Joan-Pere Villar: “Volem aplicar l’estadística a la vida real”

Novetats des de l’àmbit matemàtic. Aquest curs 2022-2023 a l’institut Joan Ramon Benaprès s’ofereix una nova optativa des de l’àmbit matemàtic: Estadística Aplicada. Al capdavant d’aquesta matèria s’hi troba el professor de matemàtiques Joan-Pere Villar. Des de La Benvista parlem amb ell per conèixer en primera persona aquesta novetat.

Per què vau decidir incorporar aquesta nova optativa?
El departament de matemàtiques va proposar la introducció a l’estadística, ja que com que van reduir les hores de matemàtiques amb el nou pla d’estudis vam veure-ho com una alternativa incorporar-la per aprofitar aquesta hora perduda i, a més, fer el temari d’estadística tranquil·lament durant tot el curs i evitar deixar-la per l’últim trimestre, cosa que acostuma a passar cada any.

Quins són els objectius de la matèria i què busca?
L’estadística està una mica abandonada. Aquesta és tractament de la informació. Per tant, és una optativa ideal per posar a la pràctica tota la informació de la qual disposem, per això es diu Estadística Aplicada, perquè l’apliquem a la vida real, sempre ajustat al nivell de l’alumnat. El que buscàvem bàsicament era poder aplicar-la a dades reals, ja que normalment l’alumnat no hi està acostumat, ja que sempre són exercicis del llibre força pesats de dur a terme, que de vegades semblen dades falses, o fins i tot ho són. En canvi, tractar dades reals és un altre món.

Creus que els alumnes aprofiten prou la utilitat d’aquesta matèria?
A l’optativa sí, crec i espero. Realment qualsevol persona, excepte l’alumnat de la modalitat de l’artístic, pot aprofitar l’estadística, ja que en qualsevol branca, sigui tecnològica, científica, social o humanística aquesta hi està present. La idea era que pogués venir més gent o que s’animessin, però som molt pocs a l’aula, tot i que de vegades es pot treure profit a ser una minoria, ja que estem duent a terme projectes en grup en el qual cada alumne fa les seves aportacions. Tot i això, m’agradaria que en fossin més els alumnes a l’optativa.

Quins avantatges té l’Estadística Aplicada de cara al futur dels estudiants?
De vegades els instituts deixen una mica de banda l’estadística, cosa que més endavant es veu repercutit quan els alumnes passen a estudis universitaris o cicles de grau superior. El que acostuma a passar és que pel fet de no haver donat la importància deguda a aquest àmbit de les matemàtiques, els costa una mica adherir-se i agafar el ritme al principi. També és una eina per entendre una mica millor món. Torno a recalcar que l’estadística és tractament de la informació i, per tant, si fóssim una mica més llestos per entendre les informacions que ens arriben, potser seríem més crítics amb el que llegim i escoltem.

Penses que s’ha trigat massa a afegir aquesta optativa?
Si, jo crec que sí perquè serveix per a tots i van aprofitar el pla d’estudis per poder-la col·locar i espero que continuï així, però potser hauria estat convenient afegir-la abans. Anys enrere s’havia fet, però sempre és per falta de lloc o espai que s’acaba elidint, ja que fem sis modalitats d’optatives; sempre n’hi ha alguna que ha de caure, aleshores sempre hi ha molts factors a l’hora de decidir quina es queda i quina deixem enrere, tot i que per mi hauria de ser-hi sobretot pel profit que es pot treure d’aquesta matèria. L’Estadística acostuma a deixar-se pel final del temari de l’assignatura de matemàtiques i gairebé mai dona temps a acabar o fins i tot començar a ensenyar el seu contingut.

Què opines sobre això?
És típic que passi a tots els instituts. El problema és que no li donen importància i, per tant, es deixa pel final. Sempre s’ha intentat que a tercer d’ESO sigui el primer tema, tot i que a altres cursos no. El gran dilema és que no se sap si entra a selectivitat de l’any que ve o no. Fins ara no es feia estadística a segon de batxillerat, però ara s’ha canviat i s’ha afegit al temari, és a dir que ho van canviant a poc a poc. Per tant, crec convenient que es faci a batxillerat, i en el cas que entri a selectivitat, preparar l’alumnat amb més calma.

Dins de la carrera de matemàtiques et vas especialitzar en l’àmbit de l’estadística. Què et va impulsar a fer-ho?
Vaig especialitzar-me en l’àmbit de probabilitat i estadística, en el que em van agradar més els processos estocàstics, és a dir, la probabilitat. El que més va motivar-me va ser que jo volia fer matemàtica aplicada a l’economia. Això em va servir per veure que podria aplicar-ho a l’economia i, posteriorment, poder fer un doctorat d’aquesta. En el doctorat vaig poder escollir entre diverses opcions, com ara bé econometria, que és estadística aplicada a l’economia o finances, i aplicar la probabilitat. Finalment vaig escollir ‘la teoria de jocs’, que és una branca de la matemàtica aplicada que estudia les situacions estratègiques en què els jugadors escullen diferents accions en un intent per maximitzar els guanys o retorns.

Text: Marina Pérez, Karen Idema i Clàudia Soto