Sessió3: Medi amb perspectiva STEAM.

Progressió del aprenentatges: Learning progressions. UVIC.

Models científics. Gilbert 2000.

Mapa de Progressió de L’Aprenentatge.

Què és un mapa de progressió de l’aprenentatge (MPA)?

La progressió de l’aprenentatge fa referència als diferents nivells d’idees que es van assumint fins a aconseguir el model final.

Els mapes de progressió de l’aprenentatge (MPA) s’inicien com un ancoratge de partida que coincideix amb les idees inicials (zona inferior) i acaba amb un ancoratge d’arribada (zona superior), entre aquests dos punt se situen nivells intermedis d’aprenentatge.

Els diferents nivells (colors diferents) del mapa de progressió de l’aprenentatge no corresponen a nivells educatius, ni tampoc a les edats de l’alumnat. Fa referència als conceptes que s’han d’incorporar per poder passar al següent nivell o estadi.

Les aportacions dels mapes al procés d’ensenyament-aprenentatge, són entre d’altres:

En relació a l’ensenyament, és entesa com un continuo, és a dir, com una construcció del coneixement en etapes successives.
En relació al currículum, és entès com un procés d’aprenentatge en espiral, és a dir, clarificant quin és el punt de partida, el d’arribada i el camí que seguim.

Exemples.

Física per infantil i primària


Molt interessant! Hi ha rúbriques.

El paper del docent és el d’acompanyant. Hi ha trajectòries múltiples. El procès d’investigació és cíclic, no és una camí lineal. Cal una bona gestió de l’aula.

Fer bones preguntes. Són el motor! Hi ha d’haver la necessitat. Hi ha dos tipus de preguntes Les que fan referència a un fet concret (Què passa avui?)i les les que et fan anar més enllà (Com és que plou?).

Una bona conclusió ha de tenir:

  • El fet que vols explicar.
  • La causa que provoca el fet.
  • Accions que es fan per arribar al fet.
  • Un bons connectors.

Webgrafia

Bibliografia

Activitat:

Fer una construcció amb full de paper, clip, gomes elàstiques,… Anotar les refelexions que sorgeixen durant el procès i treure una conclusió final.

A l’acabar la sessió posar en tres postics:

  • Què he après?
  • Com ho he après?
  • Què ens emportem a classe?

Després compartir aquests postics.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>