Pedagogía Sistèmica

El desenvolupament emocional, intel·lectual i competencial de l’aprenentatge

L’educació emocional des de la pedagogia sistèmica s’està aplicant de manera transversal en el currículum del centre a través dels projectes com:

  • Treballar: Els orígens
    • Projecte: “Ens coneixem” (des de P3: el nom, la família, on visc…)
    • Mapa del món. Origen famílies: mapes, contes, cançons…
    • Danses africanes. Ioga
  • Treball: Com sóc.
    • Autoretrat. Comentar les semblances i diferències entre els alumnes de l’aula, per tal d’observar i comprendre la realitat.
  • Treball: Com em relaciono.
    • Gestió de les emocions des de les rutines. Recollir en una graella les emocions dels nens i nenes en arribar a l’escola i segons les necessitats de cadascun, entre tots i totes intentem ajudar-nos. Ens podem ajudar amb la capsa de les emocions.
    • Activitat teatre, rols.
    • Gestió a l’aula, possibilitant l’autoregulació.
  • Treball de vincles.
    • Construir una teranyina amb llana per prendre consciència de la connexió i la necessitat que tenim dels altres
    • Mitjançant les bústies de missatges dels alumnes descobreixen aspectes positius de tots els companys.
    • Missatges a les famílies, agraïments…
  • Treball: comunicació amb els altres.
    • Treballar la creativitat, la imaginació i les situacions que et fan posar al lloc de l’altre, a través de les tertúlies i l’expressió escrita, utilitzant contes com:
      • “El gigante en el bolsillo”
      • Els contes del Gianni Rodari
    • Treballar el llenguatge gestual.
    • L’escolta com a reconeixement dels altres.
  • Treball d’intuïció. Els símbols i les metàfores.
    • El conte per treballar
    • Les emocions generant imatges d’apoderament.
    • Representació de les característiques i rols dels personatges.
    • Origen de les famílies. Acollida i comiat famílies. Participació del voluntariat.
    • Mini mons i altres espais simbòlics per
    • Treballar els símbols i metàfores que ajudin a ordenar, situar i apoderar a la mainada.
  • Treball: connexió de les persones amb el planeta i univers, els cosmos.
    • Relaxació i prendre consciència corporal
    • El dol
    • La natura a través de l’hort
    • La ciència a través del laboratori
  • Transversals
    • En els projectes potenciar la transversalitat, la globalitat i les intel·ligències múltiples  a partir de les emocions.
    • Psicomotricitat espai perquè l’alumnat juguin, experimentin i descobreixin lliurament l’espai. A continuació expressin les seves emocions i finalment concloure  amb una activitat de relaxació.
    • En els aprenentatges dels tallers i ambients
    • En el Pla d’acollida i comiat
    • En les assemblees d’aula