per a la convivència i el respecte cap a la diversitat
  • Coeduquem per revertir les injustícies
  • Coeduquem per valorar els sabers i les aportacions de dones i homes
  • Coeduquem per prevenir situacions d’abús i de violència
  • Coeduquem perquè les nenes i els nens del present puguin desenvolupar-se plenament com a persones lliures

Les famílies i l’escola formem part del procés de socialització dels infants. Per això és tan important que aquest procés sigui per tots i totes, igual.

Els objectius principals que ens plantegem són:

• Sensibilitzar, conscienciar i difondre les polítiques d’igualtat i perspectiva de gènere entre mares, pares, docents, equip directiu i personal de monitoratge de l’escola.
  • Cercar recursos i activitats dinàmiques per oferir a les famílies i a l’escola.
  • Promoure jornades, activitats, xerrades i debats en matèria de coeducació.
  • Fer una anàlisi crítica en clau de gènere de tots els àmbits de l’escola per tal d’identificar possibles transmissors de desigualtat.
  • Incloure les perspectives de gènere interseccional a totes les comissions, espais de treball i projectes relacionats amb la comunitat educativa de la nostra escola.

El nostre pla d’acció inclou entre d’altres:

• Campanyes de conscienciació i sensibilització per commemorar certs dies internacionals relacionats amb la igualtat de gènere (11 d’octubre, 25 de novembre, 11 de febrer, 8 de març, etc.).
  • Proposta d’activitats coeducatives en festes populars de l’escola: cinema amb crispetes familiar amb propostes per reflexionar i fomentar la mirada crítica sobre els continguts audiovisuals, festes de Nadal solidàries i lliures d’estereotips, Carnestoltes fomentant disfresses creatives i diverses, Sant Jordi amb recomanacions de literatura infantil inclusiva, etc.
  • Accions per visibilitzar i crear referents femenins en els diferents àmbits del coneixement i la cultura.
  • Tallers i xerrades per famílies.
  • Creació d’una padlet on compartir notícies amb dones com a protagonistes per tal de visibilitzar el seu paper a la societat i publicacions diverses relacionades amb la comissió.
  • Col·laboració amb entitats i serveis del barri i la ciutat (Setmana de la Solidaritat de l’Hospitalet, xarxa de criança 0-6 del districte, CAID, etc.).
  • Participació en mitjans de comunicació locals per tal d’explicar i difondre el nostre projecte coeducador.

Creiem que el model ideal és una comissió mixta escola-famílies, en la que intervinguin diferents agents, afavorint així l’èxit educatiu de les activitats proposades.
És per això, que un dels grans objectius és que la comissió de coeducació esdevingui una comissió mixta amb la participació de les famílies i de l’equip docent i directiu de l’escola. Pensem que com més diversa sigui aquesta representació i implicació, més impacte tindran les iniciatives presentades.
La comissió té una vocació de permanència a llarg termini i, per tant, es planteja com a espai sostenible en el temps, que abasti totes les etapes educatives impartides al centre. Cal adonar-nos-en, prendre consciència i visibilitzar la responsabilitat que tenim TOTES les persones que estem amb els nens i les nenes, a l’hora de transmetre estereotips i reproduir desigualtats. Hem d’autorrevisar-nos i portar a terme un procés deconstructiu, tant en l’àmbit personal com en l’àmbit d’institució educativa.

Durant el curs tenim reunions periòdiques entre les representants de l’AFA i les docents de cada cicle educatiu que formen part de la comissió, per tal de dissenyar estratègies i propostes conjuntes, compartir recursos i plantejar diferents accions encaminades a treballar plegades per fer de la coeducació una realitat transversal a la nostra comunitat educativa.

Com a famílies podeu contactar via mail amb la vocal de coeducació de l’AFA en aquesta adreça: afapacocandel.coeducacio@gmail.com.

També podeu visitar la padlet i la web i xarxes socials de l’AFA per estar al dia de les diferents publicacions que es van fent.

I finalment, podeu contactar tant amb l’equip directiu com amb les mestres de les vostres filles i fills per fer suggeriments i aportacions relacionades amb la coeducació i la igualtat de gènere en l’àmbit educatiu.

Us animem a participar i proposar tot el que considereu per poder avançar i millorar dia a dia en aquest llarg però enriquidor camí, que ens porti cap a una societat més justa, igualitària i pacífica.
Compartim amb vosaltres un document que reflecteix el nostre compromís coeducador com a escola amb un resum dels punts més importants del nostre gran projecte: