A Ed. Infantil (P-3, P-4 i P-5) duem a terme una psicomotricitat vivenciada i psicodinàmica que s’estructura principalment a partir de la Pràctica Psicomotriu de Bernard Aucouturier i que persegueix l’objectiu d’acompanyar i ajudar als infants, en el seu procés de maduració global.
Aquesta pràctica pedagògica parteix del joc espontani dels nens i les nenes i s’estructura en un marc espacial i temporal, amb un material determinat.
Com és una sessió de psicomotricitat?
Ritual d’entrada: Quan arribem a l’aula seuen als bancs, es treuen les sabates i es posen els mitjons antilliscants.
Recordem algunes consignes per poder jugar lliurement i amb respecte: juguem bé, sense fer-nos mal i sense fer mal als companys..
La mestra ha construït una torre ampla i alta amb coixins i material de psicomotricitat i es col·loca al darrere.
Els nens formant una filera un al costat de l’altre davant de la torre.
A un senyal de la mestra: un, dos, tres… a jugar!!! Els nens destrueixen la torre: gran descàrrega motriu i plaer, han “guanyat” a la mestra al desmuntar la seva construcció.
Joc sensoriomotor: Després de destruir la torre, els nens i les nenes comencen a dur a terme els seus projectes de joc en un espai i amb un material disposat de tal manera, que ofereix la possibilitat de crear i viure un munt d’experiències.
Amb aquests jocs vivencien el plaer del moviment a partir de l’activitat motriu espontània. jocs de conquesta i exploració, on podem posar a prova i dominar les seves habilitats motrius: saltar, córrer, rodolar, pujar, baixar, equilibri, balanceig…
Joc simbòlic: Amb aquest tipus de joc manifesten les seves necessitats, desitjos i conflictes més personals.
Construeixen cases per representar els papers de papes i mames, per defensar-se del llop, per entrar, sortir, per dormir… Utilitzen materials diversos per muntar a cavall, robes per fer-se capes i ser super-herois…
Espai de representació: Avisem que el joc aviat s’acabarà i quan tanquem els llums han de deixar de jugar i ajudar a recollir el material.
Tot seguit amb dibuixos, construccions de fusta o conversa expressen les vivències que han tingut durant la sessió.
Ritual de sortida: Moment de reagrupació i acomiadament. Es treuen els mitjons i es posen les sabates. Ens acomiadem fins la propera sessió i tornem a la classe.