Els nens i les nenes de P3 cada matí gaudeixen del joc, la investigació i les relacions en una aula organitzada per espais d’aprenentatge. Els infants troben un espai acollidor, ric en propostes, estímuls i reptes, i les poden gaudir en un mateix temps.
Quins espais els oferim? Són espais pensats i organitzats per permetre que totes les intel·ligències o talents s’impliquin: espai d’art, espai matemàtic, espai de lletres, espai de mans fines, espai de contes, espais de joc simbòlic (per jugar a fer i a ser), d’animals i construccions i, espai de provocacions.
Aquests espais són escenaris canviants, que evolucionen i es modifiquen a mesura que el curs avança, tenint en compte els interessos i necessitats dels infants. El paper de l’adult és el d’acompanyar en el procés d’aprenentatge, animant a participar i proposant reptes als infants.
La planificació i disseny acurat d’aquests ambients comporta diversos avantatges pels infants:
- Promoure l’autonomia, la iniciativa de l’infant, i la seva capacitat de decisió (quan exploren, descobreixen, fan i desfan, imaginen, proven, resolen conflictes…).
- Fomentar la interacció i l’aprenentatge entre iguals, així com l’enriquiment i l’ajuda mútua.
- Permetre una entrada relaxada, que s’ajusta al ritme de cada infant, ja que respecta els interessos, motivacions o necessitats (de relació, d’expressió, de creació, de manipulació, d’investigació, d’acció o de calma) dels infants.
- Desenvolupar les habilitats i possibilitats de cada infant, respectant els ritmes individuals (les propostes permeten enfrontar-se a diferents nivells de dificultat), així com fomentar la confiança en un mateix.
Aquí us deixem un recull d’instants viscuts a l’aula. Les cares dels infants són un indicatiu d’èxit de com aprenen gaudint del joc.