A Llobera fem teatre!

Són les 8 del vespre i la colla de l’escola de Llobera donem el tret de sortida a la Festa Major de Llobera i Peracamps, la festa major més gran del municipi, amb dues obres de teatre.

Els més menuts, el grup dels Llobatons, han preparat durant dies una bonica versió de l’obra de l’Anna Terricabras, EL GRAN VIATGE DE LA DENT DE LLEÓ. Petits grans actors s’han posat a la pell d’una llavor que es volia plantar en un bonic jardí, d’un gat molt ben plantat, d’un mussol imponent enmig de la nit, d’estrelles mullades o de gran alçada, d’un fa sostingut en dolça melodia o d’una bonica papallona que acompanyava la dent de Lleó en el seu viatge. L’obra ha estat acompanyada amb música en directe d’acordió de la Marta Traveset i amb il·lustracions originals de l’autora de l’obra.

Després d’un petit piscolabis, els alumnes de primària han iniciat la representació de la Volta al Món en 80 dies, de Jules Verne. El nostre PhileasFogg ha lluitat per aconseguir el repte de donar la volta al món en 80 dies, acompanyat del seu intrèpid ajudant en Passepartout, la dolça Dorothy que és rescatada d’una situació violenta a l’Índia, dels agents secrets Auoda i Flanagan i de personatges que troben al llarg del viatge que els fan viure una autèntica experiència: hindús, venedores d’elefant, indis, personatges àrabs, xinesos, etc…. Tot això amb un original escenari que van elaborar els alumnes encapçalats per en  JOMA, dibuixant i artista.

Aquesta experiència, que realitzem any rere any, sosté dos dels pilars que defineixen la línia d’escola. Per una banda, ser l’escola del poble i formar part d’aquest, més enllà del dia a dia. Així participar en els actes de la festa major, la fira de l’Empelt, el Nadal o les caramelles, fomenten la pertinença al poble, a la comarca i al país fent als alumnes coneixedors dels actes culturals i de les tradicions del seu entorn.

Per l’altra el treball del teatre, un treball transversal que engloba la preparació d’una gran obra de teatre en la seva totalitat: el treball en equip, l’esforç, el respecte, la lectura, la interpretació, la creació de l’escenari, el control i gestió emocional, els valors com l’oferiment, l’esforç, la perseverança, etc.

Els alumnes comencen des de ben petits i repeteixen l’experiència fins a finalitzar la primària. L’experiència és recordada per tots ells i, de bon grat, us volem dir, que de l’escola de Llobera surten grans intèrprets, actors i actrius.

Des d’aquí volem agrair a tots aquells que fan possible, any rere any, que el teatre de Festa Major sigui una realitat per als alumnes de la nostra escola.

 

La metgessa del bosc

El projecte Qui és la metgessa del bosc? de les escoles rurals del Solsonès en l’etapa de l’educació infantil neix a partir del diàleg de les mestres sobre la importància del lloc on estan ubicades i la riquesa del seu entorn com a font d’aprenentatge. Aquest títol fa referència metafòrica a la saviesa i el poder més natural d’un espai que traspua aire, terra, aigua i foc…”la saviesa que es genera en relació amb la natura”. El bosc, com un “espai del caminar”, “un espai infinit” on poder buscar i orientar-se; un espai ple de sub-espais.

El punt de partida per a totes les escoles va ser la trobada amb la Carme Colilles, que pertany al grup de remeieres de Llobera, experta en el tema de les herbes. Unes quantes nocions bàsiques i un munt de possibilitats. A partir d’aquí cada escola ha anat dissenyant la seva pròpia trajectòria junt amb els infants i els seu entorn més concret. Volem compartir aquí algunes d’aquestes propostes que ens han fet sentir una mica més respectuosos i coneixedors d’aquest món exterior alhora que ens ha fet més conscient del nostre cos, al que hem de cuidar i estimar.

Les passejades ens han fet descobrir les propietats d’algunes de les herbes remeieres i aromàtiques més comuns de la Comarca: el fonoll, la farigola, el romaní, el timó, la calèndula, el llorer, l’espígol, la marialluïsa,… Alhora, ens han permès despertar allò que ja sabem o que hem aprés en altres llocs i d’altres persones (àvies, mares, tiets,…) integrant de manera sentida i viscuda vells i nous aprenentatges.

Quan una mestra diu que li ha picat una ortiga, corrent el Marc li explica que “la meva mare diu que quan t’ordigues s’ha de posar una barreja de plantes i s’ha de fregar una estona perquè pari de picar”“El Ramon té una bosseta d’herbes a l’escola perquè fa bona olor. Podem  fer les nostres amb les aromàtiques que trobem!”.Doncs per la tos va molt bé el xarop de violetes” i sortim a buscar-les.

Mentre, en una altra escola estan fent uns xarops diferents, un per a la tos productiva i els refredats, i un altre pel mal de coll i l’afonia. Els bafs de llorer també ens ajuden a respirar millor. Un infant s’ha fet una rascada a la pell, ens posem a buscar remeis per internet i trobem… un bàlsam de calèndula, i de seguida identifiquem aquesta flor perquè la tenim a la voreta de l’escola .

”I si convidem als grans a tastar la infusió de marialluïsa?”

D’altres escoles han confeccionat la seva pròpia “farmaciola natural” on posar el macerat de calèndula, el de timó, la tintura de romaní, sabons d’aloe vera i oli pel mal de cap.

Quina millor manera d’anar gaudint d’aquells productes que van més destinats a la cura d’un mateix i dels altres (sense la necessitat de tenir cap mal) que plantejar una sessió amb una infusió de camamilla, bafs d’eucaliptus, massatges amb oli de romaní i banys de sal i bombes aromàtiques per relaxar els peus.

Aquesta aventura ens ha portat a conèixer una mica més el nostre entorn més proper i a practicar una disciplina ancestral que precisa d’un acurat rigor pel que fa al tema de les receptes, les quantitats exactes, els temps d’espera (”40 dies a sol i serena”…), els pots i materials oportuns per conservar convenientment cada preparat i la claredat en les etiquetes, entre altres.

Buscant qui era la metgessa del bosc ens hem anat trobant a nosaltres mateixos en diàleg constant amb la natura que ens envolta, l’anem coneixent i l’anem estimant.

 

 

 

Si cliqueu sobre la imatge podreu veure com ha estat la nostra experiència.

I Fira de la Tecnologia del Solsonès

El dia 30 d’abril es va celebrar la primera fira de la tecnologia del Solsonès a la Sala Polivalent de Solsona. Hi van participar alumnes de Cicle Superior i de 3r d’ESO de les diferents escoles de la comarca: Setelsis, Vinyet, Arrels I, Sant Llorenç de Morunys , la ZER El Solsonès, INS Francesc Ribalta, Arrels II i la UEC.

L’objectiu de la fira era el de fomentar el coneixement de la tecnologia d’una manera lúdica i divertida.

L’activitat va començar amb la xerrada d’en Víctor Grau titulada: Llamps i trons!, on es pretenia apropar els alumnes als temes de l’electricitat i el magnetisme. És Dr. en Ciències Físiques i coordinador del Grup de Recerca Coneixement i Didàctica de la UVic, també és el director i fundador de Phyisics, una empresa de divulgació  científica.

En Victor, amb explicacions amenes i demostracions pràctiques, va fer un recorregut per conceptes bàsics com àtom, electrons, protons, electricitat…, també va nomenar inventors i invents relacionats amb l’electricitat i el magnetisme. Ens va parlar que Alessandro Volta fou l’inventor de la pila, que l’inventor de la bombeta s’atribueix a Thomas Alva Edison, quan realment la va inventar Joseph Wilson Swan. També ens va parlar d’un dels genis més desconeguts, Nikola Tesla, que va néixer el 1856 i  que gràcies als seus invents, al segle XX, la societat, va poder fer progressos importants. D’aquest inventor ens va comentar, entre altres idees, que és l’inventor de la ràdio, tot i que popularment se li dona l’invent a Marconi. Llegir més»

LA MONA I LA PRIMAVERA

Aquest passat dilluns dia 8 d’abril, els nens i nenes de l’escola de Navès ens vam convertir en uns experts pastissers i pastisseres. Amb la Pasqua a tocar, ens vam arremangar, vam  posar mans a la massa i vam experimentar unes sensacions ben dolces tot fent la “nostra mona de Pasqua”.

Sempre que podem, relacionem la mona amb els treballs de plàstica que anem realitzant a l’escola. Un dels treballs que vam fer, va ser la representació, en paper, de l’arribada de la primavera, cadascú ho va fer amb la tècnica que li va venir més de gust aplicar. Fent vincle amb aquest treball, enguany hem volgut representar la primavera tot fent una bonica, acolorida i elegant papallona. Cadascuna de nosaltres va elaborar la seva mona que després ens en vam endur cap a casa.

