Sortida cultural a Madrid

Del 20 al 23 de març, un grup d’alumnes de batxillerat que fan o han fet Literatura catalana, Literatura castellana, Literatura universal o Història de l’art han fet en una sortida cultural a Madrid.

Instal·lats al centre de Madrid, a pocs metres de la Puerta del Sol i el conegut quilòmetre 0, només arribar vam fer una primera passejada nocturna per la Plaza Mayor i l’exterior de la catedral de l’Almudena, el Palau i el Teatre Reial.

Dijous al matí vam esmorzar el típic xocolate amb xurros: no podíem començar el dia d’una altra manera.

A continuació vam anar a visitar el Museu del Prado, un dels millors museus d’art del món. Allí vam poder contemplar pintures tan importants i famoses com El jardí de les delícies (1503-1515), del Bosco; Dànae rebent la pluja d’or (c. 1553), de Tiziano; Les tres Gràcies (1630–1635), de Rubens; El 3 de maig de 1808 a Madrid (1814), de Goya, i sobretot, Las Meninas (1656), de Velázquez, per citar només les obres prescriptives de les PAU que van comentar les alumnes de segon.

Al migdia vam anar al Retiro, un parc públic considerat com una de las principals atraccions turístiques de la ciutat. Allí uns van pujar a una barqueta del estany, uns altres van anar fins al Palau de Cristall, etc.

Per acabar la tarda vam fer una ruta literària pel Barrio de las Letras, conduïda pels mateixos alumnes de primer. El Barrio de las Letras, situat en ple centre de la ciutat, és el barri on van viure alguns dels literats més insignes del la literatura castellana del Segle d’Or: Cervantes, Lope de Vega, Quevedo, Tirso de Molina o Góngora, entre altres.

L’endemà al matí vam visitar el Museu Reina Sofia. Allí vam poder contemplar i analitzar el Guernica (1937), de Pablo Picasso, l’obra més coneguda del museu, El profeta (1933), de Pablo Gargallo, totes dues prescriptives a les PAU, i també moltes altres obres de Dalí, Miró, Chillida, Saura, Tàpies i un llarg etcètera, entre les quals hi havia pintures tan sorprenents com “Ground” de Philip Guston o “Sense títol” (Monocrom blau)-IKB 181 d’Yves Klein.

La tarda del divendres la teníem lliure i la vam aprofitar per anar a comprar als grans establiments de la Gran Via, passejar pel barri de Lavapiés o visitar altres indrets de la ciutat com ara el temple de Debod.

Dissabte al matí, abans de fer el viatge de tornada, encara vam tindre temps de fer una última visita a un museu molt especial: el Gabinet Francisco de Goya, de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, on es poden veure una selecció de les planxes originals de quatre sèries de gravats (Caprichos, Desastres de la guerra, Tauromaquia y Disparates) i una dotzena més de quadres seus, entre molts altres.