NORMATIVA SOBRE RECLAMACIONS DE QUALIFICACIONS

Procediment sobre reclamacions motivades per les qualificacions de l’ESO o per les qualificacions de Batxillerat

RECLAMACIONS MOTIVADES PER LES QUALIFICACIONS DE L’ESO

D’acord amb l’article 21.2 d) i e) de la Llei 12/2009, d’educació, i el Decret 279/2006, de 4 de juliol, els alumnes o els seus pares o tutors legals, en el cas que siguin menors d’edat, tenen dret a sol·licitar aclariments per part dels professors respecte de les qualificacions trimestrals o finals, així com a reclamar contra les decisions i qualificacions que, com a resultat del procés d’avaluació, s’adoptin al final d’un curs o de l’etapa.

Reclamacions per qualificacions obtingudes al llarg del curs d’ESO

Si les normes d’organització i funcionament del centre no ho disposen altrament, les reclamacions respecte a les qualificacions obtingudes al llarg del curs, si no es resolen directament entre el professor i l’alumne afectats, es presentaran al tutor, el qual les traslladarà al departament, seminari o òrgan equivalent que correspongui per tal que s’estudiïn. En tot cas, la resolució definitiva correspondrà al professor i la reclamació i la resolució adoptada es faran constar en el llibre d’actes del departament o seminari, o registre documental amb funció equivalent, i es comunicaran a l’equip docent del grup corresponent.

Reclamacions per qualificacions finals d’ESO

Per a les qualificacions finals de curs el centre establirà un dia, posterior a la realització de les avaluacions finals ordinàries i extraordinàries, en què els professors estudiaran i resoldran les possibles reclamacions. Si l’alumne no està d’acord amb la resolució dels professors quant a les qualificacions de les matèries, podrà reiterar la reclamació en un escrit adreçat al director i presentat el mateix dia o l’endemà. També podran adreçar directament al director, en el mateix termini, reclamacions contra les decisions relatives a la promoció de curs o l’acreditació final d’etapa.

Un cop presentada la reclamació al director, se seguirà la tramitació següent:

a) Si la reclamació es refereix a la qualificació de matèries, el director la traslladarà al departament, seminari o òrgan equivalent que correspongui, per tal que, en reunió convocada a tal fi, estudiï si la qualificació s’ha atorgat d’acord amb els criteris d’avaluació establerts i formuli la proposta pertinent. Si consta només d’un o dos membres, l’òrgan s’ampliarà, fins a tres, amb els professors que el director designi (entre els professors d’altres matèries del mateix àmbit o entre els càrrecs directius). Les reclamacions formulades i la seva proposta raonada de resolució es faran constar en el llibre d’actes del departament o seminari, o en el registre documental de funció equivalent.

Vista la proposta formulada per l’òrgan i l’acta de la sessió d’avaluació en què l’equip docent atorgà les qualificacions finals, el director podrà resoldre directament la reclamació, o bé convocar una nova reunió de l’equip docent. En aquest últim cas resoldrà en vista dels elements abans esmentats i de la proposta que faci l’equip docent en la reunió extraordinària, les deliberacions del qual constaran en una acta singular elaborada a tal efecte.

b) Si la reclamació es refereix a decisions sobre la promoció de curs o acreditació final de l’etapa, el director podrà resoldre directament la reclamació en vista de l’acta de la sessió d’avaluació en què l’equip docent atorgà les qualificacions finals, o bé convocar una nova reunió de l’equip docent. En aquest últim cas, resoldrà en vista de l’acta de la sessió d’avaluació en què l’equip docent atorgà les qualificacions finals i de la proposta que formuli l’equip docent en la reunió extraordinària, les deliberacions del qual també constaran a l’acta elaborada a tal efecte. També tindrà en compte, si escau, la documentació generada en el cas que l’alumne hagués presentat prèviament recurs contra les qualificacions finals de les matèries, el procediment del qual ha quedat descrit a l’apartat a.

