Contextualització i Diagnosi

Presentació

L’escola Circell  inicia la seva estratègia digital de centre el curs 20-21 amb el canvi d’equip Directiu. Els factors que han portat a la transformació digital del centre han estat diversos:

1. Per una banda els confinaments constants durant els dos primers anys degut a la COVID ha fet que les escoles s’hagin de transformar en aquest sentit de manera accelerada. Quan vam reprendre les classes, l’escola havia d’assegurar-se que tot l’alumnat podia disposar de dispositius i connexió a internet i, aquest fet, va ser l’inici transformació digital a l’escola. Vam prescindir de l’aula d’informàtica, vam col·locar tots els dispositius portàtils en carros i els vam inventariar per poder deixar en préstec a l’alumnat que ho necessités.
  2. Com a nou equip directiu, un dels objectius principals del nostre projecte de direcció és “Millorar el nivell competencial de l’alumnat”  i una de les estratègies que el desenvolupa és  “l’increment de l’ús de les TIC a les aules per a facilitar l’aprenentatge i desenvolupar la competència digital”. Per poder-ho portar a terme, al llarg dels dos primers anys, l’escola va comprar ordinadors portàtils i va ampliar la dotació de tablets. D’altra banda vam adquirir carros carregadors que permetessin traslladar els aparells amb facilitat  per incentivar el treball a l’aula amb aquests dispositius.
  3. El Departament d’ensenyament accelera el desplegament del Pla d’Educació Digital de Catalunya (PEDC). Aquest desplegament suposa la dotació d’ordinadors a l’alumnat de 5è i 6è, dispositius MI-FI i panells inetractius a l’aula. Es crea la Xarxa Territorial Digital de Catalunya per oferir formació i assessorament als docents. Aquest pla inclou l’elaboració, per part del centre, de la seva estratègia digital.
Visió del centre

Les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) han esdevingut eines que han modificat el model social, econòmic i educatiu. Aquest canvi de primer ordre ha reformulat el punt de vista de l’educació sobre aquestes eines. L’escola ha de fer front a aquest nou repte per adequar els processos d’ensenyament i l’aprenentatge a aquest canviant món tecnològic. És necessari que l’escola incorpori les eines digitals en el dia a dia perquè esdevinguin eines quotidianes en el context educatiu, facilitant a tot l’alumnat i a la comunitat educativa la seva utilització per aprendre i comunicar-se.

El repte que afronta el nostre centre és el d’utilitzar les eines digitals com una eina habitual en les activitats d’ensenyament i aprenentatge, en l’organització del centre i en la gestió acadèmica. Es tracta de materialitzar aquest apropament entre les tecnologies de la informació i la comunicació i el món educatiu, i facilitar l’aprenentatge en l’era digital, adaptant els continguts i aplicacions per transformar un model educatiu, basat en metodologies tradicionals, en una educació fomentada en la Societat del Coneixement.

La nostra escola, tal i com es reflecteix al PEC, cerca el desenvolupament integral de la competència digital de tot el seu alumnat. Un desenvolupament que es duu a terme aplicant noves metodologies i eines digitals en els processos d’ensenyament i aprenentatge perquè els infants assoleixin una competència digital que els permeti ser autònoms i crítics en el seu ús.

Diagnosi de la maduresa digital del centre

Per realitzar la diagnosi de la maduresa digital del centre s’han utilitzat diverses eines:

• Eina SELFIE: enquesta que recull les aportacions de professorat i alumnat
  • Enquesta sobre la CDD: els resultats obtinguts ens mostra el nivell de competència digital del professorat
  • Enquesta sobre la visió del centre per part del professorat: a partir els ítems de l’antic PLA TAC

A partir de l’anàlisi d’aquestes eines, es detecten uns punts forts i punts febles segons diferents aspectes que ens permetran establir els objectius de la nostra EDC.

Punts Forts
  • L’alumnat de Cicle Superior es presenta bastant autònom en la tasca amb noves tecnologies.
  • La comunitat educativa està motivada en treballar en entorns EVA .
  • Els docents es mostren flexibles en l’ús de noves tecnologies.
  • El claustre té capacitat d’adaptació al context educatiu.
  • Hi ha gran predisposició entre els professionals de compartir experiències i recursos digitals.
Punts febles
  • Creació de recursos digitals
  • Adaptació a les necessitat de l’alumnat amb l’ús de les noves tecnologies
  • Autoreflexió sobre l’aprenentatge