Projecte LIC

El Pla per a la Llengua i la Cohesió Social sorgeix davant el repte de construir una Catalunya cohesionada, acollidora i oberta.

L’objectiu general d’aquest pla és potenciar i consolidar la cohesió social, l’educació intercultural i la llengua catalana en un marc plurilingüe.

Els objectius específics del Pla són:

1. Consolidar la llengua catalana com a eix vertebrador d’un projecte plurilingüe.
  2. Fomentar l’educació intercultural, basada en la igualtat, la solidaritat i el respecte a la diversitat de cultures, en un marc de diàleg i de convivència.
  3. Promoure la igualtat d’oportunitats per tal d’evitar qualsevol tipus de marginació.

A la nostra escola es fan diferents activitats per treballar la llengua oral en català:

INFANTIL

• El protagonista de la setmana és una activitat que es fa a Infantil. Els i les alumnes d’aquests cursos preparen amb les famílies una exposició oral en català per després fer-la a classe. El dia que els hi toca, cada nen o nena explica coses interessants d’ell/a mateix/a. És una tasca molt engrescadora que fa que participin tant l’alumnat com les famílies de l’escola i és molt interessant pels nens i les nenes descobrir coses noves sobre els/les companys/es.

CICLE INICIAL

A Cicle inicial es fa una activitat que s’anomena “A mi m’agrada…”. Els i les alumnes d’aquests cursos preparen una exposició sobre alguna cosa que els agradi i el dia que els hi toca ho comparteixen amb els/les companys/es a classe. És molt motivador, i a la vegada, ajuda a millorar la cohesió de grup i l’autoestima que l’alumnat pugui compartir amb la resta de la classe allò que és important per ells/es.

CICLE MITJÀ

Vull parlar de… és una activitat que es realitza a cicle mitjà. L’alumnat, de forma individual, investiga sobre algun tema que li resulti interessant i amb tota la informació obtinguda prepara una exposició per explicar els/les companys/es allò que ha descobert. Resulta curiós veure la diversitat d’interessos que hi ha a l’aula i la gran quantitat de coses noves que aprenen.

CICLE SUPERIOR

A cicle superior es fan exposicions orals relacionades amb les diverses àrees d’aprenentatge. Les prepara l’alumnat fent treball de recerca tant a casa com a l’escola. Aquestes poden ser en petit grup o individuals.

També participen en el Concurs Tísner” de creació de jocs en català. L’objectiu del Concurs Tísner de Creació de Jocs de Català, adreçat als alumnes de 5è i 6è de primària de totes les escoles dels territoris de parla catalana, és que alumnes, mestres i escoles descobreixin la faceta lúdica i creativa de la llengua catalana creant el seu propi joc. Es tracta d’una activitat molt engrescadora i motivadora per l’alumnat de sisè, en què a través de la seva imaginació, creen un joc. En la construcció d’aquest es posa en  treball la competència digital, lingüística i plàstica de manera interdisciplinari, fomentant així el treball cooperatiu.

CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA

A infantil i a cicle inicial treballem en grups reduïts l’adquisició de la consciència fonològica. Forma part del procés d’aprenentatge de la lectura. I per si teniu curiositat, és l’habilitat per percebre i sentir conscientment els sons que formen les paraules i poder “jugar” amb ells, manipular-los. Es fan activitats que siguin atractives per l’alumnat i que ajudin a construir uns bons fonaments per l’aprenentatge de la lectoescriptura.