Multipliquem amb reglets

Aprenem matemàtiques fent ús dels reglets, una manera que ens permet passar més coherentment per les fases d’aprenentatge desenvolupades per Pau Callís*.

Una manera d’entendre les matemàtiques, una manera d’entendre el món que ens envolta.

 

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

*Pels que voleu saber una mica més…

Els nombres com els càlculs numèrics acaben sent construccions abstractes que s’han d’anar acompanyant, si volem consolidar un bon llenguatge matemàtic així com una bona competència matemàtica, és indispensable acompanyar els infants pels diferents processos cognitius fins a arribar a la generalització, on tindrà molta més autonomia per moure’s en el camp matemàtic. 

Tal com defensa Josep Callís, mestre de Rosa Sensat i coordinador de a+a+ fins al 1994 i professor de Didàctica de les Matemàtiques a l’UdG des de 1987. És indispensable que l’infant passi per les següents fases:

 

a) Vivenciació Fase en que l’alumnat és el protagonista directe, sobre el qual recau el problema. Partim de les pròpies vivències, sense cap mena de representació, i anem verbalitzant amb llenguatge matemàtic allò que vivim.

b) Manipulació. Context en què la situació viscuda es trasllada a realitats d’objectes materials. Es pot manipular amb reglets, mongetes, botons, etc. Es recomana objectes prou grans per facilitar i visibilitzar la manipulació, no fer servir grans d’arròs. El problema matemàtic es podrà resoldre, manipulant.

c) Simbolització. Fase en que es treballa substituint la realitat per elements que la representen com poden ser les explicacions orals, gràfiques o amb llenguatge matemàtic. Deixem un espai per simbolitzar i extraiem 

d) Abstracció. Estadi resolutori amb l’ús de la simbolització del llenguatge matemàtic i les tècniques algorísmiques adients.

e) Generalització. A partir de l’anàlisi de diversos casos particulars i de la recollida dels seus resultats s’abstreuen conclusions generals que permeten crear coneixements i generar o formular lleis, molt útils per altres situacions semblants. 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>