Per tal de donar-nos algunes idees, els mestres de l’escola ens van ensenyar la mostra, d’una papallona que havien fet ells. La vam fer servir  de model però cadascú la va decorar com va voler i va escollir  quina  combinació li semblava més bona per farcir la mona; crema de cacau, natilla o bé melmelada de maduixa. Llegir més»

OLIMPÍADES LINGÜÍSTIQUES

La colla de cicle superior el passat 3 d’abril vam participar de les olimpíades lingüístiques que van organitzar els alumnes de 2n d’ESO de l’institut Francesc Ribalta.

Després de fer grups on hi havia infants de Setelsis, El Vinyet i la ZER vam anar cap el pati on cada grup va crear una mascota i a continuació vam iniciar una gimcana on a cada prova hi havia una activitat de llengua catalana o llengua castellana: treball de sinònims, de rimes, de paraules planes, agudes i esdrúixoles, d’accents, de lletrejar, de cantar…

Totes aquestes activitats estaven pensades pels alumnes de l’institut i cada grup tenia un acompanyant de 2n d’ESO que anava guiant.

“ Eren proves que et feien pensar “.

“ Les proves estaven ben pensades i organitzades “.

“ No era just que els grups que guanyaven tinguessin: medalla, una gran bossa de xuxes i un diploma; els grups no guanyadors només un diploma “.

“ Llàstima del fred “.

Un bonic matí aprenent llengües tot jugant.

LES TIC A LA ZER

La ZER del Solsonès disposa d’una plataforma a través de la seva pàgina web on s’administra tota la documentació, impresos i tutorials per tal de facilitar la millor gestió de cada centre i de la ZER en general.

La ZER gaudeix també del serveis de G suite a través del Servei Educatiu del Solsonès sota el domini solsoneseducacio.cat. Gràcies a aquest servei tots els alumnes de la ZER poden gaudir de les diferents eines de google personalitzades.

Ara tot just es comença el desenvolupament del Pla Tac de la ZER on hi constaran els objectius que ens plategem en la incorporació i utilització de les TIC a les nostres escoles.
Malgrat trobar-se en elaboració, cada centre realitza experiències variades fomentant l’ús de les TIC entre els seus alumnes: Des de les eines ofimàtiques pel treball ordinari fins a Beebots, aplicacions de robòtica diverses amb tauletes, experiències amb makey-makey, programació amb scratch júnior i scratch, lego wedo,… Recursos cada cop més emprats a les escoles de la ZER on progressivament s’incorpora també la robòtica educativa com una eina més d’aprenentatge.

 

 

 

CREIXEMENT PERSONAL A TRAVÉS DE LES EMOCIONS

Les emocions van canviar el cervell dels mamífers fa cosa de 200 milions d’anys . Tot just 140 milions d’anys després,  el cervell dels primats va desenvolupar el neocòrtex, l’escorça cerebral moderna , això és el control i la raó. Totes dues raó i emoció formen part de la ment humana i són el motor del nostre comportament. Intel·ligència emocional és la capacitat de gestionar aquestes emocions utilitzant la raó. No podem deixar d’educar  un aspecte tan important de la nostra essència com a espècie. Això ens fa diferents, especials i ens omple d’una gran responsabilitat envers els nostres iguals i tot allò que ens envolta.

Amb la intenció d’educar la nostra intel·ligència emocional  hem engegat aquest curs un treball sistemàtic, curós i respectuós  de les emocions . Els nostres alumnes s’entrenaran per tal d’adquirir habilitats pràctiques sobre l’autoconsciència, l’autoregulació la motivació l’empatia i les destreses socials . Vídeos, contes, diaris d’emocions, mímica, teatre, assemblees, dinàmiques de grup,…formen part del catàleg d’activitats pensades per animar-los a fer créixer i madurar  aquesta intel·ligència. Llegir més»

EXTRAESCOLARS D’ESQUÍ A LA COMA

L’escola de La Coma finalitza una nova temporada d’esquí. Això ha estat gràcies a la col·laboració de la Diputació de Lleida.
Finalitza la vuitena temporada d’esquí pels nens i nenes de l’escola de La Coma.Tots els dimecres lectius aprofitant la tarda  lliurs de la ZER del Solsonès han pujat a fer classes d’esquí a l’estació del municipi, al Port del Comte. És una activitat que ens agrada molt; és una estona que compartim les famílies i els alumnes. Vuit anys que  s’ha comptat amb l’ajut de la Diputació de Lleida. I aquest any ens han regalat uns bufs ben xulos.
Gràcies i esperem retrobar-nos tots i totes l’any vinent.
Pares i mares d’alumnes de La Coma

L’ESCOLA DE LLADURS, A PEL vídeoMAT 2019

Un any més els nens i nenes més grans de l’escola participen al concurs del vídeoMAT. El vídeoMAT és un projecte en el qual els i les alumnes creen vídeos on es responen preguntes que posen de manifest les aplicacions de les matemàtiques o la seva presència en l’entorn. Aquest any la gran sorpresa és que no només els grans presenten el seu projecte sinó que els més petits de la tribu de Lladurs, també hi participen!