c) La resolució del director es notificarà a l’interessat. En el cas que la reclamació sigui acceptada, es modificarà, en diligència signada pel director, l’acta d’avaluació corresponent i la modificació es comunicarà a l’equip docent del grup.

d) Contra la resolució que el director doni a la reclamació l’alumne o, si aquest és menor d’edat, el seu pare, mare o tutors legals, podrà recórrer davant el director dels serveis territorials, en escrit del recurrent presentat per mitjà del director del centre, en el termini de cinc dies hàbils a comptar de l’endemà de la notificació de la resolució. Aquesta possibilitat s’haurà de fer constar en la notificació de resolució que el centre fa arribar a l’interessat.

En el cas que l’interessat presenti recurs contra la resolució del centre, el director el trametrà en els tres dies hàbils següents als serveis territorials juntament amb la documentació següent:

  1. còpia de la reclamació adreçada al director del centre,
  2. còpia de l’acta final d’avaluació del grup a què pertany l’alumne,
  3. còpia de l’acta de les reunions en què s’hagi analitzat la reclamació,
  4. còpia de la resolució del director del centre,
  5. còpia de les qualificacions trimestrals i finals obtingudes per l’alumne al llarg de l’etapa, qualsevol altra documentació que, per iniciativa del director o a petició de l’interessat, es consideri pertinent adjuntar.

e) La Inspecció d’Educació elaborarà un informe que inclourà tant els aspectes procedimentals seguits en el tractament de la reclamació com el fons de la qüestió reclamada. Quan de l’informe i de la documentació se’n desprèn la conveniència de revisar la qualificació o el procediment d’avaluació, si el director dels serveis territorials  ho considera necessari pot encarregar aquesta tasca a una comissió formada per un professor del centre que no hagi estat responsable directe de la qualificació objecte de reclamació, proposat pel director del centre, un professor d’un altre centre i un inspector, proposats per la Inspecció d’Educació. D’acord amb l’informe de la Inspecció i, si escau, de la comissió, el director dels serveis territorials ho resoldrà definitivament, amb notificació a l’interessat, per mitjà del director del centre. En el cas que la reclamació sigui acceptada, es modificarà, en diligència signada pel director, l’acta d’avaluació corresponent i la modificació es comunicarà a l’equip docent del grup.

f) A fi que les tramitacions anteriors siguin factibles, cal que els professors mantinguin un registre de tots els elements que han utilitzat per avaluar i cal que conservin en el centre, o que hagin retornat als alumnes (que els hauran de conservar fins a final de curs), tots els elements escrits que hagin contribuït a l’avaluació continuada. Els exercicis escrits que no s’hagin retornat als alumnes i les proves extraordinàries, si escau, s’hauran de conservar fins al 30 de setembre. Transcorregut aquest termini, i si no estan relacionats amb la tramitació d’expedients de reclamació de qualificacions, podran ser destruïts, o retornats als alumnes si aquests així ho havien demanat prèviament.

RECLAMACIONS MOTIVADES PER LES QUALIFICACIONS DE BATXILLERAT

D’acord amb l’article 21.2 d) i e) de la Llei 12/2009, d’educació, i el Decret 279/2006, de 4 de juliol, els alumnes, o els seus pares o tutors legals en el cas que siguin menors d’edat, tenen dret a sol•licitar aclariments per part dels professors respecte de les qualificacions d’activitats parcials o finals de curs, així com a reclamar contra les decisions i qualificacions que, com a resultat del procés d’avaluació, s’adoptin al final d’un curs o del batxillerat.

Reclamacions per qualificacions obtingudes al llarg d’un curs del batxillerat

Si les normes d’organització i funcionament del centre no ho disposen altrament, les reclamacions respecte a les qualificacions obtingudes al llarg del curs, si no es resolen directament entre el professor i l’alumne afectats, es presentaran al tutor, el qual les traslladarà al departament, seminari o òrgan equivalent que correspongui per tal que s’estudiïn. En tot cas la resolució definitiva correspondrà al professor. L’existència de la reclamació i la resolució adoptada es faran constar en el llibre d’actes del departament o seminari, o registre documental de funció equivalent, i es comunicaran a l’equip docent del grup corresponent.

