3a Xerrada Conferència Terra: La cultura en mans de tothom

Divendres passat, 18 de maig, els alumnes de primer de batxillerat vam assistir a l’última conferència del Projecte Terra d’aquest curs. Es titulava ‘La cultura en mans de tothom’ i va ser a càrrec de Marta Abella, de la cooperativa catalana SOM Cultura.

En arribar a la sala d’actes vam trobar-hi una representant de la cooperativa ‘SOM’, que la va presentar com un projecte amb l’objectiu de fomentar la cultura; perquè la cultura ens ajuda a desenvolupar un pensament crític, ens fa créixer com a persones i ens forma com a societat i país.

Durant una hora ens va explicar el funcionament i els diferents tipus de cooperatives, amb exemples propers com Abacus, Òmnium o el Teatre Lliure (on vam anar tots els primers de batxillerat el mes passat).

Abella ens definí la cooperativa com una alternativa a les empreses que han tingut l’hegemonia durant molts anys, i com un negoci que se situa entre allò públic i allò privat. Sense un objectiu exclusiu d’obtenir beneficis econòmics, SOM considera que la seva finalitat és que la gent es trobi còmoda a la feina.

Aquest grup cooperatiu català es caracteritza per tenir una filosofia molt inclusiva, en què intenta sumar tota la gent possible: la propietat de l’empresa pertany als socis, però els treballadors poden decidir si volen ser-ne  i, per tant, participar en la gestió i en l’economia. Cada soci disposa d’un vot a l’assemblea, de manera que les decisions es prenen de manera conjunta, democràtica i justa. Tothom té dret a presentar-hi projectes, amb els seus respectius programes. A més, hi ha un consell rector en què un nombre de socis limitat s’encarrega de decidir-ne durant quatre anys la gestió. Dins el consell, s’hi deleguen tasques econòmiques, socials, el comitè de direcció, etc.

Un dels objectius important de la cooperativa és donar suport a la cultura catalana. La conferenciant ens va exposar l’amenaça que suposa la revolució digital, ja que cada cop el món està més globalitzat i hi ha menys empreses que afavoreixin les llengües petites. Com a mostra d’això, ens va regalar alguns dels articles que produeixen: alguns números de les revistes “Sàpiens”, “Cuina”, i “Experiències”; exemplars del diari “Som Mollet”, llibres de l’ARA Llibres: ‘Kilian Jornet’, ‘La maternitat d’Elna’, ‘La Ràbia’. Tot aquest material ha quedat dipositat a la Biblioteca del nostre Institut.

La cooperativa ‘SOM’ fa un gran esforç per aconseguir construir una indústria cultural catalana amb uns mitjans de comunicació forts, lliures i independents. Per això el lema de la cooperativa és ‘SOM La cultura de tots’, fent-nos entendre que la gent ha de ser el motor de la cultura.

Judit Vico Soria i Noa Moratonas, Alumnes de 1r de Batxillerat B.