Ambient de moviment

“El mestre no “ensenya” moviments als infants, perquè els infants es mouen i es desenvolupen regits per la seva pròpia iniciativa. Els infants actuen i mentre ho fan tenen present la presència de l’adult i dels altres”. Currículum d’Educació Infantil

Les sessions d’Ambients esdevenen una gran oportunitat de tenir un contacte i iniciar noves relacions amb altres companys i companyes. A diferència de la sessió de Psicomotricitat, on aquests vincles es creen entre els infants del mateix grup, l’Ambient de Moviment permet anar-los establint també amb infants d’altres grups i nivells de la comunitat de Petits. Enriquiment personal i col·lectiu a través de les experiències compartides.

Són moments de diversió i rialles, de descàrrega motriu, de deixar-se anar i alliberar tot allò que tenen dins, fent tot un exercici d’autocontrol i regulació per respectar les normes de convivència amb els altres i sent cada vegada més conscients dels perills.

Dos infants gaudeixen desenvolupant jocs d’oposició, com en aquest cas, que fan com si lluitessin mesurant les seves forces amb els coixins de la sala. Altres dos també ho porten a terme de forma molt delicada, explorant les possibilitats que els ofereixen els xurros. Sense intercanviar paraules, altres dos s’entenen, amb mirades de complicitat i diversió, fent jocs d’equilibris i desequilibris, experimentant el plaer de la caiguda.

En aquest cas, una nena es mostra relaxada en un moviment d’anar i tornar en l’espai amb el pont, immersa en les sensacions que li produeixen aquests balancejos.

Una altra nena troba espais per ficar-se i connectar amb si mateixa, on se sent segura i recollida, en aquest atreviment de desaparèixer de la mirada de l’altre sense perdre’s. Els infants experimenten el plaer d’entrar i de sortir, d’aparèixer i desaparèixer, d’amagar-se i sortir del seu amagatall, buscant de nou la mirada de l’altre.

“Un niño que juega solo no está solo: está con sus pensamientos, con su imaginario, con el otro que está ausente. En el juego, el niño trae al presente una experiencia anterior vivida en la relación con sus padres y con el entorno.” Bernard Aucouturier

En un altre moment, tres infants comparteixen històries carregades d’emoció, jocs on imiten vivències del seu entorn més proper o del món imaginari, on cadascú representa un personatge i hi juga un rol. Amb gran delicadesa i tendresa, van col·locant els ninos en un espai perquè dormin, cobrint-los amb
robes, o els passegen en braços. El joc simbòlic esdevé una gran oportunitat per a la socialització dels infants, per establir o consolidar els vincles ja creats.

Del plaer de fer al plaer de pensar

Per contribuir al desenvolupament global de l’infant, és imprescindible que, després de la vivència, es faciliti un temps, un espai i uns materials per connectar la sensoriomotricitat amb la cognició, on puguin emergir emocions i sentiments“. Psicomotricitat, escola i currículum

És per això que, a l’Ambient de Moviment, es fa un tancament de cada sessió amb diferents propostes de representació, on els infants tenen oportunitat de relatar les seves vivències a través de la parla o representar-les mitjançant el dibuix, a través del modelatge amb plastilina, construint amb peces de fusta…

Aquesta interiorització de l’experiència corporal i motriu “comporta afavorir el distanciament per donar significat al que s’ha viscut passant de l’acció al pensament” Wallon, 1974

“En este momento la utilización del lenguaje es fundamental, porque pone distancia respecto al movimiento y las emociones imprescindibles para que se puedan luego “pensar”. La psicomotricidad en la escuela: una práctica preventiva y educativa.