La poeta Teresa Colom al Taller de Poesia

Durant el segon trimestre d’aquest curs, amb l’alumnat de GES que participa al Taller de poesia vam llegir el poemari de l’escriptora andorrana Teresa Colom El cementiri de les matrioixques (Proa, 2021). Després de compartir les idees que es respiren en els poemes de Colom, amb tot l’alumnat vam practicar la lectura en veu alta i vam crear un petit recital poètic.

Amb l’inici del tercer trimestre, hem intensificat el treball d’aquest poemari. Així, hem revalorat significats i hem assajat el nostre recital posant accent en la posició corporal i en la dicció.

Després d’aquest treball, el passat dimarts 16 d’abril, a través del programa Lletres a les Aules de l’ILC i el Departament d’Educació, Teresa Colom va assistir al nostre Taller de poesia. Al llarg de la visita vam poder conversar amb la poeta i oferir-li, també, el nostre recital. Tenir la persona que ha escrit els versos estudiats amb nosaltres ha set molt interessant.

La visita de la Teresa ens ha refermat aspectes que ja sabíem i ens ha obert noves vies d’interpretació dels seus versos. Ens ha explicat que la poesia a vegades amaga sentits que en un inici qui escriu no pretenia dir i que quan un poema ens toca és perquè ens diu alguna cosa de nosaltres mateixes. Ens va fer saltar les llàgrimes, especialment, quan ens va dir aquest poema:

Puntades

a la meva mare

un dia et llegiré a la vora d’uns pantalons

que ja no em poso

a tu que m’escrius notes als pots

de salsa de tomàquet

tancats al bany maria

on m’hi detalles els ingredients

un dia t’hi llegiré

darrere tantes coses senzilles

hi ha el teu temps

La meva mare es preguntava per la mort (Pagès, 2021)

A més, vam tenir la sort de veure-a recitar en directe el seu poema “Gàbia”, del qual ens va explicar la història que la va impulsar a escriure’l i com en Joan Margarit li va desvetllar una interpretació al seu poema inicial. Gaudiu-ho!

Gràcies, Teresa, per compartir amb nosaltres la teva sensibilitat i expertesa.