4t dia Erasmus+: Trevozzo i Agazzano

El 4t dia hem visitat dues escoles més a la Vall. En primer lloc, hem estat a l’escola de Primària de Trevozzo. Tot l’alumnat de l’escola ens estava esperant al jardí i ens han donat la benvinguda amb banderins de gira-sols. A continuació hem visitat l’hort i hem ajudat als nens i nenes de 4t a plantar alls.

A l’interior de l’escola toth@m va en sabatilles. El projecte “Scuola sensa scarpi” pretèn generar un clima familiar i relaxant, amb la intenció de reduir el soroll de les sabates. Hem conegut a la Federica, una mestra passional que ens ha traslladat al món de les emocions lligant la lectura d’un llibre als sentiments que es deriven. El llibre “Osso” (ossos) de Michele Serra acompanya als infants a compartir com es senten davant de situacions concretes.

Un racconto semplice ma intenso che tocca temi importanti come la natura più profonda dell’uomo e il suo rapporto con il mondo che lo circonda. Questa storia inizia con l’apparizione di un cane. Un cane sbucato da chissà dove, magro ed emaciato che a malapena riesce a reggersi sulle zampe. A notarlo è un vecchio che abita al limitare del bosco, anche se nemmeno lui ricorda da quanto tempo non vi si inoltri. L’uomo vorrebbe avvicinarlo ma l’animale, spaventato, sparisce rapidamente tra gli alberi. Non sa se l’animale tornerà ma sa che se riuscirà a farlo fermare con sé, potrà salvarsi. Comincia col dargli un nome: Osso. Poi si mette ad aspettare, con una ciotola di cibo appoggiata sul prato. E di lunghe attese sarà fatto l’avvicinarsi e il conoscersi del vecchio e del cane. A fargli compagnia è la piccola Lucilla, a cui il nonno racconta i propri sogni. Sogni che permettono ai due di tornare indietro di migliaia di anni, al primo incontro non cruento tra uomo e lupo, e di riscoprire di che cosa sia fatto il nostro stare sulla Terra come uomini.

Després, ens hem dirigit a Agazzano. La mestra de música Elvira Giacò ens ha ofert un mini concert amb cançons pròpies del cançoner tradicional infantil. Ha estat un moment màgic de cant coral.

A continuació hem conegut a la mestra Antonella Varesi, experta i apassionada de les mates. L’Antonella escriu en un blog de creació matemàtica. Pertany a un grup de recerca que basa la investigació en: Bohec’s book “Il testo libero di matematica”. Ella és l’encarregada d’organitzar la formació al seu centre.

Amb ella i el seu grup hem visitat un castell proper a l’escola. L’alumnat surt amb freqüència del recinte escolar per fer activitats relacionades amb la natura. Dos dies en setmana es traslladen a l’hort, l’Orto Marameo. Allà fan classes d’horticultura i temes de sostenibilitat.

Per acabar el dia, hem tingut la sort de visitar la Rocca D’olgisio. La guia ha estat la mestra Annalisa Gattoni. L’Annalisa és llicenciada en història d’art i una gran apassionada dels castells. Hem situat moments de la història de la República i de la segona guerra mundial. Ha estat un dia ple d’emocions!