Criteris d’assignació de plaça (sistema de puntuació)

Els centres educatius de Catalunya ofereixen una quantitat limitada de places. Si el nombre de sol·licituds que les famílies heu fet en un centre determinat és superior al nombre de places que ofereix aquest mateix centre, pot passar que alguna de les famílies que l’hàgiu triat com a primera opció no hi obtingueu plaça.

Per tant, com que alguns centres tenen una demanda d’inscripcions superior al nombre de matrícules que poden oferir, és important que feu constar, en la sol·licitud, el màxim nombre de centres que s’ajusten a les vostres prioritats, fins a un total de 10, ordenats segons les vostres preferències.

Per decidir qui obté una plaça en un centre determinat i qui no, s’utilitza un sistema de puntuacions objectiu que ordena la llista de sol·licituds de manera transparent i allunyada de qualsevol arbitrarietat. Les puntuacions s’obtenen a partir de criteris prioritaris i, si hi ha empat, de criteris complementaris. Tots aquests criteris estan establerts per llei, i cada cas té assignada una puntuació o barem.

Les places s’assignen començant per les sol·licituds que tenen la puntuació més alta.

Aplicació dels criteris prioritaris

Els criteris prioritaris són els següents:

• Quan l’infant que opta a la plaça té germans o germanes que ja estudien al mateix centre educatiu se sumen 50 punts. Aquest és el criteri que suma més puntuació. Si l’infant està en situació d’acolliment familiar i els fills o les filles de la família acollidora estan escolaritzats en el centre també rebrà aquesta puntuació.
  • Proximitat geogràfica del domicili habitual o del lloc de treball del pare o la mare a l’escola:
    • Quan el domicili habitual de la família es troba dins la zona educativa del centre escolar que es demana en primer lloc se sumen 30 punts.
    • Quan la ubicació del lloc de feina del pare, la mare, el tutor o la tutora està dins la zona educativa del centre triat en primer lloc se sumen 20 punts.
  • Si la família percep la renda garantida de ciutadania, se sumen 15 punts.

Aplicació dels criteris complementaris

Els criteris complementaris serveixen per desempatar i són:

• Criteri del pare, mare o el tutor o tutora legal treballant al centre educatiu. Quan el pare, la mare o el tutor o tutora legal treballen al centre en el moment en què es presenta la sol·licitud de preinscripció, se sumen 10 punts.
  • Família nombrosa.  Quan l’infant forma part d’una família nombrosa, se sumen 10 punts.
  • Família monoparental. Quan l’infant forma part d’una família monoparental, se sumen 10 punts.
  • Ser bessó o trigemin. Quan l’alumne o alumna hagi nascut en un part múltiple, se sumen 10 punts.
  • Quan l’alumne o alumna es troba en situació d’acolliment familiar, se sumen 10 punts.
  • Si algun membre de la família té una discapacitat se sumen 15 punts. Quan l’infant mateix, el pare o la mare, o bé algun germà o germana té una discapacitat igual o superior al 33 %.
  • Se sumen 10 punts si s’acredita la condició de víctima de violència de gènere o de terrorisme.

Trobaràs més informació en el Portal de Preinscripció del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.