Visita als jutjats de Tortosa

Dimecres 9 de maig, el grup d’Economia i Economia d’empresa de primer batxillerat de l’Institut Cristòfol Despuig vam anar a la Sala penal dels jutjats de Tortosa per poder veure com es duen a terme els judicis i vam tenir l’oportunitat de veure quatre judicis.

Hem vist de primera mà com funciona la justícia.

El primer judici va ser contra una banda de delinqüents. Aquests, abans d’anar al judici, es van declarar culpables dels càrrecs que se’ls atribuïa i van arribar a un acord de conciliació; per aquest fet van sortir amb la pena rebaixada.

El segon cas, era una parella de gent gran. Eren exparella i l’home estava acusat d’haver amenaçat de mort la seva excompanya sentimental.

Després vam veure un procés contra un home egipci. Aquest home va ser acusat per conduir sense cap document oficial, ni espanyol ni egipci. Tot i que es va celebrar el judici, l’acusat no es va presentar.

I, per últim, vam veure un cas de violència de gènere. Tot i que el jutge disposava de diferents indicis que inculpaven l’acusat d’haver maltractat a la seua companya sentimental, no el va poder declarar culpable perquè la demandant es va negar a declarar en el moment del judici ja que tornava a viure amb l’acusat.

Ja per finalitzar, la fiscal ens va explicar què i com s’havia jutjat.

Els alumnes de primer de batxillerat Econòmic de l’Institut Cristòfol Despuig,
dintre d’una de les sales del jutjat de Tortosa. Fotografia d’Emili Llorente.

En els comentaris amb els altres companys i amb el professor, tots vam coincidir en assenyalar que havíem estat una experiència molt bona i profitosa. Estàvem tan interessats a veure com funcionava tot, ens vam posar tan a dins que, quan ens vam adonar de tot el que passava, vam marxar perquè ja no hi havia, aquell matí, més judicis!

Una companya va sortir tan entusiasmada que vol estudiar dret per, en un futur, poder treballar en uns jutjats com advocada, fiscal o jutgessa!.

Volem donar les gràcies tant a la fiscal que ens anava explicant tot el que succeïa a cada procés, com al jutge qui va accedir a fer-se la fotografia amb nosaltres, així com a tothom qui ens va atendre i ajudar.

Alumnes de primer de batxillerat al pati interior del jutjat de Tortosa
amb la senyora fiscal Montserrat Hierro i el senyor jutge.

Va ser una sortida diferent i molt bona!

Cinta Lleixà, alumna de 1r batxillerat Econòmic