El repte dels més grans parteix de la pregunta: quin és l’embalatge més eficient? La seva investigació ha estat encaminada a la realització d’un treball globalitzat dels aprenentatges ja que gràcies a cercar la resposta dins les matemàtiques, també ens ajuda a conèixer com el disseny és important per dir si és bonic o no un embalatge segons la seva forma geomètrica.
Conèixer la superfície per treballar valors com el respecte cap al medi ambient i gastar el mínim de cartró possible i el volum per saber quin és més fàcil de transportar ha estat una feina molt interessant i satisfactòria.

Els més petits, a partir del conte de la caputxeta, han volgut demostrar que la línia recta és sempre el camí més curt. El treball per arribar a aquesta conclusió ha consistit en traçar diferents camins i mesurar-los. A partir d’aquesta investigació, han descobert que la velocitat i el temps també són factors a tenir en compte.

A continuació us deixem l’enllaç de com ha quedat recollit el nostre projecte i el qual presentem a concurs.

Per tal que el treball dels nens i nenes sigui reconegut ens cal una mica d’ajuda, si considereu que mereixen ser guanyadors dels premis del públic, voteu-los! La Votació del públic s’obre el dijous 4 d’abril de 2019 a les 11:00 h i es tanca el divendres 3 de maig de 2019 a les 11:00 h.

Premis Sambori, un reconeixement a la feina ben escrita.

El divendres dia 29 de març L’Auditori del Convent va acollir l’acte de lliurament dels tretzens premis SAMBORI de narrativa escolar d’Òmnium Cultural. Uns premis que abarquen des de primària fins a batxillerat, i que corresponen a la fase territorial del Bages, Berguedà, Solsonès i Moianès. Els guanyadors/es representaran a la Catalunya Central en la fase final dels premis. Són els premis de narrativa escolar amb més participació dels que es fan a Europa.

En aquest certamen, dos alumnes de l’escola de Llobera de la ZER del Solsonès van recollir premi en la categoria de cicle inicial. La Júlia Rendé i l’Ona Pijoan van ser premiades amb el primer i tercer premi respectivament. Enhorabona a les premiades.

EL PROJECTE LECTOR DE LA ZER

La lectura és una de les activitats més importants i útils que les persones realitzem al llarg de la nostra vida. És una activitat que generalment comencem a assimilar des que som petits i que es manté de per vida, és a dir que no es perd amb el temps.

La lectura ens permet adquirir nous coneixements, desenvolupar la imaginació, la concentració, l’atenció, ens ajuda a crear nous mons a les nostres ments, ens ajuda a reflexionar sobre idees o conceptes, augmenta la nostra curiositat, afavoreix la millora de l’ortografia i del vocabulari, ens ajuda a estar ocupats, ens permet entrar en contacte amb la nostra llengua o amb altres, ens dóna accés  a formar-nos culturalment, ens ajuda a entendre el món i tot el què l’envolta, ens ajuda a desenvolupar la nostra intel·ligència, ens ajuda a formar-nos com a persones crítiques i amb idees pròpies…

Des de la ZER donem molta importància a la lectura i per aquest motiu, des de fa uns quants cursos, a part de treballar-la dins l´àmbit de les llengües també la treballem en hores de sisena hora. Durant la setmana, els alumnes amplien el seu horari una hora cada dia, de les cinc hores d’ampliació horària en destinem dues a treballar la lectura en diferents modalitats. Llegir més»

PROVEM ELS NOSTRES PRODUCTES!

Al llarg del curs la tribu xima (comunitat de petits) està portant a terme el projecte de la metgessa del bosc. Aquest projecte consisteix en anar coneixent les diferents herbes remeieres i aromàtiques que trobem al nostre entorn i dels seus beneficis saludables. A mesura que el projecte va avançant també anem elaborant diferents productes naturals com l’oli de massatge, colònia, saquets d’olor, sabó, infusions…
 
En canvi, la tribu dels detectius (comunitat de grans) realitzen el projecte de la sal. En aquest, els més grans van descobrint l’ús de la sal en el passat fins a l’actualitat, d’on s’obté i intentem donar resposta a les preguntes de per què les nostres llàgrimes són salades?, per què el mar és salat? la sal pot perjudicar la nostra salut?, etc. En una de les sessions vam aprendre quins beneficis ens aportava la sal al nostre cos i la ment, així que vam elaborar sals de bany i bombes de bany aromàtiques.
 
