Projecte Innovamat

Des del curs passat, a l’escola hem començat a treballar les matemàtiques amb un nou projecte. De moment, ho fem a cicle inicial i 3r de primària i, els següents cursos, ho anirem implementant a la resta de nivells.

El projecte d’Innovamat enfoca les matemàtiques, en la línia del currículum i la tendència actual, entrellaçant els continguts de forma contextualitzada i procurant el desenvolupament de les competències. 

Aquest mètode pedagògic parteix de materials manipulatius diversos que afavoreixen la comprensió d’alguns conceptes més abstractes de manera tangible i engrescadora. A més, ofereix a l’alumnat la possibilitat d’anar construint el seu propi coneixement a partir de reptes matemàtics rics i variats. 

Els materials posen l’alumne/a en el centre del seu propi procés d’ensenyament-aprenentatge i permet desenvolupar l’autonomia i el pensament crític: un procés emocional i emocionant pensat per a comprometre l’infant a través d’estímuls positius.

El projecte es divideix en tres parts. La primera és el Laboratori de nombres, és aquí on es treballen en profunditat els continguts relacionats amb la numeració i el càlcul. Aquests continguts tenen especial importància perquè ens possibiliten l’accés a altres continguts de mesura, d’estadística, d’atzar i d’espai i forma. 

La segona part del projecte la formen les Aventures o reptes. Al llarg d’aquestes sessions, una per setmana, es presenten petits reptes contextualitzats a través d’uns personatges que apareixen als vídeos de presentació del repte. Es planteja una història que dóna el tret de sortida perquè el grup comenci a treballar. Durant aquests reptes entren en joc continguts de tots els blocs: numeració i càlcul, mesura, espai i forma, estadística i atzar i relacions i canvi. 

Aquestes dues parts, comentades anteriorment, requereixen de material manipulatiu, per això disposem de: cubets amb els quals podem representar unitats i desenes; pissarra màgica a la qual una part és blanca, té una recta i a l’altre costat una graella multiplicativa o numèrica i capsa additiva; blocs base 10 amb unitats, desenes, centenes i milers; monedes i bitllets; fitxes planes; geoplans ortogonals; blocs lògics de cartró amb les formes geomètriques bàsiques; pattern blocks per treballar les figures poligonals i crear mosaics; cossos 3D de metacrilat amb els seus desplegaments; segments de longitud per construir polígons; miralls per treballar l’espai i forma; collarets de cent; targetes numèriques; i finalment el tangram. 

I pel que resta la tercera part, aquesta dóna forma al projecte que és la plataforma Innovamat mitjançant tauletes digitals que es treballa un cop per setmana. L’objectiu de l’aplicació és la pràctica de les estratègies, sobretot, de numeració i càlcul. El que aporta la plataforma és un entorn gamificat i una forma de fer-ho atractiva, fora del paper.

La participació de l’alumnat és molt elevada, la forma d’aprenentatge és gradual i personalitzada i l’atenció està centrada en la utilització d’estratègies, la cerca de possibilitats i l’eficàcia en la resolució de les situacions.

El projecte està dissenyat per professionals en Didàctica de les Matemàtiques d’experiència reconeguda. L’Escola del Mar rep assessorament i formació continuada per l’equip d’Innovamat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>