Robòtica i programació

A l’Escola posem els recursos i metodologies encaminades a aprendre la robòtica, el pensament computacional i la codificació. La programació no és més que una manera d’ordenar el pensament i organitzar-lo, i també una nova forma d’expressió i compartició.

El pensament computacional, el qual va molt més enllà de la informàtica o la programació, és fonamental per a tothom i cal integrar-lo en les altres disciplines, tant en l’ensenyament com en la vida diària. Per això, incorporem aquesta forma de pensar des de ben petits, creant entorns d’aprenentatge (desendollats de l’àmbit digital) on la observació, identifiació, la ordenació, la formulació d’hipòtesis o la lògica siguin presents en les situacions que els infants es troben. Aquests espais d’aprenentge es troben en moltitud de moments al llarg de l’escolarització, però en serien exemples els Dits Fins o l’ambient de Naturàlia a Infantil, les matemàtiques, el raonament, l’expressió oral i escrita, etc.

Paral·lelament, a partir de Cicle Inicial, iniciem un primer contacte amb les noves tecnologies per comernçar a saber-les utilitzar, entendre-les i a treballar-hi de forma segura. És una eina poderosa, complexa i seriosa, per això cal fer-hi una entrada esglaonada i responsable, per anar assolint, progressivament, les competències digitals. A l’Escola disposem de dos carretons amb iPad’s (un a Primària i un altre a Secundària) que els utilitzen els grups habitualment, tant per aprendre a fer-los servir, com per utilitzar-los com a eina de treball.

A partir de 5è de Primària ens iniciem a la programació i a la codificació amb Scratch. Scratch és un entorn de programació visual per blocs que permet crear històries i animacions. L’alumnat, de manera intuïtiva i amb la guia del professorat, és capaç d’anar resolent reptes cada vegada més elaborats i així introduir els conceptes bàsics de programació de manera esglaonada com l’ús de variables, elements de control, interaccions i funcions.

Posteriorment, a Secundària s’introdueix la robòtica amb Micro:Bit: primer per conèixer el funcionament i possibilitats. Més endavant s’incorporen els mecanismes i els sensors per resoldre diferents situacions. També disposem de LEGO Mindstorm per treballar la robòtica amb una codificació diferent.