Amb tot això i amb l’ajuda d’una mare de l’escola, la Michela, va sorgir la idea de fer una sessió dedicada a la cura d’un mateix i dels altres a partir de remeis naturals. 
Quina millor manera de fer-ho que amb els propis productes que les nenes i nens de l’escola havien elaborat?
 
Els diferents espais que vam crear van ser:
– L’hora del té amb infusió de camamilla per conversar amb el company/a.
– Vaos d’eucaliptus per destapar les vies respiratòries.
– Massatge amb oli de romaní per relaxar cos i ment.
– Mascareta amb iogurt i cogombre per hidratar la nostra pell.
– Banys de sal i bombes aromàtiques per relaxar els peus.

Unir els dos projectes va donar com a resultat que la tarda del dimarts, l’escola es convertís en un spa pels alumnes de Lladurs!

 
Va ser una experiència molt bonica dedicada a cada nena i nen.
Gràcies Michela per venir i viure l’experiència amb tota la tribu de Lladurs.
 
Clique sobre la imatge per veure la nostra experiència
 
 

UNA SETMANA DE CARNAVAL A LA COMA

Aquesta setmana passada hem estat molt entretinguts. El dilluns va aparèixer a l’escola el rei de la disbauxa i de la gresca: en Carnestoltes. I, … apa ja tenim feina: el dilluns amb pijama, pinces a la roba enganxades el dimarts, per lluir ben engalanats. El dimecres, cabells arreglats amb cues i pentinats esbojarrats. El dijous, embenats, com si estiguéssim accidentats… mentre matàvem la gana menjant botifarra. Ah! I el divendres, per acabar, disfressats havíem d’arribar. De tot això, aquestes fotos en donen fe i el vam acomiadar fins l’any que ve.

Hem passat uns dies genials i ja esperem el pròxim Carnaval.

Mestres i alumnes de La Coma

 

DIJOUS GRAS A L’ESCOLA AIGUADORA

La tradició marca que el primer dia del carnaval és el dijous gras i per això hem començat el dia ben animats.

El Rei Carnestoltes, que regnarà tot el carnaval, ens va fer arribar unes consignes per a passar una setmana de disbauxa i diversió.

Avui tocava anar disfressats. En arribar a les 9.00 h , l’escola s’ha omplert de superherois, d’animals, de personatges fantàstics, de princeses, de bombers, …. i altres personatges molt terrorífics que espantaven d’allò més. Hem estat distrets tot comentant les disfresses que portàvem.

Hem sortit al pati on hem fet un reportatge fotogràfic, tot esperant el moment d’esmorzar. Llegir més»

LES CONFERÈNCIES A L’ESCOLA DE LLOBERA

Enguany estem realitzant conferències sobre diferents temes que ens ajuden a entendre el nostre món. Els aliments, històries de tot el món, persones, habitatges, animals, conflictes històrics,curiositats… són alguns dels temes que estem aprenent i la veritat és que estan sent molt interessants.

L’acte d’aprendre és un acte que fem les persones de manera molt diversa i en situacions molt variades. Aprenem escoltant, mirant, imitant, experimentant, fent recerca però sobretot aprenem sentint quan vivim les experiències en primera persona.

De les moltes propostes que desenvolupem a l’escola de Llobera, una de les que ens defineix més com escola són les conferències que anualment realitzen els i les nostres alumnes.

L’objectiu principal és crear aprenentatge per un mateix. Després d’escollir un tema els alumnes fan recerca d’informació, comparteixen estones amb persones expertes amb un tema, viuen experiències que els fan extreure conclusions, recerquen a les xarxes, escolten,…

La recerca és un primer pas. Després cal seleccionar tota aquesta informació i simplificar-la per tal de poder explicar als companys tot allò que hem après sobre un tema en concret.

El proper pas és organitzar l’explicació i buscar elements que l’acompanyin: una presentació power point, materials interessants, maquetes, esquemes, vídeos, fotografies i un milers de recursos originals que seleccionen per tal de transmetre allò après.

Entrenar la comunicació oral és el proper pas. Controlar els missatges emesos, el vocabulari, el to, la comunicació no verbal,… per tal de ser entenedor i coherent. Cal explicar el tema amb claredat, el procés realitzat fins al producte final i sobretot explicar com ens hem sentit.

Les famílies i els mestres són els acompanyants d’aquest procés. L’eina més important per aprendre no són els llibres, ni els mestres, ni l’escola. L’eina més important som cada un de nosaltres i les ganes de superar-nos.