Projecte de sociolingüística a GES 2

Les llengües maternes i els països d’origen de l’alumnat de l’escola són el fil conductor dels aprenentatges de matemàtiques, tecnologia, socials i llengua.

Enguany, a GES 2, hem dut a terme un projecte interdisciplinari entre les matèries de Tecnologia, Matemàtiques, Moviments migratoris i Llengua catalana. El punt de partida ha estat realitzar una enquesta a tot l’alumnat del centre per obtenir dades relacionades amb els seus llocs de procedència, el procés de migració, si era el cas, i les seves llengües maternes. El treball amb les dades obtingudes ha permès fer una anàlisi de la realitat sociolingüística del centre que s’ha reflectit en un mapa, en suport paper i també virtual, i un joc “Connecta” que recull algunes dades i curiositats que s’han descobert.

En el mapa s’hi han destacat els països d’origen de totes les persones del centre, que fan un total de vint. A aquest mapa, en suport paper, s’ha adjuntat un codi QR que enllaça al mapa virtual www.ja.cat/mapasociolinguistica. En aquest mapa virtual, clicant a sobre de cada país, s’obre una fitxa descriptiva del país que recull, també, les dades concretes que s’han obtingut sobre el procés de migració de les persones de l’escola. El mapa virtual té també un altre bloc de fitxes referents a les llengües maternes que es parlen al CFA Montseny, que són un total de vint-i-tres. A cadascuna es fa una descripció breu de la llengua i es donen dades referents al nombre de parlants, els llocs on es parla, la família lingüística i el reconeixement de cadascuna de les llengües.

El joc “Connecta” ha permès relacionar coneixements de Tecnologia, com són l’electricitat i circuits elèctrics, amb les dades obtingudes gràcies a les investigacions fetes sobre llengües i moviments migratoris.

Les matemàtiques, i concretament l’estadística, han permès posar xifres i percentatges, relacionar dades i obtenir un retrat exacte de la diversitat cultural i lingüística de la nostra escola.

Entre les dades obtingudes podem destacar que la llengua materna més parlada al centre és l’amazic, seguit de l’àrab, el castellà, el twi i el català. Gairebé el 49% de l’alumnat ha nascut al Marroc, seguit d’un 16% que és de Ghana i un 13% de l’Estat espanyol. El 32% de les persones han deixat el seu país per poder tenir una millor qualitat de vida i el 20% ho han fet per reagrupament familiar. L’alumnat de GES és el més jove del centre, la mitjana d’edat és de 25,5 anys, i l’alumnat d’Anglès és el més gran, amb una mitjana de 64,8 anys. El 89% de l’alumnat del centre viu a Vic.