TAULA RODONA – INOBLIDABLES. DONES A LA MEMÒRIA

L’alumnat de 1r Batxillerat rep a la Ma Carmen i a la Rosa de la mà de l’Alba López, comissària de l’exposició “Dones a la memòria”.

‘INOBLIDABLES. Dones a la memòria’ és una exposició que posa en valor les vides de 10 dones i un col·lectiu, biografies imprescindibles per entendre el Sitges dels
nostres dies. A través de les seves professions, de les seves passions, de la seva perseverança, de les seves conviccions o dels riscos que van prendre, aquestes
dones van obrir nous camins i van contribuir a millorar el seu temps –segles XIX i XX– i el seu entorn.

El projecte inclou la possibilitat de formar part d’una Taula Rodona on l’alumnat de 1r de Batxillerat ha tingut l’oportunitat de visualitzar el documental “Retalls en la foscor”, un documental històric amb dones sitgetanes com a protagonistes.

El documental es va presentar per la Regidoria de Drets Socials, Ciutadania i Igualtat al Teatre Prado el passat 5 de març del 2022. L’objectiu del documental és recollir part de la històiria oral que explica Sitges en veu femenina, a partir d’un passat recent, marcat pel gènere.

Les protagonistes del documental expliquen quina ha estat la seva experiència com a treballadores a la fàbrica, als hotels, com a modistes, netejadores, bugaderes o en qualsevol altra treball. Més enllà de relatar la seva experiència professional, remunerada o no, el projecte incideix en les repercussions que la seva vida laboral ha tingut en la seva maduresa. La regidora de Drets Socials, Ciutadania i Igualtat, Júlia Vigó, ha destacat que “aquestes, com tantes altres dones, són protagonistes obviades als llibres d’història, però les seves experiències amb prisma femení són cabdals per conèixer tant per entendre el Sitges del segle XX com per posar en valor el gran paper sovint silenciat que les dones han jugat en la nostra societat”.

Impulsat per la Regidoria de Drets Socials, Ciutadania i Igualtat i dirigit per Fab Llanos amb la producció periodística d’Alba López, aquest treball audiovisual té la finalitat de preservar la memòria oral de dones i recollir part de la història que explica Sitges en veu femenina, a partir d’un passat recent, marcat pel gènere i que determinava en molts àmbits les seves vides i la societat del moment.

El documental mostra part dels testimonis, però la voluntat municipal és crear un arxiu accessible a la ciutadania amb totes les entrevistes enregistrades. El treball forma part del projecte marc de recuperació de la memòria històrica de les dones.

Aquí teniu enllaç per si el voleu visualitzar.

‘Retalls dins la Foscor: Recosint històries mai explicades’

Tots els actes del 8M a Sitges en aquest enllaç https://www.sitges.cat/serveis/drets-socials/8m