Reclamacions per qualificacions finals del batxillerat

Per a les qualificacions finals de cada curs de batxillerat el centre establirà un dia, posterior a la realització de les avaluacions finals ordinària i extraordinària, en què els professors estudiaran i resoldran les possibles reclamacions. Si l’alumne no està d’acord amb la resolució, podrà reiterar la reclamació en un escrit adreçat al director i presentat el mateix dia o l’endemà.

Per resoldre aquestes reclamacions se seguirà la tramitació següent:

a) El director traslladarà la reclamació al departament, seminari o òrgan equivalent que correspongui per tal que, en reunió convocada a tal fi, estudiï si la qualificació s’ha atorgat d’acord amb els criteris d’avaluació establerts i formuli la proposta pertinent. Si consta només d’un o dos membres, l’òrgan s’ampliarà, fins a tres, amb els professors que el director designi (entre els professors d’altres matèries del mateix àmbit o entre els càrrecs directius). Les reclamacions formulades i la seva proposta raonada de resolució es faran constar en el llibre d’actes del departament o seminari, o en el registre documental de funció equivalent.

b) Vista la proposta formulada i l’acta de la sessió d’avaluació en què l’equip docent atorgà les qualificacions finals, el director podrà resoldre directament la reclamació, o bé convocar una nova reunió de l’equip docent. En aquest últim cas resoldrà en vista dels elements abans esmentats i de la proposta que faci l’equip docent en la reunió extraordinària, les deliberacions del qual constaran en una acta singular elaborada a tal efecte.

c) La resolució del director es notificarà per escrit a l’interessat. En el cas que la reclamació sigui acceptada, es modificarà, en diligència signada pel director, l’acta d’avaluació corresponent i la modificació es comunicarà a l’equip docent del grup. En la notificació de la resolució del director s’indicaran els terminis i el procediment que per recórrer s’especifiquen en el punt d) següent.

d) L’alumne o els seus pares o tutors legals si és menor d’edat podrà recórrer la resolució del director en el termini de cinc dies hàbils a partir de l’endemà de la notificació de la resolució. Aquest recurs, que anirà adreçat al director dels serveis territorials  s’haurà de presentar al mateix centre educatiu, el director del qual el trametrà en els tres dies hàbils següents als serveis territorials, juntament amb la documentació següent:

  1. còpia de la reclamació adreçada al director del centre,
  2. còpia de l’acta de les reunions en què s’hagi estudiat la reclamació,
  3. còpia de la resolució recorreguda,
  4. còpia de l’acta final d’avaluació del grup a què pertany l’alumne,
  5. còpia de les qualificacions trimestrals i finals obtingudes per l’alumne al llarg de l’etapa,
  6. qualsevol altra documentació que, a iniciativa pròpia o a petició de l’interessat, el director del centre consideri pertinent d’adjuntar-hi.

e) La Inspecció d’Educació elaborarà un informe que inclourà tant els aspectos procedimentals seguits en el tractament de la reclamació com el fons de la qüestió reclamada. Quan de l’informe i de la documentació es desprèn la conveniència de revisar la qualificació o el procediment d’avaluació, si el director dels serveis territorials ho considera necessari, pot encarregar aquesta tasca a una comissió composta per un professor del centre que no hagi estat responsable directe de la qualificació objecte de reclamació, proposat pel director, un professor d’un altre centre i un inspector, proposats per la Inspecció d’Educació.

f) D’acord amb l’informe de la Inspecció i, si escau, de la comissió, el director dels serveis territorials  ho resoldrà definitivament, amb notificació a l’interessat, per mitjà del director del centre i, si escau, amb els efectes previstos en el punt c).