Projecte Innovamat

Reinventem les matemàtiques

A l’escola, hem implementat el projecte “INNOVAMAT” des de I3 a 6è. Aquesta proposta transforma l’aula  i les relacions que es donen en ella per emocionar, estimular i motivar l’alumnat en
l’aprenentatge matemàtic.
Els materials posen l’alumne en el centre del seu propi procés d’ensenyament-aprenentatge i permet desenvolupar l’autonomia i el pensament crític: un procés emocional i emocionant pensat per a comprometre l’alumne a través d’estímuls positius.
InnovaMat proposa unes matemàtiques contextualitzades, un currículum flexible, activitats variades que parteixen de material manipulable molt divers (targetes numèriques, targetes il·lustrades, coves de comptatge, collarets de comptatge, tangrams, monedes i bitllets, pissarres màgiques…) i applets, tècniques i estratègies que faciliten l’avaluació i la gestió de l’aula del segle XXI, la personalització de l’aprenentatge, l’aprenentatge cooperatiu i la gamificació.

Per entendre aquesta manera de fer i de pensar les matemàtiques, us enllacem a un video.

Infantil

Les dinàmiques de la proposta:

  • Construcció del coneixement: partint del diàleg matemàtic i la manipulació, aconseguim que els nens i nenes aprenguin els continguts i desenvolupin la seva competència matemàtica.
  • Pràctica sistemàtica: practicant de manera autònoma i individualitzada, assimilen els procediments construïts. Per mitjà de l’app, s’fereixenn activitats que es van adaptant a la progressió de cada infant, de manera que cada criatura avança al seu ritme.

Aquestes dinàmiques es porten a terme per mitjà de diferents tipus d’activitats:

  • Tallers: sessions en grup per a construir coneixement matemàtic. Guiats, seqüenciats i amb material manipulatiu.
  • Espais: reptes matemàtics interdisciplinaris per fomentar l’autonomia. Exploració a través del joc, l’art, l’arquitectura i l’App Innovamat.

En aquest video trobareu més informació.

Primària

El contingut educatiu s’organitza en tres grans blocs on es treballen diferents conceptes matemàtics i dimensions emprant metodologies pedagògiques diverses.

Laboratori de nombres

Cobreix numeració i càlcul, el bloc amb més pes durant l’etapa d’educació primària, especialment a cicle inicial, i que estableix els fonaments de l’aprenentatge matemàtic. Els conceptes s’hi presenten de manera cíclica, tant al llarg de tot el curs com dins de cada trimestre, amb un increment progressiu de la dificultat. L’aula canvia radicalment de forma: el/la mestre/a passa a ser un/a guia de l’aprenentatge en lloc de transmetre tots els coneixements. És l’alumnat qui, mitjançant les activitats de conversa matemàtica i l’ús de materials manipulatius o miniaplicacions digitals, aprèn els conceptes per ell/a mateix/a.

Aventures i reptes matemàtics

Cobreix la resta de blocs (relacions i canvi, espai i forma, mesura i estadística i atzar) sense perdre de vista numeració i càlcul. Els conceptes s’hi presenten en forma de reptes guiats i contextualitzats dins d’històries de fantasia. Cada curs escolar, l’alumnat és protagonista de dues històries diferents plenes de reptes, presentades amb vídeos d’una sèrie d’animació. Es presenta un problema per sessió i, amb l’ajuda d’activitats introductòries guiades pel mestre/a, es treballa amb profunditat la seva resolució.

Plataforma

Permet la pràctica individual a l’aula d’activitats de tots els blocs de continguts. La seva aparició es regula en funció de les necessitats individuals. Les activitats ofereixen ajudes i explicacions adaptades al nivell de cada infant.

En aquest video trobareu més informació.

Podeu trobar més informació en aquest article i a la web d’innovamat.