La cinta de colors

Cada divendres al matí, a l’espai de Tabalers, rebem la ben esperada visita de la Mercè. És gràcies a l’aportació que fa l’AMPA, que omple una estoneta del dia de propostes de sensibilització musical adaptades a les nenes i nens de l’Escola Bressol.

Els infants de l’espai han anat construint un vincle amb ella al llarg del primer trimestre i de les setmanes posteriors a aquest. Alguns d’ells i elles la coneixen de l’any passat, quan estaven a l’espai d’Enxanetes, i els visitava també.

Les primeres vegades que la Mercè arribava a l’espai carregada de bosses de colors i d’un gran altaveu, la majoria dels infants s’agrupaven davant d’ella, encuriosits per experienciar la sessió que estava per esdevenir. D’altres nenes i nens seguien jugant i de tan en tan miraven de reüll i s’apropaven amb prudència. A dia d’avui, totes i tots quan la Mercè treu el cap per la porta i saluda amb la seva veu dolça i la seva entonació tant pròpia i característica, deixen el joc que estan fent per anar a l’espai reservat, el matalàs, per asseure’s i gaudir de les propostes d’aquell dia. Solen gaudir-les amb gran interès, però si per algun motiu aquell dia prefereixen deixar d’estar presents en la proposta de sensibilització musical i iniciar un altre joc, respectem els seus interessos i/o necessitats.

Les sessions segueixen sempre una estructura cíclica, amb un inici i un final que es repeteix cada vegada. D’aquesta manera, els infants es poden situar amb seguretat i sabent què passarà.

A l’inici, amb una música de fons que emana de l’altaveu, la Mercè fa moure una cinta de colors i saluda als infants que hi ha a l’espai un a un, mirant-los als ulls, enfocant-se corporalment a elles i ells i regalant-li’s un somriure.

(Cliqueu aquí per veure més imatges).

Seguidament, treu una estoreta de colors i al damunt hi col·loca quatre campanes que ella fa sonar alhora que entona la nota musical corresponent. Aquestes no deixa que les toquin els infants. Hi ha material que únicament la Mercè manipula, i hi ha d’altre que els infants si que poden tocar i participar més activament. Observem que després de verbalitzar en varies ocasions amb serenitat les normes i límits, els infants els acaben acceptant gratament.

A continuació, fent sempre elusió al material o proposta de la setmana anterior, explica un conte cantat o presenta un material, instruments nous… Les propostes solen tenir relació directa amb el moment temporal que estem vivint, com el nadal amb el tió, el carnestoltes, les sortides dels caragols en les èpoques de pluges, entre d’altres.

I per finalitzar, també amb una música de fons, sempre la mateixa, s’acomiada fent una coreografia amb les mans, en la que hi ha inclosa enviaments de petons amb cadascun dels dits.

A inicis de febrer es va incorporar a l’espai de Tabalers un infant nou, el Quim.

Al llarg de les seves primeres setmanes d’escolarització les nenes i nens de l’espai de Tabalers s’han anat apropant per observar-lo de ben a prop i també els objectes que porta a les seves mans. Inclús alguna vegada li han regalat una carícia o una abraçada.

Amb aquesta nova incorporació, l’espai de Tabalers està complert.