EL PROJECTE LECTOR DE LA ZER

La lectura és una de les activitats més importants i útils que les persones realitzem al llarg de la nostra vida. És una activitat que generalment comencem a assimilar des que som petits i que es manté de per vida, és a dir que no es perd amb el temps.

La lectura ens permet adquirir nous coneixements, desenvolupar la imaginació, la concentració, l’atenció, ens ajuda a crear nous mons a les nostres ments, ens ajuda a reflexionar sobre idees o conceptes, augmenta la nostra curiositat, afavoreix la millora de l’ortografia i del vocabulari, ens ajuda a estar ocupats, ens permet entrar en contacte amb la nostra llengua o amb altres, ens dóna accés  a formar-nos culturalment, ens ajuda a entendre el món i tot el què l’envolta, ens ajuda a desenvolupar la nostra intel·ligència, ens ajuda a formar-nos com a persones crítiques i amb idees pròpies…

Des de la ZER donem molta importància a la lectura i per aquest motiu, des de fa uns quants cursos, a part de treballar-la dins l´àmbit de les llengües també la treballem en hores de sisena hora. Durant la setmana, els alumnes amplien el seu horari una hora cada dia, de les cinc hores d’ampliació horària en destinem dues a treballar la lectura en diferents modalitats.

Les modalitats de lectura que realitzem són:

• Apadrinament lector. És una activitat cooperativa que es realitza en parelles formades per alumnes grans o amb una bona competència lectora que fan de padrins de lectura a alumnes que s’inicien en la lectura o a alumnes que ja s’han iniciat però que encara tenen camí per recórrer i que fan de fillols. El fet de ser padrí de lectura representa que l’alumne adquireix el compromís de vetllar per l’aprenentatge lector del seu fillol. L’ajuda a aprendre a llegir, alhora que mira d’encomanar-li el gust per la lectura tot engrescant-lo a llegir. El fillol es compromet a seguir les recomanacions i orientacions que li dona el padrí. S’estableix una relació personal afectiva entre fillols i padrins.
  • Lectura en veu alta per part del mestre. En aquesta activitat, el mestre, com a expert i bon lector, ajuda als alumnes a agafar fluïdesa en la lectura. El mestre escull diferents tipologies de llibres i els llegeix als alumnes. El mestre fa atenció a aspectes com: la pronunciació, el to de veu, l’entonació, el ritme, la postura corporal… També ajuda a apropar els llibres i la literatura als infants i a promoure l’estimació i el respecte pels llibres.

• Biblioteca. En aquesta activitat es pretén potenciar l’ús de la biblioteca escolar de les nostres escoles. Els alumnes escullen llibres segons els criteris de: edat,  gustos personals i interessos. Es tracta de llegir de manera autònoma i individual pel plaer de llegir. En algunes ocasions es demana als alumnes que omplim una fitxa de biblioteca del llibre llegit. Els alumnes poden recomanar llibres als seus companys. També hi ha la possibilitat que els alumnes facin préstec de llibres de la biblioteca.

• Faristol. En aquesta modalitat de lectura l’alumne es posa davant d’un públic i llegeix. Es fan dues activitats diferents, per una banda es comparteixen els textos d’elaboració pròpia amb els companys i per altra, es fan lectures compartides de llibres publicats. Per a realitzar aquesta activitat, cal que els alumnes facin una preparació prèvia del text a llegir. Fent faristol s’aconsegueix que la lectura sigui significativa, comprensiva i funcional. Es treballen aspectes com: la fluïdesa, l’entonació, l’agilitat, la motivació, la vocalització, l’articulació, el to de veu, el gest i la postura corporal

En definitiva, la lectura és fonamental per al desenvolupament de les competències bàsiques i, juntament amb altres processos intel·lectuals com escriure, parlar i escoltar faciliten el desenvolupament personal i l’adquisició d’aprenentatges.

Des de les escoles de la ZER volem formar lectors capaços d’aprendre al llarg de la vida, lectors que gaudeixin amb la lectura i que puguin utilitzar-la per aprendre.