Les emocions són importants i cal que les treballem a l’escola. Per aconseguir que un infant creixi, en tota la dimensió de la paraula, no n’hi ha prou amb l’adquisició de coneixements.
Si l’educació ha de ser un procés d’aprenentatge per a la vida, les emocions són molt importants i cal que les tinguem en compte.
L’educació emocional afecta el desenvolupament dels infants, ja que afavoreix l’autoconeixement, predisposa a actituds positives, millora les relacions, incentiva la motivació i afavoreix el seu creixement de manera integral.
Treballar les emocions aporta molts beneficis pels infants i pel grup classe:
Beneficis pels infants:
- Afavoreix l’equilibri emocional.
- Millora l’empatia.
- Possibilita una bona salut mental.
- Disminueix l’ansietat.
- Augmenta la tolerància a la frustració.
- Possibilita l’autoconeixement.
- Millora les habilitats socials.
- Reforça l’autoestima.
- Permet controlar l’estrès.
- Afavoreix l’èxit acadèmic.
Beneficis pel grup- classe:
- Afavoreix la cohesió de grup.
- Possibilita un ambient agradable a l’aula.
- Redueix els conflictes.
- Augmenta el coneixement dels membres el grup.
- Potencia la comunicació i el diàleg a l’aula.
Per què tenen problemes emocionals els nostres alumnes?
De manera breu faré un llistat dels problemes emocionals que detectem actualment a les aules:
- Els costa identificar les pròpies emocions.
- No saben expressar els propis sentiments.
- Mostren tenir problemes d’autoestima i ser insegurs/es.
- Els costa tenir empatia i posar-se en el lloc dels altres.
- No estan acostumats a parlar de les seves emocions.
- Els costa gestionar el ritme diari i viuen amb estrès.
- Mostren poc autoconeixement. Els costa interioritzar.
- No saben regular les emocions, les reprimeixen o són explosius.