CARPETA D’APRENENTATGE-TALLER DE TEXTOS

Aquest curs a l’escola hem introduït una eina nova per transformar l’enfocament de l’avaluació. Es tracta de la carpeta d’aprenentatge.

Ja fa uns quants cursos que anem transformant l’avaluació per esdevenir una AVALUACIÓ FORMATIVA. Com diu el nostre projecte educatiu, entenem l’avaluació com un moment que ha de contribuir a:

    • Promoure l’autoregulació de l’aprenent.
    • Regular la nostra pràctica com a docents a partir d’identificar la naturalesa de les dificultats que vagin apareixent
    • Compartir (no només “informar”) amb les famílies el progrés dels seus fills i les accions que es duen a terme, tant des de l’escola com des de casa, per ajudar-los en el seu aprenentatge.

 

Però… què és la carpeta d’aprenentatge?

La carpeta d’aprenentatge és una eina d’avaluació formativa. En ella es recullen activitats o documents que evidencien el procés d’aprenentatge de l’alumne. En la carpeta d’aprenentatge l’alumne recull activitats, els objectius (què havia de fer i com) i les reflexions sobre el que encara no sap prou bé, què farà per revisar els errors i què va millorant a mesura que avança en el coneixement. 

Aquest curs, a la nostra escola, hem engegat la carpeta d’aprenentatge centrada en l’expressió escrita de l’àmbit lingüístic. Ja fa uns quants cursos que a  l’àmbit lingüístic treballem l’expressió escrita, al llarg de tota l’etapa, mitjançant un taller de textos . El taller de textos és una planificació lineal, des de 3r fins a 6è, en la qual s’elaboren les diferents tipologies textuals, en les tres llengües, català, castellà i anglès, seguint tots una mateixa metodologia i intentant que tots els textos estiguin vinculats en alguna de les unitats didàctiques de les altres àrees.  

És important que els alumnes sàpiguen prèviament el que es vol aconseguir per poder treballar amb un objectiu clar i específic. També és imprescindible fer una reflexió de com ha anat el procés d’elaboració de la seva tasca (què no sabia fer i què he après?). D’aquesta manera l’infant pot revisar els seus errors per tal de poder corregir-los. La finalitat és que l’alumnat aprengui i, el més rellevant, que  sigui el protagonista del seu aprenentatge.

Quins avantatges té la carpeta d’aprenentatge?

    • Ajuda a planificar, integrar i reflexionar sobre la feina que es va fent.
    • Permet més autonomia de l’estudiant.
    • Fomenta la comunicació amb el docent perquè aquest el reorienta en el desenvolupament de l’aprenentatge.
    • Consciència a l’estudiant de quines formes i estratègies li són més eficients a l’hora d’aprendre.
    • Promou l’autoavaluació dels aprenentatges. 
    • És una forma real d’avaluació continuada i progressiva.

Així doncs, posem en marxa aquesta eina esperant que sigui útil tant per l’alumnat com pels docents i ens ajudi a continuar millorant la nostra tasca.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>