Conversa amb Neus Sanmartí: L’Escola a distància: ens preocupa com aprendre o com avaluar? from Rosa Sensat on Vimeo.
Algunes consideracions:
-
Avaluar no és posar notes. Ens hem de preocupar del que aprenen. L’avaluació ha de ser formativa.
-
Els mateixos alumnes han de veure si han après o no. Els nombres (nota) no és el més important, si no ser conscient del que fem bé i del que hem de millorar.
-
El problema d’estar confinats per l’avaluació formativa és el “feedback” (retorn). Mirar com poden interaccionar entre ells, els nens i les nenes, per ajudar-se a millorar.
-
Norma que s’hauria de seguir a classe: un alumne no pot preguntar al mestre si no ho ha preguntat abans a 3 companys. Depenen massa de l’adult. S’és poc autònom.
-
Fals el debat que el problema general sigui no tenir ordinador, wifi,…; això podria tenir solució. El problema és que a vegades els alumnes no responen. La diferència més gran entre les famílies és que n’hi hi que els hi costa organitzar-se, seguir uns horaris, unes rutines,…
-
Les activitats de “fer i corregir” no serveixen. Han de ser activitats que enganxin, que emocionin, per reptes… que hi hagi diverses opcions. No tots iguals. Donar idees amb diversitat d’opcions. Ex: diari de confinament,… Han de tenir un “timing” (definir el temps de l’activitat). Els alumnes han de saber l’objectiu.
-
Que els alumnes puguin comparar el que fam, perquè siguin capaços de veure si han après.
-
Si no ho aprenen aquest curs ho faran el proper.
-
Els objectius del 3r trimestre han de ser uns altres. Un pot ser fer que siguin autònoms, com s’organitzen… ; això és important a la vida. Millorar la lectura, l’escriptura, fer experiments…
-
Hem de pensar en aprenentatges fonamentals (llegir). Fem moltes coses que després no serveixen. Cas de l’escola de Summerhill.
-
Que aprenguin a tenir iniciativa, que facin propostes. Podem treballar altres competències.
-
S’han de tenir evidències (vídeos)? Si són pel mestre no. Les proves han de ser per a que ells puguin veure el seu progrés. No abusar dels vídeos. A l’infantil, com els altres. Hem d’aconseguir que els alumnes tinguin ganes d’aprendre.
-
Si l’objectiu és la nota sempre hi haurà trampa, no és una cosa d’ara. Si l’objectiu és aprendre la cosa canvia. Les activitats han d’atendre a la diversitat.
-
Objectius comuns, però amb molts nivells d’assoliment i diverses formes d’aconseguir-ho.
-
No podem ser de 10 en tot. però tots hem de poder aconseguir uns nivells mínims.
-
Els mestres també n’estem aprenent. Ens haurem d’avaluar. Com ho fèiem al principi… Veure com aprenem entre nosaltres. Cada mestre és diferent, però hi haver certa homogeneïtat. Hem d’estar cohesionats, però amb diversitat.
-
Fer que els alumnes siguin proactius, que tinguin iniciativa. Els hem d’escoltar, preguntar…
-
Cal un cert esperit d’aventura, no anar amb la idea de la por. És un món nou, però cal anar endavant, trencar rutines,…
-
El repte és com engrescar-los! El mestre/a m’ha d’estar convençut.
Les converses de Rosa Sensat- Dimarts i Dijous a les 18.30h en Directe a Instagram