Projecte Orgànica circular Mataró

La nostra escola participa en el projecte pilot que impulsa l’Ajuntament de Mataró, Orgànica circular Mataró, juntament amb l’institut Escola Àngela Bransuela, el Centre d’Educació Especial Les Aigües i l’escola Valldemia. Es tracta d’una experiència pionera, de gran valor social, de circularitat que, des de la sensibilització i la implicació comunitària, tracta els residus orgànics frescos com un recurs i els fa retornar al circuit productor-consumidor amb un nou paper al circuit de producció i consum.

El nostre compromís és recollir separadament tots els residus orgànics generats per la cuina i el menjador de l’escola i a abocar-los cada dia a una màquina de precompostatge que s’ha instal·lat al costat de la cuina. Aquesta màquina asseca la matèria orgànica i redueix el seu volum un 80%. Un cop a la setmana, activem el buidat automàtic de la màquina i conservem el residu estabilitzat en caixes tancades.

Amb aquest pretractament es produeix una higienització i estabilització del residu orgànic en forma de precompost. Després, un agricultor de proximitat de les Cinc Sénies recull i transporta aquest producte a la seva instal·lació agrícola per finalitzar el procés de maduració i així poder aplicar el compost resultant com a adob orgànic en els cultius. Una petita part es retorna a l’escola i s’utilitza a l’hort escolar o com a fertilitzant a les plantes domèstiques de l’escola o de les famílies del centre.

Aquest projecte està cofinançat per l’Agència de Residus de Catalunya en el marc de la subvenció de Compra Pública Innovadora (CPI), per potenciar el compostatge local descentralitzat i fer una gestió de qualitat del residus orgànics. S’inspira en el projecte Revolta que impulsa la cooperativa Tarpuna, que dona suport en la implementació de la iniciativa a Mataró.

Font: Ajuntament de Mataró (https://adminweb.mataro.cat/ca/actualitat/noticies/2023/el-projecte-organica-circular-mataro-aprofita-les-restes-de-menjadors-escolars-com-adob-dels-cultius-de-les-cinc-senies)