Aprendre a mirar: infància i participació democràtica

El passat 17 de novembre, el Consell Escolar de l’Estat, va organitzar un acte amb motiu de la celebració del dia de l’estudiant i la presentació del tretzè número de la revista Participación Educativa en la qual hi figura un article escrit per l’Encarni Prados, directora de la nostra escola, en Ricard Aymerich, director de l’escola entre el 2011 i el 2017, i la Montse Bobés, mare de l’escola i dinamitzadora del Consell d’Infants de Mataró.

L’article, Aprender a mirar: infancia y participación democrática, presenta les diverses maneres que tenen de participar els nens i les nenes a l’escola Montserrat Solà i s’expliquen dues experiències que subratllen l’intercanvi que es dona entre les assemblees d’aula, el Consell de representants del cicle de Grans i el Consell d’Infants de Mataró. Ambdues tenen relació amb alguns dels objectius del desenvolupament sostenible: la primera va permetre als nens i a les nenes identificar i prendre consciència de les nombroses situacions de discriminació que es produeixen en el seu dia a dia i la segona va girar entorn a la pobresa i a les necessitats essencials d’alimentació i d’accés a l’habitatge.

A l’acte, que es va celebrar a Madrid, hi van assistir en Blai Plaza (actualment estudiant de Secundària que va participar en el Consell d’Infants de Mataró com a representant de la nostra escola quan cursava cinquè i sisè de primària), l’Eva Penedès (mare d’en Blai i persona molt implicada en la vida de l’escola), en Ricard (com a representant del Consell Escolar de Catalunya) i l’Encarni (en representació de la nostra comunitat educativa).

Diversos mitjans de comunicació d’àmbit estatal es van fer ressò de l’acte i de les diverses experiències participatives dels centres educatius que hi van assistir: Pedro Maria Otaño Herri Escola, de Zizurkil (Guipúscoa), el CEIP Estela, de Zurita (Cantàbria), el Col·legi Santa Maria (València), el CEIP Larraintzar (Navarra), l’IES Antoni Maura (Palma de Mallorca) i la nostra, l’Escola Montserrat Solà.

A continuació us convidem a llegir l’article, a visitar la web del Consell de l’Estat, a visionar un vídeo de l’acte i a consultar el número 13 de la revista Participación Educativa, on trobareu articles escrits per experts de l’àmbit educatiu com Victòria Camps (professora de la Universitat Autònoma de Barcelona), Héctor Ruiz (director de la International Science Teaching Foundation), Neus Sanmartí (investigadora y professora de la Universitat Autònoma de Barcelona), entre altres:

→ Accés a l’article, Aprender a mirar: infancia y participación democrática.

→ Accés al web del Consell Escolar de l’Estat.

→ Accés al vídeo de l’Acte, Participació de l’alumnat en el Canal de Youtube del Consell Escolar de l’Estat.

→ Accés a la revista, Participación educativa, número 13.

I algunes imatges de l’acte: