El desenvolupament emocional, intel·lectual i competencial de l’aprenentatge
L’educació emocional des de la pedagogia sistèmica s’està aplicant de manera transversal en el currículum del centre a través dels projectes com:
- Treballar: Els orígens
- Projecte: “Ens coneixem” (des de P3: el nom, la família, on visc…)
- Mapa del món. Origen famílies: mapes, contes, cançons…
- Danses africanes. Ioga
- Treball: Com sóc.
- Autoretrat. Comentar les semblances i diferències entre els alumnes de l’aula, per tal d’observar i comprendre la realitat.
- Treball: Com em relaciono.
- Gestió de les emocions des de les rutines. Recollir en una graella les emocions dels nens i nenes en arribar a l’escola i segons les necessitats de cadascun, entre tots i totes intentem ajudar-nos. Ens podem ajudar amb la capsa de les emocions.
- Activitat teatre, rols.
- Gestió a l’aula, possibilitant l’autoregulació.
- Treball de vincles.
- Construir una teranyina amb llana per prendre consciència de la connexió i la necessitat que tenim dels altres
- Mitjançant les bústies de missatges dels alumnes descobreixen aspectes positius de tots els companys.
- Missatges a les famílies, agraïments…
- Treball: comunicació amb els altres.
- Treballar la creativitat, la imaginació i les situacions que et fan posar al lloc de l’altre, a través de les tertúlies i l’expressió escrita, utilitzant contes com:
- “El gigante en el bolsillo”
- Els contes del Gianni Rodari
- Treballar el llenguatge gestual.
- L’escolta com a reconeixement dels altres.
- Treballar la creativitat, la imaginació i les situacions que et fan posar al lloc de l’altre, a través de les tertúlies i l’expressió escrita, utilitzant contes com:
- Treball d’intuïció. Els símbols i les metàfores.
- El conte per treballar
- Les emocions generant imatges d’apoderament.
- Representació de les característiques i rols dels personatges.
- Origen de les famílies. Acollida i comiat famílies. Participació del voluntariat.
- Mini mons i altres espais simbòlics per
- Treballar els símbols i metàfores que ajudin a ordenar, situar i apoderar a la mainada.
- Treball: connexió de les persones amb el planeta i univers, els cosmos.
- Relaxació i prendre consciència corporal
- El dol
- La natura a través de l’hort
- La ciència a través del laboratori
- Transversals
- En els projectes potenciar la transversalitat, la globalitat i les intel·ligències múltiples a partir de les emocions.
- Psicomotricitat espai perquè l’alumnat juguin, experimentin i descobreixin lliurament l’espai. A continuació expressin les seves emocions i finalment concloure amb una activitat de relaxació.
- En els aprenentatges dels tallers i ambients
- En el Pla d’acollida i comiat
- En les assemblees d’aula