Apadrinament lector

QUÈ ÉS?

L’apadrinament lector és una activitat cooperativa que es realitza en parelles formades per l’alumnat de 5è i 6è i de 1r i 2n de Primària.
Els nens i nenes de 5è i 6è són padrins o padrines de lectura dels de 1r i 2n i, aquests, són els seus fillols o filloles.

PER QUÈ FEM AQUEST PROJECTE?

Perquè aquest projecte aconsegueix objectius educatius tant en padrins o padrines com en els fillols o filloles. El fet de ser padrina i padrí de lectura representa que l’alumnat gran adquireix el compromís principal de vetllar per afavorir l’aprenentatge lector del seu fillol o fillola. L’ajuda a aprendre a llegir i comprendre el text alhora que mira d’encomanar-li el gust per la lectura tot engrescant-lo a llegir. Els fillols o filloles milloren en les seves competències lingüístiques a través d’una experiència positiva i plaent de lectura.

QUINS OBJECTIUS PERSEGUIM?

El projecte de l’apadrinament lector persegueix els següents objectius:

• Establir relacions i lligams afectius entre padrins i fillols al voltant de la lectura.
  • Millorar la competència lingüística (comprensió lectora) de l’alumnat de 1r i 2n.
  • Facilitar la llengua catalana com a llengua vehicular entre l’alumnat.
  • Motivar el gust per la lectura.
  • Reforçar el vocabulari i la pròpia parla i poder ampliar-lo.
  • Desenvolupar la imaginació, la creativitat i la fantasia.
  • Gaudir dels contes i dels diferents tipus de textos que hi ha al nostre abast.
  • Establir i respectar el compromís d’ajuda i cooperació entre alumnes de diferents cicles.

COM HO APLIQUEM?

Al nostre centre l’apadrinament lector es realitza mensualment amb l’alumnat de 5è que apadrina a l’alumnat de 1r i l’alumnat de 6è que apadrina l’alumnat de 2n. Els padrins o padrines ajuden i també llegeixen una estona, normalment fan una pàgina cadascú.
El primer que fem és decidir les parelles lingüístiques, una decisió que es basa en el nivell de competència lectora d’on parteixen els participants. Aquestes parelles treballaran juntes tot el curs ja que han signat un contracte didàctic, això afavoreix que s’estableixi una relació personal afectiva, i només en casos molt extrems, es faran canvis. L’activitat es desenvolupa a la biblioteca de l’escola. És el fillol o fillola qui porta el llibre, aquest ha estat escollit amb l’ajuda del padrí o padrina prèviament.