Escacs a l’hora del pati!

Els escacs és un magnífic entrenament mental, ja que potencia en els nens multitud d’habilitats relacionades amb les matemàtiques, la lectura, la capacitat de concentració o la creativitat. Estan considerats com a joc, esport i una eina pedagògica de gran utilitat! Per aquest motiu a la nostra escola vam incorporar fa molts anys els escacs com una assignatura dins l’horari lectiu per als alumnes de P5 i 1r.

A més a més aquest curs, aprofitem cada divendres l’hora del pati per oferir la possibilitat de jugar a escacs als nostres alumnes de primària. Allà es troben nens i nenes de totes les edats que assisteixen voluntàriament a passar una bona estona.

Habilitats que potencien els escacs:

• Els escacs ajuden a desenvolupar la lògica matemàtica, l’anàlisi i el càlcul mental dels alumnes.
  • Els nens que juguen a escacs llegeixen millor.  Aquest esport potencia molt la capacitat de concentració, però també al fet que automatitza en el cervell habilitats relacionades amb el reconeixement i l’associació de signes que s’usen també en la lectura.
  • Activa les àrees cerebrals relacionades amb la creativitat i la potència considerablement. Els problemes que es plantegen durant una partida d’escacs es poden resoldre amb l’anàlisi, però en moltes ocasions es recorre a processos relacionats amb la creativitat, l’originalitat i la intuïció.
  • Practicar aquest esport millora la memòria, ja que per ser un bon escaquista s’ha de recordar com han jugat els oponents en partides anteriors i també els moviments que han ajudat a guanyar prèviament.
  • la capacitat de concentració dels nens s’incrementa considerablement amb la pràctica dels escacs. Aquest esport és tan exigent mentalment que un jugador embrancat en una partida interessant pot aïllar-se per complet del soroll exterior.
  • Ajuda als nens a prendre millors decisions en diverses àrees de la vida a ensenyar qualitats com la planificació, la capacitat d’anticipació i l’autocontrol.
  • Potencia la capacitat de solucionar problemes amb límit de temps i sota pressió. Ensenya a visualitzar mentalment diferents itineraris possibles i calcular les conseqüències de cada moviment en un escenari canviant.
  • Els escacs desenvolupen també la intel·ligència emocional en fomentar les capacitats de relació i de decisió.