Erasmus+ Finlàndia dies 5-6

L’Erasmus+ es va acabant, però amb la sensació que cada dia que passa és ric i productiu.

Ahir vam poder gaudir d’una sessió sobre educació emocional, més concretament sobre el positivisme pedagògic. La Kaisa Vuorinen és una investigadora i professora de pedagogia positiva. Durant molts anys va fer de mestra abans de dedicar-se a la investigació en aquest àmbit i crear l’App See the Good on es tracta de fomentar el positivisme a l’aula per tal de trobar els punts forts de l’alumnat en un ambient saludable i socio-emocionalment estable. Durant aquesta xerrada es va fer especial èmfasi a les tres necessitats bàsiques que té l’alumnat: sentir-se connectat amb altres, sentir-nos útils o competents i, per últim, sentir-nos autònoms.

La jornada d’avui no s’ha dut a terme a Finlàndia, sinó al país veí, Estònia. Una de les tres repúbliques bàltiques que es van independitzar de Rússia a principis de la dècada dels 90. En tan sols un parell d’hores es pot anar des de Helsinki a Tallinn, la capital d’Estònia, mitjançant un dels molts vaixells que fan la ruta diàriament.

Un cop arribats a Tallinn, hem visitat dues escoles ben diferents. La primera és l’escola francesa de Tallinn (Tallinn French School). Aquesta és una escola pública molt prestigiosa, per dos motius. El primer d’ells és el pes de la llengua francesa com a primera llengua estrangera. El segon és que es troba al primer lloc pel que fa als resultats de l’informe PISA de totes les escoles d’Estònia. Es tracta d’una escola amb uns valors molt arrelats, que exigeix molt als seus alumnes i valora positivament la pressió i els resultats que se’n deriven. La segona escola és també institut, anomenada Ehte Humanitarian Gymnasium, allà hem pogut donar una ullada a tota l’escola i parlar sobre l’organització del professorat (horaris, distribució d’aules i espais, reunions…). Les instal·lacions eren espectaculars, especialment les esportives! Podríem dir que és el centre més semblant als nostres.

Podeu veure un recull d’imatges d’aquests dos dies aquí.