Itinerari Químic amb l’alumnat de GES 1 vespre

El passat 5 de maig l’alumnat de GES 1 vespre va fer una sortida guiada: L’itinerari químic “passeig per l’invisible”, organitzat per l’Ajuntament de Girona. Amb l’Elena, la dinamitzadora, vam aprendre un munt de coses tant de la nostra ciutat com de la química quotidiana, tan present i alhora tan invisible. Durant el recorregut, que va iniciar a la torre de la muralla del General Peralta s. XIV i va finalitzar a la Plaça Independència, vam fixar-nos en el tipus de pedra més abundant a Girona: la pedra calcària nummulítica. Que, per cert, vam descobrir que les piràmides d’Egipte estan fetes amb el mateix tipus de pedra! Alguns dels experiments que vam fer durant l’itinerari van ser veure la reacció del salfumant sobre la pedra nummulítica, el procés de l’electròlisi i la conductivitat tèrmica de diferents materials. L’Elena ens va explicar les antigues fàbriques de la ciutat de Girona com Els Químics, on es fabricava àcid tartàric; l’empresa Pagans, on es feia gelatina; La Gerundense a plaça Catalunya, que va ser la fàbrica de paper continu principal de tota la península Ibèrica; i la tèxtil Grober a l’actual plaça 1 d’Octubre. A més, vam parlar sobre diferents tipus de minerals i elements de la taula periòdica, de la llum, dels artesans i picapedrers a Pedret i el Call Jueu, així com de la importància de la Sèquia Monart a Girona. En definitiva, va ser una sortida d’allò més completa i interessant que ens va ajudar a assentar i ampliar continguts de la matèria de ciències d’aquest tercer trimestre.