U.D.I. ESPARREGUERA, DE L’ESCOLA AL CAMPANAR

L’alumnat a cicle inicial ha de conèixer l’entorn proper i identificar relacions senzilles entre els elements que en formen part, distingint els elements humanitzats i els naturals. Ha de valorar la importància de respectar i protegir el medi. Ha de conèixer alguns valors fonamentals de la convivència democràtica. També ha de saber situar-se en un espai conegut, orientar-se, definir elements que s’hi troben i saber-ne fer una representació.

Per desenvolupar aquests continguts es treballa amb fotografies i plànols, i es realitzen sortides pel poble. Una de les sortides, la visita guiada al campanar, és el motor del desenvolupament d’aquest projecte. Han de realitzar un plànol amb l’itinerari seguit per anar des de l’escola al campanar, per això els caldrà el coneixement de la ubicació de diferents edificis que són referents, l’orientació i les distàncies.

PROCÉS D’AVALUACIÓ

Quan acabi l’UDI l’alumnat ha de ser capaç de:

ÀMBIT LINGÜÍSTIC

• Comprendre els missatges orals que es produeixen en activitats d’aula i situacions d’aprenentatge.

• Participar de forma adequada en les situacions comunicatives habituals.

• Comprendre i extreure informacions rellevants de textos escrits i audiovisuals

• Haver mecanitzat que abans d’escriure s’ha de pensar i, un cop escrit, s’ha de revisar. Aplicar-ho a tot tipus de textos.

• Mostrar coneixement de l’ortografia de base i de les normes ortogràfiques més bàsiques.

• Escriure textos a partir de models i de creació pròpia.

ÀMBIT MATEMÀTIC

• Reconèixer i utilitzar nombres (cardinals, ordinals i identificadors).

• Usar l’assaig-error per cercar solucions als problemes i a les exploracions.

• Definir la situació d’un objecte a l’espai i d’un desplaçament en relació amb un mateix, tot utilitzant els conceptes: davant-darrere; prop-lluny; dalt-baix; dreta-esquerra.

• Elaborar itineraris en format plànol.

• Cercar semblances i diferències entre objectes i classificar i ordenar objectes d’acord amb diferents criteris.

• Reconèixer figures de tres i dues dimensions en objectes de la realitat.

• Descriure i comprendre les relacions entre diferents figures de dues i tres dimensions, utilitzant les propietats que les defineixen (cub, prisma, piràmide, con, cilindre i esfera) (quadrat, triangle, cercle, rectangle).

ÀMBIT DE MEDI

• Utilitzar croquis, així com referents d’orientació espacial per situar-se en l’entorn, localitzar determinats elements i desplaçar-se.

• Observar l’entorn i identificar relacions senzilles entre els elements que en formen part. També en un plànol del poble situar aquests elements principals.

• Valorar la importància de respectar i protegir el medi.

• Conèixer alguns valors fonamentals de la convivència democràtica,

ÀMBIT ARTÍSTIC

• Reconèixer algunes de les característiques dels elements presents en l’entorn natural, cultural i artístic, i saber dibuixar-los.

• Compartir amb els companys una experiència artística, individual o col•lectiva.

ÀMBIT VALORS

• Acceptar i practicar les normes de convivència i els hàbits cívics.

• Expressar la opinió personal i argumentar-la.

• Participar de forma adequada en les converses col•lectives, respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres.

• Valorar i respectar les produccions d’un mateix i dels altres.

COMPETÈNCIA PERSONAL, SOCIAL I D’APRENDRE A APRENDRE

• Identificar el que ha de saber o saber fer per adquirir l’objectiu proposat.

• Ser capaç d’autoavaluar-se.

• Organitzar-se el propi entorn d’aprenentatge: espai, material…

• Escoltar activament i amb respecte les idees, criteris, propostes i dubtes dels altres. Col·laborar i implicar-se en la realització de les tasques del treball tant individual com en grup.

• Seguir el propi pla de treball.

• Interessar-se per buscar informació i voler saber coses noves.

• Identificar els elements afavoridors i disruptors que dificulten l’aprenentatge.

• Dur a terme amb constància les tasques planificades.

• Fer aportacions al grup.

• Assumir tasques amb bona predisposició.

• Ser capaç de superar les dificultats o errors.

ÀMBIT DIGITAL

• Plantejar-se interrogants sobre determinats fets i fenòmens, utilitzar el navegador per cercar de dades i comunicar els resultats de la recerca oralment i/o gràficament (amb ajuda). Usar aplicacions informàtiques senzilles.

• Seqüenciar un programa de moviment per al desplaçament d’un robot.

ÀMBIT DE L’EDUCACIÓ FÍSICA

• Orientar-se a l’espai en relació a un mateix i als altres utilitzant les nocions topològiques bàsiques.